Forfatter Emne: Nyt gammelt legetøj Jones Shipman 310  (Læst 2274 gange)

sievuun

• Full Member
Nyt gammelt legetøj Jones Shipman 310
« Dato: Maj 09, 2026, 12:02:37 »
Har fået nyt legetøj hjem, en ældre værktøjsliber/plansliber : Jones&Shipman model 310. Google siger de er produceret fra omkring 1950 og et par årtier frem, har fornemmelse af at min er en af de tidlige. Når man kikker på start-stop knapperne ser de meget ældre ud end på billeder af mange af de andre der er at se på nettet. Er gået i gang med en større rengøring og der er sørme en pæn grønlig farve nedenunder det næsten sorte ydre.
Umiddelbart er det eneste jeg skal have skiftet den bælg der er på tårnet. Alt andet ser godt ud og føles OK.
Har scannet den bog der fulgte med, "Tool&cutter grinding"  også fra Jones-Shipman, desværre er det kun generelt om hvordan man sliber diverse værktøj ikke om lige præcis min maskin, jeg lægger den op et sted og putter et link ind senere. Er gået i gang med at søge og der ser ud til at der findes manualer og reservedelslister , indtil nu har jeg kun set dem der er sat til salg af grimme kaptalister der vil have penge først, så går der jo lidt sport i at se om man kan finde en free download et eller andet sted.
« Senest Redigeret: Maj 09, 2026, 12:07:49 af sievuun »

sievuun

• Full Member
Sv: Nyt gammelt legetøj Jones Shipman 310
« Svar #1 Dato: Maj 09, 2026, 12:07:14 »
« Senest Redigeret: Maj 09, 2026, 12:47:49 af sievuun »

sievuun

• Full Member
« Svar #2 Dato: Maj 09, 2026, 16:37:22 »
Er der tilfældigvis nogen der lige kan ryste et link ud af ærmet til sådan en gummibælg, søjlen er Ø130mm og når tårnet er kørt helt op er der 280mm mellem spændebånd.

sievuun

• Full Member
« Svar #3 Dato: Maj 09, 2026, 16:39:15 »
Det er jo en englænder så selv om det nok er en eksportversion med skalaer i mm så er der altså 25.4mm på en omdrejning af håndhjul.

jens

• Hero Member
« Svar #4 Dato: Maj 10, 2026, 22:56:38 »
fin maskine [th]
Måske du kan finde en gummibælg der passer her?
https://aag-gummi.dk/product-category/stobte-emner/gummibaelge/
Husk altid at skille tingene ad.

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
« Svar #5 Dato: Maj 11, 2026, 08:30:14 »
For mange år siden var jeg reperatør på nogle maskiner, hvor der sad en sådan bælg. Det var frygteligt bøvlet at skifte dem, maskinen skulle skilles helt ad. Så fik jeg ideen at tage til en sejlmager ,http://www.chasmortensen.dk/ , som syede lynlås i for mig. Så kunne man super hurtigt skifte den uden besvær. :)

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Villy

• Hero Member
« Svar #6 Dato: Maj 11, 2026, 16:21:09 »
Super lækker maskine, hvem der bare havde pladsen....Tillykke.....

sievuun

• Full Member
« Svar #7 Dato: Maj 11, 2026, 17:57:10 »
fin maskine [th]

Hvis ikke jeg finder andet, har de da en på Ø155 der vel kunne fungere med noget mellemstykke fra Ø130 til Ø155.

Det der med lynlås , er det velcro du tænker på eller direkte bukselynlås. Og når længde er mellem 75 og 280?
« Senest Redigeret: Maj 11, 2026, 21:11:24 af sievuun »

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
« Svar #8 Dato: Maj 11, 2026, 18:14:02 »
Der var direkte lynlås, en slags de brugte til presenninger. :)

Sendt fra min SM-S937B med Tapatalk

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

sievuun

• Full Member
« Svar #9 Dato: Maj 18, 2026, 12:50:46 »
fin maskine [th]
Hvis ikke jeg finder andet, har de da en på Ø155 der vel kunne fungere med noget mellemstykke fra Ø130 til Ø155.
Øv det er ihverfald ikke lige sagen, mindstebestilling 5stk så det ville være koste mere end jeg har givet for hele maskinen.
Har fået en manual til maskinen, en af de steder man kunne betale for den kunne man også uploade 5 filer i bytte, så de fik nogle af de manualer jeg havde på mine CNC fræsere og et gammelt Citroen AK reservedelskatalog så nu har jeg den rigtige bog på maskinen.
Har vist desværre pudset lidt for grundigt på den for at få den fine farve frem, så nu render jeg rundt med den ene arm i slynge og laver så tæt på ingenting som muligt et par dage, hvis man glemmer man ikke er 25 længere har man jo lige pludselig en overanstrengt arm der skal have ro.

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
« Svar #10 Dato: Maj 19, 2026, 13:56:59 »
Øv da, god bedring.
Et alternativ til en gummibælg kunne være en slange fra en traktor eller lignende, som du kunne skære et "rør" ud af?

Mvh Søren

Villy

• Hero Member
« Svar #11 Dato: Maj 20, 2026, 05:16:51 »
Ja god bedring.....Måske hoppe bælg fra en dynapac jordloppe....Eller andet mrk jordloppe måske....mvh

sievuun

• Full Member
« Svar #12 Dato: Maj 20, 2026, 11:49:26 »
I går var der en der spurgte om den SKULLE være sort, hvis ikke så var løsningen måske en afsugningsslange som til emhætter. Kan se ved Biltema kan man få 3meter for en tiendedel af hvad en gummibælg koster. Selvom den måske ikke holder de 60-75 år den gamle har holdt er der da til nogen udskiftninger i 3meter. Og man kan da starte med at lave lidt forsøg med at bruge noget velcro som lynlås så man ikke skal have maskinen pillet fra hinanden for at skifte.

sievuun

• Full Member
« Svar #13 Dato: Maj 24, 2026, 12:38:50 »
Der manglede et par spændebolte, og den ene gik trægt i gevindet som var 1/2" Whitworth som jeg heller ikke har værktøj til, så blev det til en lille serie bolte, i rustfri når man nu alligevel skal starte drejebænk og fræser op.  Lavet med 12.7 krop indtil M12 gevindet starter.
« Senest Redigeret: Maj 24, 2026, 12:47:30 af sievuun »

sievuun

• Full Member
« Svar #14 Dato: Maj 24, 2026, 12:45:16 »
Har også været i gang med at sortere i det der fulgte med maskinen. En stor del af det der var angivet i manual som standardtilbehør var der, ikke alt men det mest nødvendige. Så var der også en del ting ting som jeg ikke ved noget om og den tidligere ejer vidste heller ikke noget, det fulgte med da han købte den.
Tre opstillinger vistnok til opslibning af gevindbakker til rørgevindmaskiner. en mærket 3/4  RH  en mærket 1 RH begge to med støbemærke fra HERBERT og en større med tysk tekst. Hvis der er nogen der ved hvordan det bruges og kan bruge det afgives de gratis til "gode hjem" selv om en plade chokolade eller noget værkstedcola modtages med tak.