Forfatter Emne: Hurtigskift.  (Læst 31367 gange)

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Hurtigskift.
« Svar #30 Dato: December 13, 2014, 14:58:14 »
Er det solidt nok?
Ellers havde han næppe lavet det store antal holdere ;)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hurtigskift.
« Svar #31 Dato: December 14, 2014, 06:24:06 »
Er det solidt nok?
Ellers havde han næppe lavet det store antal holdere ;)
Du har en pointe der. ;)
Det ser da heller ikke ud til at være en helt lille bænk han bruger dem på, men det virker lidt klejnt på mig, med noget der ligner en 6 mm. møtrik til at trække det sammen. Det er nok bare mig, som gerne vil overdimensionere mere end der er plads til.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hurtigskift.
« Svar #32 Dato: December 20, 2014, 19:52:09 »
Prøv at kikke her, synes det ser fornuftigt ud, og med et stort centerhåndtag til at spænde holderne fast med.

http://peake-engines.com/quick-change-tool-post.php
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hurtigskift.
« Svar #33 Dato: December 21, 2014, 07:56:58 »
Prøv at kikke her, synes det ser fornuftigt ud, og med et stort centerhåndtag til at spænde holderne fast med.

http://peake-engines.com/quick-change-tool-post.php
Tak skal du have Jens, den er bestemt ikke tosset. Min slæde er større end på Myforden, så den kan nok også være der uden udhæng, og det er en smart detalje at lave stemplet af messing, for at undgå rivning - hvorfor havde jeg ikke tænkt på det? :o

Men den er så også lavet, som jeg beskrev længere op, så den presser holderen væk fra blokken, så den kun "hænger" med svalehalen og stemplet som berøringsflade (resten bliver jo så til mellemrum). Jeg ved ikke, hvor meget det betyder, og det bliver lavet på mange af de mindre og billigere færdigkøbte typer. Men jeg mener altså, at det må blive mere stift, hvis det hele i stedet bliver trukket sammen, og får en meget større berøringsflade at spænde på.
Lyder det ikke logisk nok? - selv om det måske ikke har den store betydning i en bænk på den størrelse. Den har nogenlunde samme størrelse og kræfter som din Boxford.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hurtigskift.
« Svar #34 Dato: December 21, 2014, 11:39:32 »
Jeg ved ikke hvor stabilt den er, men man bestemmer jo selv bredden af svalehalerne, så man kan jo godt få en rimelig anlægsflade.

Jeg har set nogle der laver en firkantet brik i messing der presser ud, så er der en større flade, end den runde brik.
http://madmodder.net/index.php/topic,3453.0.html
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Hurtigskift.
« Svar #35 Dato: December 21, 2014, 12:25:30 »
Den model hvor en rund skive trækker i svalehalen vil jo ikke trække klodsen ind, den vil primært skubbe den sidelæns. Anlægsfladen bliver så hele svalehalen nærmest skæret og den runde flade væk fra skæret.
Alt andet lige, vil en model, der presser holderen væk og derfor har hele svalehalen i begge sider plus arealet af den stang, der trykker mod bagsiden af holderen, have den største anlægsflade.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hurtigskift.
« Svar #36 Dato: December 21, 2014, 13:32:54 »
De typer jeg har brugt, der trækker holderen ind mod centerblokken, er der to V-spor i holderen, så de har en ret stor anlægsflade.

Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Hurtigskift.
« Svar #37 Dato: December 21, 2014, 14:54:42 »
Prøv at kigge på modellen i det første indlæg igen.
Kan den ikke laves af to eller tre stykker sammenlimet, -skruet, -svejset fladjern?
Det vil i hvert fald gøre fræsearbejdet lettere.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hurtigskift.
« Svar #38 Dato: December 22, 2014, 00:05:30 »
Jeg ved ikke lige hvad for en du tænker på, men der er flere som nok var lidt lettere at lave, hvis man deler dem i flere stykker.

Jeg har det vist lidt som en radikal politiker, der må gå sulten fra et "tag selv bord", fordi han ikke kan bestemme sig. ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Hurtigskift.
« Svar #39 Dato: December 22, 2014, 07:19:17 »
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hurtigskift.
« Svar #40 Dato: December 22, 2014, 11:01:37 »
Nu er det jo snart jul.. :)
Julegaven til ham selv?

http://www.rdgtools.co.uk/acatalog/Quick_Change_Toolposts__Complete_Sets_.html



Joh! Jeg ved det godt, og oven i købet så rørende billige, at man skulle tro det var løgn.
Men hvem var det nu der sang den gamle vise: "En er for lille og en er for stor, osv. osv."

For det første holder de nu hurtigt op med at være billige, hvis man skal supplere med ret mange holdere, (hvis de ellers overhovedet har dem) og skal man kun have de få, som følger med, så kan jeg lige så godt bruge min firkantholder og så nogle få klodser.
For det andet har jeg selvfølgeligt kikket på færdige hurtigskiftere, men jeg synes ærligt alt ikke rigtigt, at der er nogen der frister. For små - for store - for meget udhæng - for upraktiske -  osv.
 
Den eneste jeg synes er rigtig god, er en rigtig multi-fix (billede). Den er så lige nøjagtig alt andet end rørende billig :o :o :o og man (eller jeg) kan ikke selv lave holdere til den. Jeg kan heller ikke få den i en størrelse der passer rigtigt, og så bryder jeg mig heller ikke rigtigt om den strittende højdejustering og ditto håndtag. ;) ;

Jeg er sgu nok ved at udvikle mig til sådan en gnaven gammel ged, som er umulig at gøre tilfreds :D :D :D

Edit p.gr.af stavefejl.
« Senest Redigeret: December 22, 2014, 13:11:06 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Hurtigskift.
« Svar #41 Dato: December 22, 2014, 11:52:26 »

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hurtigskift.
« Svar #42 Dato: December 22, 2014, 13:14:16 »
Her er et link
http://www.modelflyvning.dk/forum/showthread.php?t=65409
Hans

Tak for linket Hans, men de kommer desværre i kategorien "for små".
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hurtigskift.
« Svar #43 Dato: December 22, 2014, 14:38:03 »
Ja skulle jeg ud at købe, en hurtigskiftsholder, skulle den gerne kunne tage et 20 mm højt stål (og min. 16mm)
Ja og så skulle den ikke give ret meget, mere udhæng en jeg har nu.
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hurtigskift.
« Svar #44 Dato: December 22, 2014, 15:54:47 »
Ja skulle jeg ud at købe, en hurtigskiftsholder, skulle den gerne kunne tage et 20 mm højt stål (og min. 16mm)
Ja og så skulle den ikke give ret meget, mere udhæng en jeg har nu.

OG så ville du få de samme problemer. Jeg er tilfreds med 16 mm, men det er svært nok endda. Problemet med de færdigkøbte er vel at de skal være så universale og kunne bruges eller tilpasses på en masse bænke, og så bliver det ikke rigtig godt på ret mange.

Jeg tror nok, at jeg har bestemt mig for at prøve noget i retning af min tegning på side 2 i tråden her. Jeg tror godt jeg kan lave den - måske uden skala - og så er det i hvert fald kun min egen skyld, hvis ikke det kommer til at du. ;)
Det gør mig ikke så meget, at den kun er til én holder (Det er Multi-Fixen i øvrigt også, og jeg tror det er det dyreste, man kan købe) Hvis det kun tager et øjeblik at skifte, så vil jeg faktisk lige så gerne undgå, at have flere stål til at sidde og stritte.
Og så kan den laves med et minimalt udhæng uden at lave om (bore nyt hul) i min fortsætterslæde.

Men mange tak for engagementet i tråden alle sammen. :D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.