Forfatter Emne: Hvilken slags nylon?  (Læst 8606 gange)

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Hvilken slags nylon?
« Dato: Februar 11, 2011, 02:14:18 »
Til min trærejebænk har jeg nogle store kæber/plader. I pladerne er der boret nogle huller med 8 mm gevind, som man så kan montere tappe i. Ideen er, at man kan montere en næsten færdig skål med bunden udaf, og dreje/slibe bunden helt færdig.

Nu er der det med træ - specielt hvis man drejer i vådt træ - at det slår sig, så det vil være nyttigt med tappe i forskellig tykkelse, og evt. tappe med en lille forhøjning i bunden, så der kan kompenseres for disse skævheder.

Tappene der fulgte med er af en eller anden ukendt form for nylon med en umbraco-skrue igennem, men hvilken type vil egne sig?

Jeg har fundet frem til nylon hos: http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=retrieveTfg&Ns=stockPolicy_dk|1||new_dk|1&Ne=4294959682&Nr=AND%28avl%3adk%2csearchDiscon_dk%3aN%29&N=4294955135+4294724879+4294894676+4294890373+4294814581+4294523672
og nogle flere forklaringer på kvaliteter hos http://www.vink.dk/PRODUKTER/Industri/Produkter/POM-1.aspx, men jeg har ingen forudsætninger for at vurdere hvilken type der vil være egnet.

Skålen der skal spændes fast er 1-3 mm tyk i godset, så der skal ikke det store spænd til, dens overflade er færdigbehandlet, så der må ikke komme grimme mærker - med andre ord, der skal være tale om en på en gang slidstærk og relativt blød type - aluminium vil fx. blive for hårdt et materiale.
Håber, at der er nogen, der har erfaringer at øse af.

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Hvilken slags nylon?
« Svar #1 Dato: Februar 11, 2011, 08:01:56 »
POM det er stærkt og bearbejdningsvenligt.

Finn Senning-Larsen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 1
Sv: Hvilken slags nylon?
« Svar #2 Dato: Februar 11, 2011, 09:40:07 »
POM  er rigtig nok mem at bearbejde men det er også noget hårde og sprød.

PA (nylon) er som regl bløder men dårliger at bearbejde.
PA kan også fås med glasforstærkning og det gør den håre og nemmer at bearbejde.
Værktøjsmager

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hvilken slags nylon?
« Svar #3 Dato: Februar 11, 2011, 13:54:52 »
Ja POM er hårdt idet, så meget det kan springe.
Men om PA-nylon så er for blødt, er jo svært, at bedømme, men det er utrolig stærkt, og lidt blød i det.

Hvis du kan bruge cylinderiske rør, kunne du måske bruge, nogle stykke plastslange, her er jo et godt udvalg, af bløde, og lidt hårdere typer.

Den hårde type trykluftslange, synes jeg minder en del om Pa-nylon.

Her kalder de det for nylonrør, de har det op til 16mm udvendig mål.

http://rtf.dk/basket.php?action=dosearch&q=321516&searchTerms=tekst

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Hvilken slags nylon?
« Svar #4 Dato: Februar 11, 2011, 14:14:38 »
Ja POM er hårdt idet, så meget det kan springe.
Men om PA-nylon så er for blødt, er jo svært, at bedømme, men det er utrolig stærkt, og lidt blød i det.

Hvis du kan bruge cylinderiske rør...
Jeg kan ikke bruge rør, da tappene skal være koniske (bredere i toppen end i bunden) og skal kunne skrues fast med en 8mm umbracobolt.
(Enderne der vender opad skulle også gerne afrundes, så jeg ikke bliver flået hvis jeg kommer til at røre dem når skiven roterer.)
Umiddelbart lyder POM til at være meget hårdt i forhold til træ, men jeg har svært ved at få styr på netop hårdheden.
Træ måles efter en såkaldt janka-metode:
http://www.inventardesign.dk/materialer_og_farver/wood/tabel-over-tresorters-hardhed
og hos RS-online kan man finde frem til et datablad for nylon, men hvilke tal jeg skal sammenholde.


Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Hvilken slags nylon?
« Svar #5 Dato: Februar 11, 2011, 23:49:58 »
Nu er langt de fleste plasttyper, ihvert fald de typer vi normalt bearbejder, vel hårde end træ. Skal man have noget der ikke efterlader mærker, ja så er silikone eller gummi et godt valg. Men sådan noget skal støbes. Det kan så gøres ved at man laver en form og anvender noget to-komponent gummi eller silikone. Et firma som Devcon har  en produktpalette der indeholder en mængde muligheder.

Palle

  • Gæst
Sv: Hvilken slags nylon?
« Svar #6 Dato: Februar 12, 2011, 00:07:53 »
Kan du ikke komme med et noget bedre billede, og på lidt større afstand, så man kan se det hele?

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Hvilken slags nylon?
« Svar #7 Dato: Februar 12, 2011, 03:01:46 »
Lidt større:

og en enkelt tap:

Tappen er 17 mm høj, 16 mm bred i toppen og 13 mm i bunden.
Hullet er Ø 13 mm 10 mm ned, og Ø 8 mm resten af vejen. Dette gør, at toppen af bolten er ca 2 mm under toppen af tappen.
Jeg kan bøje toppen 4-5 mm sammen med fingrene, når bolten ikke er i hullet.
« Senest Redigeret: Februar 12, 2011, 03:09:22 af ErlingSj »

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Hvilken slags nylon?
« Svar #8 Dato: Februar 12, 2011, 03:14:49 »
Jeg prøver det store bllede igen, nu kun en kvart skive og i meget lav opløsning.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hvilken slags nylon?
« Svar #9 Dato: Februar 12, 2011, 09:37:08 »
Umidelbart ligner det Pa-nylon, det vil også kunne presses med fingrene, når emnet er så tynd i godset.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Palle

  • Gæst
Sv: Hvilken slags nylon?
« Svar #10 Dato: Februar 12, 2011, 16:54:58 »
Jeg tror at jeg ville lave lidt om på systemet, hvis jeg var i samme situation.
Plastic er hulens dyrt.
Forslag 1 : Brug tykke krydsfinèrskiver med ekcentrisk hul i den yderste stribe huller, eventuelt med gummibelægning ( cykel/knallertslange)

Forslag2 : Lav en slags spændejern, som kan justeres radialt ligesom et kloplan. På et passende sted placeres en tap med belægning af trykluftslange.

Palle

  • Gæst
Sv: Hvilken slags nylon?
« Svar #11 Dato: Februar 12, 2011, 19:24:59 »
Forslag 3 : Lav en stor skive af noget tykt krydsfinér og bor huller i den med glatplanet som borelære. Skær spor mellem hullerne med en stiksav.
De inderste bolte skal være lange nok, til at de kan nå igennem planet med en låsemøtrik på bagsiden, og en tallerkenfjeder under hovedet. De
skal spændes, så man lige akkurat kan flytte på pladen. De yderste skruer skal spændes fast med skive under.
Bor huller passende steder til franske skruer (Ø8-10), som du beklæder med noget slange.
Slangen udvider sig, når du spænder, og der er sikkert plads nok i krydsfinéren til mange huller, så det kan holde længe.

Palle

  • Gæst
Sv: Hvilken slags nylon?
« Svar #12 Dato: Februar 12, 2011, 19:28:00 »
Glemte at skrive, at du selvfølgelig skulle skære skiven ud på lagkagemanér.
Eventuelt høvle siderne.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Hvilken slags nylon?
« Svar #13 Dato: Februar 12, 2011, 21:00:36 »
Nylonstænger koster omkring 80 kr pr m. for 16mm, lidt over 100 kr for 20 mm og lidt under 150 for 25 mm. Det er ikke helt afskrækkende.
Din løsning vil næppe kunne holde en skål som den viste. Den er færdigdrejet i vådt træ, og har så i løbet af de sidste fire dage slået sig.

Målene på sådan en fætter er jo normalt højde og diameter, men det giver ikke den store mening. Set med uret er målene:
KlRadiusHøjde
3:90 mm48 mm
6:83 mm65 mm
9:80 mm49 mm
12:88 mm65 mm
Tallene skal ses med forbehold for slør i øjemålet, men de giver da en ide.
Det jeg vil lave er en serie forskellige tappe, så jeg både kan fange den lille 80 mm radius kl 9 og den store 90 mm kl 3. Samtidigt skal jeg kunne få fat i de 65 mm kl 6 og de 48 kl 3.
I en stang, der er tykkere end 16 mm vil jeg godt kunne bore hullet excentrisk, det var en rigtig god ide, som jeg vil holde fast i, men jeg tror nu nok, at nylon er mere blidt ved skålens polerede overflade end en tap af krydsfiner, så nylon er stadig målet.

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Hvilken slags nylon?
« Svar #14 Dato: Februar 12, 2011, 21:56:24 »
For lige at spørge om noget helt andet, har du nogensinde prøvet at lime sådan en skål op med smeltelim så du helt slipper for at spænde den fast ?