Forfatter Emne: SR80  (Læst 16123 gange)

mriisj

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 19
SR80
« Dato: September 13, 2019, 17:22:39 »
Hej jeg er ny i flokken

Jeg er ikke maskinuddannet men har købt en SR80 drejebænk for en del år siden, der fulgte en del gear og andre ting med samt en del stål som jeg ikke har forstand på at slibe, jeg har købt et sæt stål med platter fra Proxxon men de passer meget dårligt ind i den holder der sidder på bænken og jeg mangler også flere stål som bla.a. stikstål.

Der sidder et ældre hurtigskift på til de små 8mm platteholdere men jeg overvejer at opgradere og få drejebænken til en .... mere brugbar stand, jeg har herfor bestilt en frekvensomformer og tænker at invisterer i en ny og måske større hurtigskift fra eks. Paulimot, jeg har set flere her på forummet bruge deres system, jeg ønsker også et nyt sæt stål til platter så jeg søger nogle gode råd her.....

Motoren er en 3 faset og med omskifter til begge veje som kører fint,  jeg købte denne på ebay Allen-Bradley Frequenzumformer Power Flex 4 Typ 22A-D2P3N104 0,75 kW mit Filter.

Jeg har også set på ebay at man kan få digitale udlæsninger til rimelige priser, er der nogen der har erfaring med disse på en SR80?

Alle gode råd er velkommen, hvad skal jeg se på...hvilke stål skal jeg købe... bør jeg skifte stålholderen ???

Michael
« Senest Redigeret: September 13, 2019, 18:32:31 af mriisj »
SR80
Proxxon 500

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: SR80
« Svar #1 Dato: September 13, 2019, 21:12:44 »
Tillykke med både indmeldelsen og drejebænken og velkommen iblandt os fuskere, jeg tager ikke de professionelle
med, de kan jo bare det.
ARC Eurotrade i UK har noget digitalt udstyr som er baseret på linialer som på skydelære det må passe til en
SR80 i størrelsen.
Jeg er ked af at du ikke har sat dit bynavn på så kunne man meget letter finde ud af, om det er i nærheden,
for evt, personlig hjælp.
Nå hej og velkommen igen
mvh jensOC
Læs hodjasblog.one på Nettet

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: SR80
« Svar #2 Dato: September 13, 2019, 23:14:48 »
Hej
Jeg ved ikke om du har læst om min SR80 herinde.
Jeg har sat en 'multifix' aa fra paulimot på min, uden forsætter slæden.
Den virker helt fint.
Og samtidig købt nogle små stålholdere fra ebay.  Mener der var 4 eller 5 stål, og 10 platter for under 100kr.  De virker helt fint. Og til dén maskine, yderst holdbare.

Kan tage et par billeder i morgen.


Ellers har jeg også sat sådan en frekvensomformer på.  Den er dejlig nem at finde ud af, plus der er potmeter til omdr og frem/bak direkte monteret på den.  Dog er momentet meget lavt ved de lave omdr.

Men kom gerne med billeder, og som Jens skriver, en lokation

Mvh
« Senest Redigeret: September 14, 2019, 09:40:08 af RH »

mriisj

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 19
Sv: SR80
« Svar #3 Dato: September 14, 2019, 21:44:53 »
Hej, tak for jeres hurtige svar :)
Jeg bor i Venslev mellem Skælskør og Næstved.

RH, Det var nøjagtig model Aa jeg havde kigget på sammen med et sæt stål og platter men hvis man kan få samme kvalitet på eBay er jeg helt klart åben :)
Jeg har set din video på YouTube og var noget fascineret men forstod ikke helt hvorfor du droppede forsætter slæden, passede Paulimot Multiflex ikke på? og hvad skal der laves for at denne kan monteres?
Jeg har læst lidt om din SR80 herinde men der er så mange tråde at jeg druknede i information så herfor starte jeg denne tråd som er målrettet SR80, jeg håber det er OK.

JensOC, jeg vil se på ARC Eurotrade om de har noget lignende det jeg har set på eBay så tak for info so far :)
SR80
Proxxon 500

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: SR80
« Svar #4 Dato: September 15, 2019, 02:17:20 »

Hej mriisj - og velkommen til.  ;)

Der er efterhånden en del youtubere og dermed også "almindelige" hobbyfolk, som enten har droppet fortsætteren eller lavet den udskiftelig med en fast blok, fordi det giver en stivere opspænding af værktøjet.

Robrenz var vist den første og med en god forklaring:

       

           
       


Og "vores allesammens" Stefan, henviser også til ham, da han fulgte efter med denne her:

       

           
       


Søg "solid toolpost" youtube, så får du et udvalg.

Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: SR80
« Svar #5 Dato: September 15, 2019, 11:24:55 »
Nu tror jeg at Tommy gør det med vilje.
Men det hedder faktisk en forsætter


Jeg har ikke pillet min af pga. Nogle YouTubere, men fordi at multifixen ikke kan sidde på forsætter slæden. Den vil blive lidt for høj hvis det var. Samtidig med at jeg gerne vil kunne justere meget op/ned afhængig af de stål jeg bruger

Se billede

Samt et billede af mine Kina hm stål


« Senest Redigeret: September 15, 2019, 11:33:00 af RH »

mriisj

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 19
Sv: SR80
« Svar #6 Dato: September 15, 2019, 12:34:22 »
Jeg har nu set videoerne på youtube og mener jeg har forstået problematikken med forsætter slæden, så den skal nok af på min SR80 for at kunne montere en paulimot Aa.

RH er der de bolthuller i slæden som din "standoff" er boltet ned i slæden med så den passer til Aa modellen? og hvor finder jeg en standoff som din der passer så jeg kan montere Paulimot'en?
Tak for de fine og informative billeder :)
Hvilke stål og stålholdere skal jeg bestille eller skal jeg bestille et samlet kit ? og kører du med 10mm eller 12mm stålholdere.
« Senest Redigeret: September 15, 2019, 12:36:50 af mriisj »
SR80
Proxxon 500

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: SR80
« Svar #7 Dato: September 15, 2019, 12:52:26 »
Det står på stålet 10x10 skaft.
Jeg købte dem alle samlet på ebay, eller wish.com

Den holder/afstands stykke som multifixen sidder på har jeg selv drejet

Mvh

mriisj

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 19
Sv: SR80
« Svar #8 Dato: September 15, 2019, 13:13:41 »
RH OK jeg forstår det med stålet numrene her giver jo mening
Har du en tegning på din standoff og hvilke materiale har du brugt eller kan du anbefale? og så det gyldne spørgsmål kan du lave en til :)
SR80
Proxxon 500

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: SR80
« Svar #9 Dato: September 15, 2019, 15:52:25 »

RH - Denne gang var det faktisk en forglemmelse.  ;D

Jeg tænker lidt på, at man jo også nogen gange gør noget, "bare fordi man kan", og fordi det er sjovt.

En SR 80 er ikke en billig kineser, men en enkel og solidt konstrueret bænk i forhold til sin størrelse og kræfter.

Kan du mærke så markant forskel, at du vil tilråde en nybegynder at starte med at fjerne forsætteren?
Den er svær at undvære helt og trods alt anvendelig i mange situationer, hvor man så kommer til at "bøvle" med at skifte.

Bare en tanke ;)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: SR80
« Svar #10 Dato: September 15, 2019, 18:20:31 »
Man skal løsne 2 møtrikker, så kan man skifte fra den ene til den anden. Så det er hurtigt klaret.
Og har endnu ikke skulle dreje konus på den.

Jeg synes ikke jeg har kunne mærke nogen forskel i Stivheden.  Men nu er det også meget begrænset hvor voldsomt jeg har kørt med den


Vedr. Afstands stykket.
Jeg har ikke nogen tegninger på den. Den er bare lavet sådan af fri fantasi
Jeg har lavet den i 316 rustfri.  Bare hvad der lige passede

mriisj

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 19
Sv: SR80
« Svar #11 Dato: September 15, 2019, 20:04:09 »
RH tak for info, jeg har besluttet mig og bestilt det nye Aa hurtigskift samt et drejestål kit sæt med platter, lidt ekstra platter plus lidt mere nede fra Paulimot så det ville hjælpe mig meget hvis du kunne tage nogle mål på det afstands stykke du har lavet så kan jeg måske finde en der kan lave et til min SR80.

 
SR80
Proxxon 500

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: SR80
« Svar #12 Dato: September 15, 2019, 21:56:58 »
Du kan nemt lave det selv på din SR80

Det er bare at finde højden, diameter på anlægs fladen på tværslæden, og så mindste diameter på selve grundholderen (multifixen)

Mvh

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: SR80
« Svar #13 Dato: September 17, 2019, 17:56:28 »
Jeg opdagede at min "forsætter" sad og vippede, en underesøgelse af problemet
viste at de to Unbrako skruer. som holder slæden. trykkede bunden af udboringen
ned i Teenot sporet.
Kineserne syntes nok at det så bedre ud med undersænkede Unbrako skruer.
Så nu er Unbrakoerne udskiftet med  møtrikker med flange med meget større trykflade
på tykkere gods, det hjalp.
mvh jensOC
PS: Jeg kan se nu at Mriisj ikke lige bor i baghaven, det er vældig med de By navne.
PPS:Flangemøtrikker "hugger" jeg ude på bilskrotpladsen.
« Senest Redigeret: September 17, 2019, 22:30:15 af JensOC »
Læs hodjasblog.one på Nettet

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: SR80
« Svar #14 Dato: September 18, 2019, 00:35:51 »

Hvor længe har den tidligere ejer kørt med det [quest] ;D ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.