Forfatter Emne: Hurtigskift.  (Læst 31372 gange)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hurtigskift.
« Svar #15 Dato: September 01, 2014, 15:57:53 »
Indtil videre slår jeg nok lige kold vand i blodet og afventer, så jeg kan høste frugten af dine erfaringer. ;D
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hurtigskift.
« Svar #16 Dato: September 01, 2014, 16:14:47 »

He he! Ja det er nok klogt.

Tak for hjælpen i hvert fald. ;)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Hurtigskift.
« Svar #17 Dato: September 01, 2014, 16:54:22 »
Ja vi må se hvordan det går. Øvelse gør mester
Hans

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hurtigskift.
« Svar #18 Dato: November 30, 2014, 18:07:09 »
Tjah! Ting tager jo tid :( og mit hurtigskift er altså stadig ikke kommet længere end til tegnebordet. Jeg tror nok jeg dropper den der ”Norman” type - mest fordi holderne bliver nogle store klumper, men også af flere andre grunde.
Så jeg må nok lave noget mere traditionelt med svalehaler. Jeg ved såmænd heller ikke om der er mere arbejde ved sådan nogle, når det kommer til stykket, og man først har lavet selve ”kroppen”.

De fleste af den slags er lavet med en koncentrisk aksel, som påvirker et eller to stempler når man drejer den. Det er jeg ikke klog nok på ståltyper/rivning osv. til at lave, så det må blive med en gennemgående bolt i stedet - og derfor altså kun én svalehale på ”kroppen”.
Desuden er langt de fleste konstrueret så et stempel presser selve stålholderen ud i "kroppens" svalehale, og altså presser tingene væk fra hinanden. (lille billede)
I min logik er det mere logisk at trække tingene sammen, så man får en større støtteflade og mere ”styr”, og det er altså blevet til tegningen på det store billede. Er jeg helt ude i skoven?

PS. Den runde skala på "kroppen" er kun under overvejelse. Ellers bliver kroppen bare firkantet.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hurtigskift.
« Svar #19 Dato: November 30, 2014, 18:14:23 »
De hurtigskiftholdere jeg har brugt, har altid trukken holderen ind mod centerblokken. Den har så også den fordel, at der kan sidde holdere, "hele vejen rundt" på en gang.

Som her på billedet.
« Senest Redigeret: November 30, 2014, 18:16:54 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Hurtigskift.
« Svar #20 Dato: November 30, 2014, 21:11:18 »
Tommy: Mangler der ikke et hul til højdejusteringsskruen på din stålholder?
Det ser smart ud med en skala i bunden, men giver det ikke en gevaldig masse fræserarbejde på kroppen? Hvis den er lavet som en retvinklet klods, kan du jo indstille vinklen med en gradmåler i forhold til slædens side.
« Senest Redigeret: November 30, 2014, 21:16:18 af ErlingSj »

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hurtigskift.
« Svar #21 Dato: December 01, 2014, 05:15:55 »
@ Jens. Jeg har kikket på den type. Den har "det hele", men den er vist også et par numre (mindst) for indviklet til et begynderprojekt. ;D. Men som du skriver, så trækker den holderen ind på plads, og det må alt andet lige være det bedste og mest stabile.
Jeg prøver at komme frem til noget, som både er enkelt og hensigtsmæssigt, og hvis bare det er let nok at skifte, så gør det såmænd ikke så meget, at der kun er plads til et stål i den. Om man skal skifte eller dreje, kommer jo nogenlunde ud på et.

@ ErlingSJ. Jo der mangler en højdejustering. :) Som du kan se, har jeg "klemt" størrelsen for at undgå udhæng og begrænse "vrid" i slæden. Det betyder så, at højdejusteringen evt. skal være i den ene ende af holderen i stedet for på midten som "normalt". Det burde ikke betyde noget, men jeg ved ikke rigtigt endnu ???
Faktisk har jeg overvejet lidt, om jeg bare skulle lave holderne (i hvert fald nogle af dem) så de står helt ned på slæden. Modsat et færdigkøbt sæt, så skal det her jo kun passe på min bænk.
Ideen var jo lidt, at det skulle være så billigt og nemt at lave, at jeg kunne have mange holdere (Helst et til hvert stål) uden at sprænge budgettet. Når først stålet sidder i en holder, så har jeg jo ikke brug for højdejustering - og at holderen står fladt på slæden, burde jo sådan set øge stabiliteten (stivheden) endnu mere.

Skalaen er som sagt kun et tankeeksperiment ;D Men egentlig synes jeg, at den kunne være rar.


« Senest Redigeret: December 01, 2014, 05:45:32 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Hurtigskift.
« Svar #22 Dato: December 01, 2014, 07:24:23 »
Højdejusteringen skal du ikke undvære. Så kan du ligeså godt finde en gammel firkantholder, der skal du jo shimse stålene op nedenunder med blik, ølkapsler og hvad der ellers lige er ved hånden. Et 16 x 16 mm drejestål og et 10 mm udborestål har jo ikke samme højde, så du mister totalt flexibiliteten.
Ellers skal du godt nok have mange stålholdere. :D

Inspiration :
       

           
       


eller : http://www.homemadetools.net/tag/tool-post

Mvh
Søren
« Senest Redigeret: December 01, 2014, 07:28:57 af Søren »
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hurtigskift.
« Svar #23 Dato: December 01, 2014, 10:28:13 »
Jeg har skam også en stor væg, de kan hænge på :D  Nej – spøg til side. Det er jo ikke svært at bore en justeringsskrue i, og naturligvis slipper jeg ikke helt for det.
Det er da bestemt heller ikke sikkert, at jeg gider lave så mange holdere, som jeg lige forestiller mig - jeg har jo ikke engang fået begyndt endnu. ;D

Men (for mit vedkommende) er det trods alt forholdsvis få stål, som bliver brugt til det meste, og holderne skulle gerne være så enkle at lave, at i hvert fald disse stål kunne blive siddende i hver sin holder. – Og de kunne jo så lige så godt stå direkte på slæden, hvis det, som jeg forestiller mig, vil gøre opspændingen mere stabil.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hurtigskift.
« Svar #24 Dato: December 02, 2014, 01:12:09 »
Så lige denne her hjemmelavede, en anden måde at lave det på.
http://bbs.homeshopmachinist.net/threads/56697-QCTP-questions-before-I-build
Husk altid at skille tingene ad.

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Hurtigskift.
« Svar #25 Dato: December 02, 2014, 02:05:51 »
Og længere nede på siden du linker til er der også en smart model.

Mvh Jørgen.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hurtigskift.
« Svar #26 Dato: December 02, 2014, 12:31:44 »
Ja der er rigtig mange måder at gøre det på, og jeg har terpet både "homeshopmachinist" og en masse andre sider på nettet.

"Norman" typen o.l. - altså dem hvor "centerblokken" (Tak Jens ;) det lyder mere rigtigt end "kroppen") bare er en søjle, har den ulempe, at holderne bliver nogle store klumper. Desuden er det selvfølgelig nemt at lave centerblokken/søjlen, men der er faktisk en del arbejde i hver enkelt holder, og så vil jeg nok hellere have noget, som er lidt mere fikst. - Centerblokken skal man jo da kun lave én af.

Jeg er "bundet" af en højde på kun 24 mm. fra center til slæde, og jeg vil gerne kunne bruge 16 mm. stål.
Og så er centret på den 12 mm. bolt, som skal holde det hele fast, kun 35 mm fra slædens ende og sider, og det er ikke meget, når jeg samtidig helst vil undgå udhæng.

Hmm! Jeg kunne jo også bare have købt en større bænk ;D men jeg er nu glad for den :-*

Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hurtigskift.
« Svar #27 Dato: December 13, 2014, 11:43:39 »
Jeg faldt lige over et billede, og sådan en flok var jo da en begyndelse :D :D :D :D

Se i øvrigt på de to centerblokke (røde pile). Det tilspændingssystem kunne jeg godt bruge, og det ville give mulighed for to holdere i blokken. Jeg er bare lidt i tvivl om, hvordan den sorte "holdedims i svalehalen er udført. >:(
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Hurtigskift.
« Svar #28 Dato: December 13, 2014, 11:55:28 »
Du kan se det nederst i billedet.
Den nederste pil går hen over en bolt med en 45° skive for enden.
Der er et tilsvarende hul til højre i sporet.
Når møtrikken strammes vil skiven komme til at trække holderen fast.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hurtigskift.
« Svar #29 Dato: December 13, 2014, 13:05:53 »
Det har du ret i  :)
Og der er også et spor i den, som passer til den styretap, der kan ses øverst i blokken.
Det virker nu ikke så tosset ved første øjekast. Er det solidt nok?
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.