Forfatter Emne: Rundsliber hastigheder  (Læst 4490 gange)

mhh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 200
Rundsliber hastigheder
« Dato: December 26, 2010, 10:26:55 »
Sidder lidt med tankerne dybt begravet omkring et rundsliber aggregat til min værktøjssliber og kom til at tænke på hvordan man regner hastigheder ud til sådan noget? går ud fra at man bla. skal kende overflade hastigheden på slibeskiven? men hvor hurtigt skal rundsliberen så køre?
Er der nogen derude der har kendskab til det?

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Rundsliber hastigheder
« Svar #1 Dato: December 26, 2010, 11:27:08 »
Kender du ikke et sted der står en rigtig rundsliber ?

Jeg har kørt med et par rundslibere, og fælles for dem var at både slibespindel og emnespindel kunne reguleres trinløst. Slibespindlens hastighed er jo nem, det er jo skivens perferihastighed. Derimod blev emnespindlens hastighed indstillet efter en tabel hvor man brugte oplysninger om hvad hårdhed materialet man skal slibe har, hvilken diameter det drejer sig om og hvad overfladefinish man ønsker. Så vidt jeg husker var den valgte hastighed ikke nødvendig at holde særlig præcis.

Så kender du et sted hvor de har sådan en maskine, dem jeg har brugt var fra noget der hed Dansk Machine Compagny (tror jeg), ja så kan du eventuelt få en kopi af sådan en tabel.

Man skal også lige huske at emnespinden og slibespindel skal køre hver sin vej.


Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Rundsliber hastigheder
« Svar #2 Dato: December 26, 2010, 12:23:59 »
Jeg glemte jo lige at der også er en tredie parrameter, nemlig tilspændingen, den kunne også uddrages af den omtalte tabel.

mhh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 200
Sv: Rundsliber hastigheder
« Svar #3 Dato: December 27, 2010, 19:33:44 »
Ja og Mads her åbnede så øjnene og fandt siden om slipning her på fagteori og lur mig da om svaret ikke var der!
Så jeg ender nok med en gearing der siger fra 10 til 100 omdrejninger! Men tak for hjælpen!