Forfatter Emne: Dagens lille opgave  (Læst 1445 gange)

jens

• Hero Member
Dagens lille opgave
« Dato: Januar 22, 2026, 22:07:51 »
Dagens lille opgave. Har en gammel sneslynge hvor det ene hjul var rustet uhjælpelig fast til akslen (var sådan da jeg købte den brugt) Nu skulle det fikses. Fandt en hulsav der passede ind over akslen, så jeg kunne skære fælgen fri af navet, hulsaven var dog for kort, så drejede gevind enden af den, og drejede tænderne af en anden, og svejste de to sammen, så kunne jeg uden problemer save fælgen fri, med en centrerende hul. resten af det gamle nav blev delt i 2 med vinkelsliberen, så gik det nemt af. Et nyt nav blev lavet af en stunp rustfri emnerør på 170 mm længde, det skulle bores op fra ø19 til ø22,3 mm, det blev udboret med en 16 mm borestang med et udhæng på 170 mm, det gik faktisk uden problemer. Og efter navet var svejst i fælgen, løb følgen fint lige.
Husk altid at skille tingene ad.

sievuun

• Full Member
Sv: Dagens lille opgave
« Svar #1 Dato: Januar 23, 2026, 08:37:11 »
Så må vi bare håbe der snart kommer noget sne at arbejde med. ]tks[  Det er efterhånden mere end 10 år siden jeg sidst har haft gang i pigdækspistolen.

KM

• Full Member
« Svar #2 Dato: Januar 23, 2026, 12:15:54 »
Fin opgave,
dejligt tilfredsstillende når sådanne ting er fixet.
Og så i rustfrit stål, det kan jo godt drille lidt med hensyn til udboring af så langt et hul.
nogle gange, syntes jeg, det hjælper med at ændre på omdrejningshastigheden op eller ned, tilspænding lige så.

Hvor mange omdrejninger kørte du med ?

Når sneen kommer skal man være klar, ellers smelter sneen inden man kommer ud   8)

jens

• Hero Member
« Svar #3 Dato: Januar 23, 2026, 13:18:18 »
Fin opgave,
dejligt tilfredsstillende når sådanne ting er fixet.
Og så i rustfrit stål, det kan jo godt drille lidt med hensyn til udboring af så langt et hul.
nogle gange, syntes jeg, det hjælper med at ændre på omdrejningshastigheden op eller ned, tilspænding lige så.

Hvor mange omdrejninger kørte du med ?

Når sneen kommer skal man være klar, ellers smelter sneen inden man kommer ud   8)

Jeg har frekvensomformer på drejebænken, så er det nemt at finde de o/m hvor det køre bedst, så fik den lige et par hak op i tilspændingen, overfladen måtte gerne være lidt grov, da jeg kørte en indstillig rival igennem, efter navet var svejst på fælgen, da det jo trækker sig lidt efter svejsningen.

Jeg har stået ved manuelle drejebænke i godt 20 år, da jeg arbejdede på maskinfabrik, så omdrejninger og tilspænding er på gefühl, akkurat som jeg gør med stålhøjden.

Så jeg ved faktisk ikke hvor mange omdrejninger jeg kørte...

Men selvfølgelig vil det gerne "rufle" med så langt et udhæng, så plejer jeg at klemme om udborestangen med en polygriptang, det hjælper rigtig meget.
Husk altid at skille tingene ad.