Forfatter Emne: Ønske om mere aktivitet  (Læst 10052 gange)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Ønske om mere aktivitet
« Svar #15 Dato: Juli 07, 2023, 00:26:11 »
Har selv støbt lidt med epoxy, det er ikke så nemt med de almindelige glasfibermåtter, da binde midlet ikke lige opløses af epoxyen, de pulverbundne skulle være de bedste.
Jeg har brugt biaxial (syede måtter) de er super nemme at arbejde med, og suger hurtig epoxyen, da de ikke indeholder bindemiddel.

Du skal også være opmærksom på epoxyen danner amine blush et lag der trækker til overfladen under hærdning, så det skal vaskes af inden man støber ovenpå, eller man bruger  peelply, (som er noget tyndt fint vævet nylonstof) som rulles ned i den våde epoxy, peelply'en trækkes så af når epoxyen er hærdet. (støber man vådt i vådt er der ingen problemer)

Det startede med jeg gerne ville have en lille kahyt på min jolle..
Jeg købte en brugt, som ikke rigtig passede, men den troede jeg da lige jeg nemt kunne fixe ;D

Det var så ikke lige til, så den blev skåren i to dele, da den var for bred, samt forhøjet i siderne, og så lavede jeg en luge i fronten, så jeg kan gå den vej ind.
Ja så skulle der jo også lige støbes et for-dæk, og males.
Så igen et project der stak lidt, især økonomisk ;D.
« Senest Redigeret: Juli 07, 2023, 00:35:46 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Chrismark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Ønske om mere aktivitet
« Svar #16 Dato: Juli 09, 2023, 18:52:16 »
Har selv støbt lidt med epoxy, det er ikke så nemt med de almindelige glasfibermåtter, da binde midlet ikke lige opløses af epoxyen, de pulverbundne skulle være de bedste.

Det startede med jeg gerne ville have en lille kahyt på min jolle..

Så igen et project der stak lidt, især økonomisk ;D.

Det virker nu fint med emulsions måtter her, men jeg bruger rullen meget. Har andre roving vævet måtter også, og de gennemblødes meget hurtigere.

"lille kahyt" ; det er vel meget normalt, at man bliver mere og mere sulten når maden smager godt.  ;D

Jeg startede med noget støbe epoxy fra Tyskland til ca. 100,- kr. /kg. Men den er for langsom til mit behov (ca.40 min.), og har for og prøve købt 15 min. hos en rigtig fiber pusher. Men så er prisen ca. 200,-. 

På billedet kan i se en højtaler. Men nej; det er en støbeform til afrundinger.

2 andre billeder viser resultat af dagens arbejde med vinkelsliber. >:(

Det væltede op med denne røde væske og mens jeg holdt om såret med venstre hånd måtte den skårne hånd fumle med en rulle malertape som dog var tæt på.  ;D
Altså hav altid noget tape i nærheden. ;D
« Senest Redigeret: Juli 09, 2023, 18:59:48 af Chrismark »

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Ønske om mere aktivitet
« Svar #17 Dato: Juli 09, 2023, 19:43:32 »
Det ser drabeligt ud med hånden, var det slemt?

Jeg købte også Epoxy i Tyskland, der har hærder i 15,40,60,90, 210, samt 300  minutters hærder.

https://www.r-g.de/en/list/Resins/Epoxy-resin/Epoxy-resin-L---Hardeners--laminating-resin-
(blad lidt ned på siden så kommer det frem)

Nu var det jo større emner jeg støbte så jeg brugte 40 minutters hærder, det passede fint, jeg rullede Peelply, over til sidst, så må det ikke hærde for hurtigt.

Jeg startede med at bruge epoxy fra West System, super produkt, men dyrt, også selv om jeg dengang købte det i England, hvor det var billigere end her i DK (inden brexit)
« Senest Redigeret: Juli 09, 2023, 19:48:32 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Ønske om mere aktivitet
« Svar #18 Dato: Juli 10, 2023, 09:13:29 »
Skal da lige love for at det projekt tog en anden og uønsket drejning.. :(
Håber du er ok?
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Chrismark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Ønske om mere aktivitet
« Svar #19 Dato: Juli 10, 2023, 16:23:29 »
Hånden har det godt. Alle finger virker, lidt hævet.
Oplevelsen har dog sat nogle tanker om hvad jeg gjorde i situationen og hvad jeg kunne have have gjort.

Blodet pumpede ikke ud, så det var en vener jeg overskar. Første tanke ved synet af det sår var 2-3 sting. Det klarede jeg med tape. OK.

Det jeg tænkte en del over i dag var det jeg IKKE gjorde.  ::)

1. Der bor en Falck reder 150 meter fra mig.
2. Der er muligvis hjælp til den slags (sygeplejerske til småting) 15 Km herfra men det er vist  temmelig bureaukratisk omgang hvor man skal over vagtlægen først. (Du er nu Nr. 3289 i køen)
3. Rigtig skadestue 50 Km. herfra.
4. I dag kunne jeg have besøgt min læge.

Når det kom til stykket manglede jeg de rigtige ting i min Falck kasse og genbestilling i dag mislykkedes. :(


Chrismark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Ønske om mere aktivitet
« Svar #20 Dato: Juli 12, 2023, 20:49:21 »
I dag var der tilbud i LIDL på førstehjælpskasser til bilen. Dem har jeg købt 2 af. Super i min situation. Der er meget i den iser bandager som jeg ved af bitter erfaring skal bruges meget af.
MEN; hvordan i helvede holder man forbinding sammen? Både Falck's og Lidls tape er meget stift og falder af! Rend mig. >:(

Her kommer rigtig gaffatape til sin ret. ;)

Vedlagt billede af start på støbning med emulsionsmåtte samt slutningen. Virker fint her.

Også  billede af mit sår som er 23,98375629 mm. i længden, altså cirka. ;D

Chrismark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Ønske om mere aktivitet
« Svar #21 Dato: Juli 24, 2023, 21:47:46 »
Nu kan mangel på aktivitet tilskrives ønske om, at se hvad der sker andre steder.

Det handler om modelflyvning. Siden jeg var 12-13 slugte jeg bøger der var tilgængelige om den slags. Som barn havde jeg kun små muligheder for og føre det ud i livet. Men tændt det var jeg.

Siden har jeg fløjet div. motor, svæv, skrænt osv. men kun som hobby, dog med deltagelse i stævner da jeg var altid sikker på en trøste præmie.  ;D
Indenfor denne hobby er sket voldsom udvikling der naturligvis indeholder CNC, Laser, 3D print, vakuum formning og alt hvad den slags mennesker kan finde på. ::)

Linket er til polsk side om en Piber 40% af en rigtig en.
https://pfmrc.eu/topic/90876-piper-clipped-wing-cub-prawie-40/

I behøver ikke og oversætte, men bare bladre gennem sider/billeder.

MEN det er godt det ikke er mig. ;D

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Ønske om mere aktivitet
« Svar #22 Dato: Juli 25, 2023, 21:15:15 »
Modelflyvning er bare sjovt
Jeg har også brugt utallige timer på dette..
Dog primært helikoptere, til sidst elektriske og så flyvestilen 3D. Altså alle mulige manøvre på hovedet, lodret osv osv.

Teknologien fra jeg startede og til jeg holdte pause for snart 3 år siden har været imponerende.
Det samme var interessen som blomstrede helt vildt op. Store stævner både nationalt og internationalt.
Nu er den dalet meget kraftigt. Og de danske stævner tæller 3~4 deltagere maks. (Som konkurrerer)

Jeg ved flere klubber som har svært ved at få folk til at møde op. Altså de er tæt på at dø ud.  Det er synd. Det er jo trods alt en dejlig hobby. 

Her lidt 3D med en der har nogenlunde styr på det

       

           
       


Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk
« Senest Redigeret: Juli 25, 2023, 21:25:57 af RH »

Chrismark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Ønske om mere aktivitet
« Svar #23 Dato: Juli 26, 2023, 21:52:29 »

Nu er den dalet meget kraftigt. Og de danske stævner tæller 3~4 deltagere maks. (Som konkurrerer)

Her er der mange deltager og endnu flere tilskuer.  :D
Ved ikke med jer, men jeg skal side ned hvis jeg skal se dette;
       
                   

Chrismark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Ønske om mere aktivitet
« Svar #24 Dato: August 18, 2023, 21:06:13 »
Jeg er sikker på, at i var/er meget bekymrede for min hånd.  :) Den gode nyhed er, at det ar jeg har skal måles i hundrededele da det er usynligt, derfor intet billede. ;D
Cv-en er færdig da min tolerance overfor egne fejl er steget med alderen. ;D Men det er blevet ikke så ringe end da.
Nu venter der den næste opgave som en nabo lovede og ordne; skorstenen. Meeeeeeen det er nu 4 år siden  >:(. Altså skal jeg videre med den via min "storm P" stilads.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: Ønske om mere aktivitet
« Svar #25 Dato: September 04, 2023, 11:48:34 »
Modelflyvning er bare sjovt
Jeg har også brugt utallige timer på dette..
Dog primært helikoptere, til sidst elektriske og så flyvestilen 3D. Altså alle mulige manøvre på hovedet, lodret osv osv.

Teknologien fra jeg startede og til jeg holdte pause for snart 3 år siden har været imponerende.
Det samme var interessen som blomstrede helt vildt op. Store stævner både nationalt og internationalt.
Nu er den dalet meget kraftigt. Og de danske stævner tæller 3~4 deltagere maks. (Som konkurrerer)

Jeg ved flere klubber som har svært ved at få folk til at møde op. Altså de er tæt på at dø ud.  Det er synd. Det er jo trods alt en dejlig hobby. 

Her lidt 3D med en der har nogenlunde styr på det

       

           
       


Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk

Det er 6-kanals servo der skal til for at styre sådan en satan, ikke? Har altid set med ærefrygt på dem der kan håndtere en helikopter sådan.

Hilsen Kenneth

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Ønske om mere aktivitet
« Svar #26 Dato: September 23, 2023, 18:09:12 »
Modelflyvning er bare sjovt
Jeg har også brugt utallige timer på dette..
Dog primært helikoptere, til sidst elektriske og så flyvestilen 3D. Altså alle mulige manøvre på hovedet, lodret osv osv.

Teknologien fra jeg startede og til jeg holdte pause for snart 3 år siden har været imponerende.
Det samme var interessen som blomstrede helt vildt op. Store stævner både nationalt og internationalt.
Nu er den dalet meget kraftigt. Og de danske stævner tæller 3~4 deltagere maks. (Som konkurrerer)

Jeg ved flere klubber som har svært ved at få folk til at møde op. Altså de er tæt på at dø ud.  Det er synd. Det er jo trods alt en dejlig hobby. 

Her lidt 3D med en der har nogenlunde styr på det

       

           
       


Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk

Det er 6-kanals servo der skal til for at styre sådan en satan, ikke? Har altid set med ærefrygt på dem der kan håndtere en helikopter sådan.

Hilsen Kenneth
Der er faktisk kun (ofte) 4 servoer.
3 til swash- altså styre selve helikopteren, frem/tilbage, sideværts og ellers give op/ned pitch (vinklen på bladene)
Så er der 1 servo til halerotoren.
Denne holdes af en gyro, som i dag er elektronisk og med heading hold. Dvs uanset hvad du laver, om du flyver baglæns på hovedet, så vil den holde halen 100% fastlåst i samme position, også selvom det blæser 15 m/s.  Denne funktion bruger også en kanal, for at man kan styre den/ændre den. Sådan groft sagt.
Så man behøver en modtager med flere kanaler.
Uanset om man flyver man med brændstof eller el, skal der et signal til gas. På en brændstof model, en servo til gasspjældet. På en elektrisk, et signal til at give 0~100% gas. Dette kræver også et signal.
Så man har brug for en 6 kanals modtager, og også sender
Men bruger reelt maks 4 servoer.

Håber at det giver mening

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Ønske om mere aktivitet
« Svar #27 Dato: September 23, 2023, 18:12:53 »
Hvis man alligevel sidder og keder sig, så kan man se et par af mine videoer.
De er filmet i det man kalder timelapse. Dvs kameraet tager et billede hver andet sekund, og klipper det sammen til en video.
(Jeg har så igen måtte sætte hastigheden ned, for at i kan følge med, SÅ hurtigt arbejder jeg)
Nå, pjat.
Men, jeg filmer lidt løbende når jeg laver lidt forskellige opgaver.  Og det kan man så se lidt mere til, hvis man lyster.
Bla arbejde med boreværk, drejebænk, fræser, søjleboremaskine og gevind maskine, - kun manuelt.

Jeg har lavet en playliste på youtube :

https://youtube.com/playlist?list=PLdSMEDIcX8jqAoEDe-CS0eJWhsm41kLo0&si=Dms_sraLb03Zr-u3

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: Ønske om mere aktivitet
« Svar #28 Dato: Oktober 08, 2023, 22:42:26 »
Tak for info om helikopterflyvningen  [th]

Hilsen Kenneth

Chrismark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Ønske om mere aktivitet
« Svar #29 Dato: Oktober 09, 2023, 20:55:22 »
Nu findes der mange RC flyveklubber i Danmark, hvor man ikke bare kan se, men også prøve flyvning live. Det sker ved, at man har skolefly og en instruktør ved siden af.
Efter kort oplæring har man mulighed i og flyve i god højde (højde = penge i banken) og hvor instruktøren kan altid rede situationen.
Har selv udlært et par stykker på denne måde.
Men prøv og besøge  en RC klub, der er råd og vejledning.
Her er en oversigt;https://www.modelflyvningdanmark.dk/klubber/