Forfatter Emne: motor med 2 hastigheder  (Læst 59327 gange)

TheisKjeldsen1989

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 292
Sv: motor med 2 hastigheder
« Svar #15 Dato: Januar 21, 2013, 22:06:31 »
Ork i satan en klods... Du skal nok ha gang i en softstarter...
Blot en smed, gemt i en maskinmester

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: motor med 2 hastigheder
« Svar #16 Dato: Januar 21, 2013, 22:26:07 »
Det er da ikke sikkert at der skal en softstarter til.

Bortset fra det, så tror jeg at der er for flere penge kobber i den end du har givet for den  ;)

Palle

  • Gæst
Sv: motor med 2 hastigheder
« Svar #17 Dato: Januar 21, 2013, 22:37:03 »
Du har altså købt en 8 hestes motor (3 på den langsomme).
Den kræver nok stjerne/trekant start.
Og dog, der er på skiltet kun vist stjerne, så med 16A sikring kan du kun køre på den langsomme.
Den hurtige kan sikkert startes blødt med en omformer. De er vist ret dyre, når man skal op i 6kW.
« Senest Redigeret: Januar 21, 2013, 22:42:18 af Palle »

Svend Loksø

  • Gæst
Sv: motor med 2 hastigheder
« Svar #18 Dato: Januar 21, 2013, 23:53:23 »
Ja der er jo mange muligheder med sådan en stor motor. (sagde jeg stor)

1. Montere den og så køre på den lave hastighed, det vil give mig højere hastighed/mere motorkraft.

2. Flytte remskive over på den motor på drejebænken, det gir næsten samme resultat, men
   ikke samme motorkraft, vil ikke så gerne miste motorkraft, har tidligere kørt over 7m/m
   af diameter i noget arnestål, så skal der rykkes lidt.

3.Sætte sig ned og vente på at der kommer noget mere strøm.

4.Finder en løsning så den vil tage den høje hastighed.

5.Tilbage til sælger og pengene retur (dejlig aftale, men den vil jeg ikke bruge)

6.Køre med den og se om jeg overhoved har brug for tophastigheden.

svend loksø

Zenofexxx

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 40
Sv: motor med 2 hastigheder
« Svar #19 Dato: Januar 22, 2013, 00:39:07 »
Hej Svend.
Dejlig motor du har fået fat i, synes nu heller ikke prisen er helt ved siden af.
En tommelfingerregl siger, at der først skal softstarter på, når man rammer 7.5 kW.
Dog skal det siges, at denne motor trækker 12.4 Nominel. Hvis den så har en startstrømsfaktor på lad og sige 7 (kan være mere eller mindre), så trækker den 86.8 Amp i opstart. Da jeg går ud fra du har 16 A sikringer, med tolerance C (som er standard i Danmark), så vil dine sikringer ikke kunne håndtere strømmen og slå fra, teoretisk set.
Dog kan du være så heldig, at du har fået en sikring som som ligger i toppen af dens tolerance område, og godt kan håndtere strømmen.
Men den bedste løsning vil være en softstarter! da du herved ganger din startstrøm med 1/3 del, dit startmoment bliver dog også ganget med en 1/3, men hvis det er til en drejebænk, er det jo underordnet.
Se om du ikke kan finde en brugt på DBA til rimlig penge, det ville jeg gøre.
Det skal lige siges, at jeg regner med det er automatsikringer du har. Hvis det er smelte sikringer, er det lidt anderledes.
Hvis du får brug for det, er du velkommen til at spørge.
« Senest Redigeret: Januar 22, 2013, 01:09:54 af Zenofexxx »
Udd: Klejnsmed samt Maskiningeniør

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: motor med 2 hastigheder
« Svar #20 Dato: Januar 22, 2013, 05:39:11 »
Det vil være interessant at se et billede af kassen, som ledningerne er moteret i, samt at høre hvordan du forbinder motoren.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: motor med 2 hastigheder
« Svar #21 Dato: Januar 22, 2013, 06:50:06 »
hvor stor en motor har du på drejebænken nu?
Hvilken type sikringer har du, det er ikke helt ligegyldigt, jeg har de helt små smeltesikringer, det er nok dem der kan klare den største startstrøm.
Hvad er det for en drejebænk, starter den direkte op, så trekloen begynder at snurre sammen med motoren.
Eller starter motoren op, og så er der en kobling som du så starter trekloen med, så kræver den ikke så meget i startstrøm.
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Zenofexxx

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 40
Sv: motor med 2 hastigheder
« Svar #22 Dato: Januar 22, 2013, 08:16:53 »
hvor stor en motor har du på drejebænken nu?
Hvilken type sikringer har du, det er ikke helt ligegyldigt, jeg har de helt små smeltesikringer, det er nok dem der kan klare den største startstrøm.
Hvad er det for en drejebænk, starter den direkte op, så trekloen begynder at snurre sammen med motoren.
Eller starter motoren op, og så er der en kobling som du så starter trekloen med, så kræver den ikke så meget i startstrøm.
mvh jens

Hej Jens. Inertimomentet på drejebænken har selvfølgelig betydning for opstartstiden, men starstrømmen vil altid være den samme, ligegyldig inertimomentet.  ;)
Jep hvis vi kunne få at vide, hvilke sikringer han har monteret, kunne det hjælpe med et mere præcis svar.  ;D
 
Udd: Klejnsmed samt Maskiningeniør

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: motor med 2 hastigheder
« Svar #23 Dato: Januar 22, 2013, 08:51:55 »
Det er vel ikke ligegyldigt om motoren, starter ubelastet, eller med belastning.
Min erfaring er at opstart, med belastning, er betydelig hårdere ved sikringerne.
Mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Zenofexxx

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 40
Sv: motor med 2 hastigheder
« Svar #24 Dato: Januar 22, 2013, 11:33:53 »
Det er vel ikke ligegyldigt om motoren, starter ubelastet, eller med belastning.
Min erfaring er at opstart, med belastning, er betydelig hårdere ved sikringerne.
Mvh jens
Hvis den starter belastet, bliver opstartstiden længere, derved trækkes opstarts faktoren over længere tid. Men opstarts strømmen er der sammen belastet eller ubelastet.
Om sikringerne kan holde til strømmen, kan aflæses i skemaet: IEC/EN 60898-1 hvis det er automatsikringer klasse C. 
Udd: Klejnsmed samt Maskiningeniør

jeppe

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 4
Sv: motor med 2 hastigheder
« Svar #25 Dato: Januar 22, 2013, 19:50:42 »
Hej ...,

Jeg følger lidt med på sidelinjen på dette forum, da jeg ikke har den store kendskab til drejbænke/fræser mv. (Er elmand), men stadig synes det er spændende at følge med i. Jeg plejer at bruge det vedhæftede skema når jeg dimensionerer installationen til motorer.

Svend Loksø

  • Gæst
Sv: motor med 2 hastigheder
« Svar #26 Dato: Januar 22, 2013, 20:54:04 »
Det var mange spørgsmål tak for det. Her kommer en sang.
Så fik jeg hørt motoren igang, stetoskop på lejer de siger ingen ting

Ellers opfører den sig som forventet, opstart på den lave ingen problemer,
kunne ikke lade være med at prøve den høje, et lille vrik på motor og mine
16 amp. (smeltesikring) propper røg selvfølgelig.
Måske skal de grå bundpropper ud og så en 35 amp. sikring i, men det holder
ledningsnettet sikkert ikke til (måske ledning lige skal måles først).

Ellers må jeg jo køre på den lave da det nok kun er 5/10% af tiden jeg har brug for den høje.
norton kasse kan ikke lide at køre for hurtigt.
Men det ville jo være rart med 16 gear i stedet for  8.
tænke-tænke.

Dårlig gearing på motor og drejebænkens gearkasse, med det resultat at jeg for 2 gear med
næsten samme hastighed hele vejen op, eneste gevinst er større omdr. på toppen.

Harrison årg. 1949 type L5A m. 2
motor ukendt, stor årg 1949 måske 1 hp eller 1,5hp 3 stk A kileremme så der må jo være lidt motor.
direkte start, skridkobling ved remskive til gearkasse, den kan udløses ved et håndtag,virker som nødstop.

Ny motor klemkasse som andre kraftmotorer, 6 skruer og nogle blik, men da der er 2 motorer
i en så har jeg kun 6 skruer, 3 til højre lav hastighed, 3 til venstre høj hastighed.

mvh.

svend loksø

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: motor med 2 hastigheder
« Svar #27 Dato: Januar 22, 2013, 20:58:08 »
Inden du skifter din elinstallation til en større, ja så undersøg lige de faste årlige omkostninger der er ved det, det kan jo være at en løsning med en bedre og godt nok dyre motor kan være en billig løsning på længere sigt.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: motor med 2 hastigheder
« Svar #28 Dato: Januar 22, 2013, 21:50:54 »
Før jeg fik ny tavle, havde jeg de sikringer i 16 ampere, som på det første billede, de sprang når min 5½ hk kompressor startede op. Men så fik jeg nogle træge sikringer, også i 16 ampere, de sprang ikke.

Så fik jeg en ny tavle (der er nok 20 år siden) så fik jeg de sikringer som på det sidste billede, de er noget mindre, men de holder fint og har aldrig sprungen.
Her under mit punktsvejseforsøg, har jeg trukken over 30 ampere, dog ikke i længere tid.
mvh jens
« Senest Redigeret: Januar 22, 2013, 21:54:12 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Zenofexxx

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 40
Sv: motor med 2 hastigheder
« Svar #29 Dato: Januar 23, 2013, 00:33:30 »
Hej Svend.
Hvis du får for mange problemer med motoren, så har du ihvertfald en køber her ;)
Kan være du kan starte den op, hvis du udskifter dine sikringer til de andre som Jens omtaler.
I skemaet jeg har vedhæftet forneden, kan du aflæst om det kan lade sige gøre.
Jeg ville til enhvertid vælge at sætte en softstarter på, da din opstartstid, af hvad jeg kan aflæse, kun må være på ca 1 sek, men det kan godt være det er nok til at få gang i dyret.
Jeg har også vedhæftet et skema over kabelstørrelser til givne strømbelastninger. Det skema skal tages med et game salt, da det er under værst tænkeligt forhold, og ved maks belastning (Amp vist til venstre) konternuerlig belastning.
Til Jens
Sikringerne som du har i dit værksted, kan håndtere en strøm på 30 Amp i ca 6.7 sek, så det passer fint med du kan punktsvejse uden det skaber problemer. (vist med rødt i skemaet)
Udd: Klejnsmed samt Maskiningeniør