Forfatter Emne: Problemer med udregninge af tandhjul  (Læst 5111 gange)

Glasius

  • Gæst
Problemer med udregninge af tandhjul
« Dato: August 11, 2010, 09:42:28 »
Hej

Jeg har nu være ved at lave en excel som skulel kunne hjælp mig med at udregne tandhjul MEN MEN jeg har et problem med at udregne mig Modul

nogle der kan hjælp mig lidt der ??

( har lige fået det til at virke  ;D )

men kan man lave 2 tandhjul men med forskellig moldul ( måske et dumt spørsmål ??)
« Senest Redigeret: August 11, 2010, 09:49:45 af Glasius »

ksor

  • Gæst
Sv: Problemer med udregninge af tandhjul
« Svar #1 Dato: August 11, 2010, 15:44:50 »
Hvis de skal "køre sammen", skal de vel være samme modul.

Er der "stor forskel" på antallet af tænder på dem - skal de laves med hver deres "nummer" fra serien 1-8 - jeg mener der findes en liste på Fagteori.dk, hvor du kan se hvilket "nummer" du skal anvendes til hvilket antal tænder.

Jeg spurgte engang om noget tilsvarende - altså at regne sig frem til modultallet ud fra et givet (og i mit tilfælde et meget, meget slidt !) tandhjul - og når du laver et regneark, vil det jo regne forskellige modul-tal ud for forskellige inddata - så din måleusikkerhed på et meget slidt tandhjul KAN jo give et ANDET modultal end det, det oprindelige tandhjul var skåret efter, da det var nyt.

Mvh

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Problemer med udregninge af tandhjul
« Svar #2 Dato: August 11, 2010, 17:01:30 »
Læs følgende afsnit på Fagteori.dk :
http://www.fagteori.dk/tandhjul.aspx
er du stadig i tvivle, så bare spørg igen.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Glasius

  • Gæst
Sv: Problemer med udregninge af tandhjul
« Svar #3 Dato: August 12, 2010, 08:48:48 »
Hej igen


jeg har nu læst det som du forslår Frylund  :D det er super

men jeg er nok lidt over i en anden boldgade ( da jeg skal lave mine tandhjul i træ ) og jeg har lidt problemer med at gemmeskue lige det med modul om det har nogle betydning når de skal laves i træ ??

jeg har fundet den har side hvor man kan lave et print af et tandhjul i træ men jeg ved ikke om det er nok til at jeg kan bruge det ???

http://woodgears.ca/gear_cutting/template.html

hvad syndes i jeg skal ??

lave dem udfra det jeg har på den hjemme side

lave nogle selv med alle der høre til

håber i kan hjælpe mig lidt

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Problemer med udregninge af tandhjul
« Svar #4 Dato: August 12, 2010, 15:30:24 »
Når de skal laves i træ vil jeg nok bruge den side du henviser til. Kravet til nøjagtighed kan jo ikke være så stor når tandhjulene fremstilles i træ. Skal de fræses eller saves ud?
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Glasius

  • Gæst
Sv: Problemer med udregninge af tandhjul
« Svar #5 Dato: August 12, 2010, 16:55:32 »
Planen er at lave dem i 16mm krysfiner eller MDF og så er jeg desvœre nød til at save dem ud da jeg da jeg kun har en meger dålig feœser lige nu (håber at kunne få en til januar)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Problemer med udregninge af tandhjul
« Svar #6 Dato: August 12, 2010, 17:58:01 »
Du bliver simpelhen nødt til at afsløre, hvad du skal bruge tandhjulene til. ;D

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Glasius

  • Gæst
Sv: Problemer med udregninge af tandhjul
« Svar #7 Dato: August 12, 2010, 18:11:45 »
Når jeg har fået det lavet skal jeg nok lige et par billder op og en beskrivelse
 :D :D

ksor

  • Gæst
Sv: Problemer med udregninge af tandhjul
« Svar #8 Dato: August 15, 2010, 17:07:21 »
Planen er at lave dem i 16mm krysfiner eller MDF og så er jeg desvœre nød til at save dem ud da jeg da jeg kun har en meger dålig feœser lige nu (håber at kunne få en til januar)


MDF .... ??? .... så vil tænderne da smuldre bort eller hva' ?

Glasius

  • Gæst
Sv: Problemer med udregninge af tandhjul
« Svar #9 Dato: August 16, 2010, 07:54:51 »
hvis man taget og lakere den på en special måde ( noget med sæbespåner og langtids tørring ) skulle det nemt kunne holde ( det skulle blive så hård at man skulle kunne tage en 6 mm og slå alt hvad man kan med en hammer og der skulle ikke ske noget ved det )  ;D

så jeg tro ikke det er en problem at lave dem i MDF ( men det kommer jo også and på belastningen ( har jeg ikke ret i det ???)