Forfatter Emne: Hurtigskift.  (Læst 31367 gange)

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Hurtigskift.
« Svar #60 Dato: Januar 30, 2015, 17:23:51 »
Det kan da sagtens være, at mine planer er for vidtløftige, men det skal nu prøves. ;D

Jeg drejer nu også fortsætteren lige når det er gevind og forsøg på at lave en morsekonus - selv om det er bøvlet  >:(  
Der kunne jo nok også godt blive plads til et 60 graders sikringshul i skiven, men det er normalt ikke gevindskæring, som giver store belastninger.

Jørgen > Drejer din centerblok  så direkte på fortsætteren eller på en eller anden form for drejeskive / grundholder? Læs: er en drejeskive nødvendig? :)
Min centerblok drejer direkte på forsætteren.Der var hul med stift i centerblokken originalt.(Toolfix nr.0)
Mvh Jørgen.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hurtigskift.
« Svar #61 Dato: Januar 30, 2015, 19:56:25 »
Min centerblok drejer direkte på forsætteren.Der var hul med stift i centerblokken originalt.(Toolfix nr.0)
Mvh Jørgen.

Jeg har målt på min fortsætter i dag. Jeg ved egentlig ikke, hvorfor det aldrig er faldet mig ind før.
Uanset hvilket hjul jeg kører med , så holder den sig under 4/100. Det må være OK, så jeg gør det nok på samme måde som på din, bare med et ekstra hul vinkelret, fordi jeg kun får én plads i blokken. AV >:( Det kommer til at gøre ondt at bore i drejebænken. ;)

Hans > Det med links gevindet havde jeg nu heller ikke tænkt på, men hvis jeg sikrer den i de to rette positioner, er det nu sikkert heller ikke nødvendigt.
Hvis det andet er en invitation, så vil jeg meget gerne tage imod den en dag hvor det passer :) Lære noget, se dit værksted og se et toprestaureret eksemplar af min bedstefars gamle "røvskubber". Det er jo lige som et "Kinder æg" hele tre ting på én gang. ;D

Tak for input alle. Jeg føler mig meget klogere nu. :)
« Senest Redigeret: Januar 30, 2015, 20:05:22 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Hurtigskift.
« Svar #62 Dato: Januar 30, 2015, 23:27:14 »
Tommy du kan bare møde op når du har lyst, og hvis der er andre som vil så bare komme frem af busken
Hans

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hurtigskift.
« Svar #63 Dato: Januar 18, 2016, 07:58:44 »
Jeg vil ikke ødelægge Jenses tråd om fremstilling, så jeg fandt min egen gamle frem igen.

Når man læser om størrelse og montering af hurtigskift - og jeg har læst MEGET  ;D - lægges der nogle steder stor vægt på, at man kan få skærepunktet under center.
Er det interessant til andet end indvendig drejning, hvor stålet normalt vil være parrallet med fortsætterens bagkant?
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Hurtigskift.
« Svar #64 Dato: Januar 18, 2016, 09:13:05 »
Min erfaring fra trædrejebænken er, at der skal skrabes i eller lidt under center udvendigt, og i eller lidt over center indvendigt.
Ideen er, at hvis stålet bliver trykket lidt ned, skal det gå fri af emnet.
Skærer du under center indvendigt, vil stålet hugge i, hvis det bliver vippet ned.
Mit gæt er, at det er den samme logik, der gælder for metal.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hurtigskift.
« Svar #65 Dato: Januar 18, 2016, 11:16:22 »
Ja du har ret, det var mig der lod mig forvirre af, at platten er under stålets overkant på udborestål. ::)

Omformuleret: Hvor tit har man på en metaldrejebænk brug for at have skærepunktet under centerhøjde til almindelig langs og tværdrejning? Jeg har da altid bøvlet gevaldigt med at ramme så  nøjagtigt som muligt :-\
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hurtigskift.
« Svar #66 Dato: Januar 18, 2016, 11:49:10 »
Som udgangspunkt skal skæret altid sidde 100% i centerhøjde, når det er metaldrejning.
Det er nu rart at der er lidt at give af, hvis man eks finder en platte der er tykkere.
Og ønsker du at vende dit stikstål på hovedet, er det jo "op ad" det giver pladsproblemer.
Det er noget mere stabilt at køre baglæns, ved afstik. (Har man som mig, en centrerpatron, som er skruet på med et stort gevind, skal man ikke køre baglæns ;D )

Husk altid at skille tingene ad.

BjørnH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 109
Sv: Hurtigskift.
« Svar #67 Dato: Januar 18, 2016, 18:10:32 »
Som udgangspunkt skal skæret altid sidde 100% i centerhøjde, når det er metaldrejning.
Det er nu rart at der er lidt at give af, hvis man eks finder en platte der er tykkere.
Og ønsker du at vende dit stikstål på hovedet, er det jo "op ad" det giver pladsproblemer.
Det er noget mere stabilt at køre baglæns, ved afstik. (Har man som mig, en centrerpatron, som er skruet på med et stort gevind, skal man ikke køre baglæns ;D )


har du linksgevind på din spindelnæse Jens ? ;)
og, Amen til "altid i centerhøjde" - både ved ud & indvendig bearbejdning!

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Hurtigskift.
« Svar #68 Dato: Januar 18, 2016, 18:53:46 »
Jeg har da altid lært at stålet skal sidde 0.2-0.4 under ved udvendig bearbejdning, og ligeså over ved indvendig. Mindre indvendig, hvis stålet er meget lille..
Det har da virket i 25+ år. :)

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

BjørnH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 109
Sv: Hurtigskift.
« Svar #69 Dato: Januar 18, 2016, 19:12:50 »
Hvis du kan leve med en tap på 0.4 til 0.8 på dine endeflader,eller et trykket skær på din indvendige plandrejning så værsgo'

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hurtigskift.
« Svar #70 Dato: Januar 18, 2016, 19:27:20 »
Som udgangspunkt skal skæret altid sidde 100% i centerhøjde, når det er metaldrejning.
Det er nu rart at der er lidt at give af, hvis man eks finder en platte der er tykkere.
Og ønsker du at vende dit stikstål på hovedet, er det jo "op ad" det giver pladsproblemer.
Det er noget mere stabilt at køre baglæns, ved afstik. (Har man som mig, en centrerpatron, som er skruet på med et stort gevind, skal man ikke køre baglæns ;D )


har du linksgevind på din spindelnæse Jens ? ;)
og, Amen til "altid i centerhøjde" - både ved ud & indvendig bearbejdning!

Nej det er ret gevind, derfor har den det bedst med at køre "forlæns" ;D (i øvrigt ikke en smart måde, at have en klo monteret på)


Man kan da godt mingelere lidt med stålhøjden, men i de fleste tilfælde, sidder det bedst i centerhøjden.
At det så også kan fungere, lidt ude af center, er jo en anden snak.

« Senest Redigeret: Januar 18, 2016, 19:38:26 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

BjørnH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 109
Sv: Hurtigskift.
« Svar #71 Dato: Januar 18, 2016, 20:17:08 »
jeg drillede bare Jens, :)
få dit stikstål over på "den anden side" i en stabil bagstikholder, så slår du to fluer med et smæk.
spåntrykket i den "rigtige" retning og endda kølesmøremiddel ind hvor det gør gavn :D
OG din patron bli'r på!
(jeg har set en 10" patron stå af med høje omdrejninger - respektindgydende syn :o)

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Hurtigskift.
« Svar #72 Dato: Januar 19, 2016, 07:11:36 »
Hvis du kan leve med en tap på 0.4 til 0.8 på dine endeflader,eller et trykket skær på din indvendige plandrejning så værsgo'

Hvis du har et dedikeret plandrejestål der står i 0, så  er det jo ikke noget problem. ;)

Indvendigt har jeg nu aldrig oplevet problemer..

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

BjørnH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 109
Sv: Hurtigskift.
« Svar #73 Dato: Januar 19, 2016, 15:50:14 »
Hvis du kan leve med en tap på 0.4 til 0.8 på dine endeflader,eller et trykket skær på din indvendige plandrejning så værsgo'

Hvis du har et dedikeret plandrejestål der står i 0, så  er det jo ikke noget problem. ;)

Indvendigt har jeg nu aldrig oplevet problemer


kan være vi opfatter planhed forskelligt -