Forfatter Emne: Udboring af HD motor..  (Læst 4927 gange)

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Udboring af HD motor..
« Dato: December 11, 2016, 19:15:02 »
jeg er helt ny her og mange tak fordi jeg må være med...er igang med udboring af HD motor til 1520 ccm på min gamle pedersen fræser...
vil gerne høre dreje eksperterne om deres mening angående en ursus 250 drejebænk....

villy

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1378
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Udboring af HD motor..
« Svar #1 Dato: December 11, 2016, 21:09:42 »
Super fedt projekt Villy!

Vedr Ursus 250, så har vi tre Ursus'er på job.
2 stk med 4" boring og en med 6" boring. Det er solide maskiner. Den største hage jeg ser ved dem, er deres elektriske kobling til tilspændingen. Der er en forsinkelse fra man slår tilspændingen fra og til den reelt stopper. Det er lidt spændende tæt ved patronen :D Jeg kan nu stadig godt lide at køre med dem.

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Udboring af HD motor..
« Svar #2 Dato: December 11, 2016, 21:41:46 »
ja roder en del med de gamle cykler i fritiden....forstår ikke helt hva du mener med elektrisk tilspænding- jeg vipper et håndtag og så stopper den ....som på fræser.... :) intet elektrisk i det...

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1378
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Udboring af HD motor..
« Svar #3 Dato: December 11, 2016, 22:05:58 »
Så er vores nok bare med en option. Tilspændingen fungerer elektrisk på vores, så har vi til gengæld så også ilgang på alle 4 retninger.
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Udboring af HD motor..
« Svar #4 Dato: December 12, 2016, 16:35:52 »
ja tror jeg bestemt du har ret i ....her er der kun rugbrøds ilgang.... :D
det er jo en gammel maskine men den har ikke kørt meget..fik den med maskinbrev og lidt tilbehør...

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Udboring af HD motor..
« Svar #5 Dato: December 12, 2016, 22:09:32 »
På mit tidligere arbejde havde vi en Ursus drejebænk, årgang 1988, der var ikke problemer med stoppet, som jeg husker var det mekanisk.
Jeg husket det som en rigtig fin drejebænk, og en fordel med den store spindelboring.
Husk altid at skille tingene ad.

Lars Dolleris

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
Sv: Udboring af HD motor..
« Svar #6 Dato: December 12, 2016, 22:40:21 »
Uhh, vi havde 2 Ursus drejebænke på min læreplads.
Af praktiske årsager vil jeg ikke give min højre arm i bytte for så pragtfuld en maskine, men posen med guld er da klar til den dag, den rette bliver tilsalg  ;D

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Udboring af HD motor..
« Svar #7 Dato: December 13, 2016, 20:43:40 »
ja super dejligt med 52 mm boring ....fik lige kikket efter og den er fra 76 og vejer ca 2,6 tons....eneste minus er at ved igangsætning skal håndtaget løftes-jeg har været vant til at det skulle trykkes ned..... :D nå sikkert bare en vane sag......

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Udboring af HD motor..
« Svar #8 Dato: December 13, 2016, 23:35:24 »
Den vi havde på mit tidligere arb, havde 105mm spindelboring mener jeg det var.
Som denne her...
Husk altid at skille tingene ad.

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Udboring af HD motor..
« Svar #9 Dato: December 14, 2016, 20:58:48 »
ja lige præcis jens....helt mage til dog med undtagelse a den monster boring......kan du huske hvor stor 4 klo var?  min er 400 mm og vil gerne ha en mindre på et tidspunkt.... skal bruge kran for at skifte... :-[

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Udboring af HD motor..
« Svar #10 Dato: December 14, 2016, 21:41:25 »
Vi brugte ikke fireklo, vi brugte den udelukkende til at udbore nogle valser/rør netop pga den store spindelboring.
Trekloen var en Röhm 315mm, som jeg lige husker det vejer sådan en godt 50 kg.
Men jeg tror da ikke det er et problem at montere en mindre klo, kommer man ned i en ø 250mm klo, er den jo noget nemmere at håndtere.
Husk altid at skille tingene ad.