Forfatter Emne: svejser  (Læst 1182 gange)

Jmadsen

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 35
svejser
« Dato: April 07, 2024, 20:22:59 »
Hej forum
Kan man svejse med flux core tråd i en almindelig co2 svejser
skal der bruges gas? og hvad er fordelene
Mvh Jørgen

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: svejser
« Svar #1 Dato: April 08, 2024, 00:11:32 »
Måske men det kræver at polariteten kan vendes på svejseren, det er ikke nødvendigt med beskyttelsesgas, dog er der nogle der bruger det alligevel, bla for at holde dyse og gaskop renere.

Ofte vil de kræve en kraftig svejser..

På mit tidligere arbejde svejsede vi noget stålstøbt sammen med alm stål, der brugte vi flux core tråd, der var specielt beregnet til formålet, vi vendte polariteten, og brugt beskyttelsesgas, kan ikke huske om det var blandgas, eller ren argon..

Fordelen ved flux core tråd er bla at gasdækningen ikke blæser væk, til gengæld får man et lille lag slagger, som skal fjernes hvis man vil ligge flere svejsestrenge..

Husk altid at skille tingene ad.

Jmadsen

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 35
Sv: svejser
« Svar #2 Dato: April 09, 2024, 20:42:35 »
Hej Jens
tak for svar.hvordan vender man polariteten på en co 2 svejser(migatronic 273)
mvh Jørgen

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: svejser
« Svar #3 Dato: April 10, 2024, 15:46:50 »
Det ved jeg ikke om du kan, dem jeg har set skulle kan bare bytte rundt på nogle dinse stik.

Jeg ved ikke om du kan skade maskinen, hvis du åbner maskinen og bytter rundt på + og -

det må jo være sådan en svejser du har
Husk altid at skille tingene ad.

Jmadsen

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 35
Sv: svejser
« Svar #4 Dato: April 10, 2024, 20:48:21 »
Hej Jens
Det er sådan en svejser jeg har,men jeg skal undersøgt nærmere angående pol ombytning inden jeg tør risikere livet på svejseren.
Det er kun fordi jeg fik 15 kg fluxtråd til 200 kr
tak for hjælp
mvh Jørgen

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: svejser
« Svar #5 Dato: April 12, 2024, 00:10:51 »
Du kan da bare prøve at svejse med fluxtråden, uden at bytte polariteten, der sker der ikke noget ved, udover du måske får en dårlig svejsning..
Husk altid at skille tingene ad.

Jmadsen

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 35
Sv: svejser
« Svar #6 Dato: April 14, 2024, 20:52:56 »
Hej Jens
Har prøvet at svejse med fluxtråd i  dag uden at ændre noget på svejser ,det gik fint,fin svejse søm lidt mere udflydende end normal tråd,der skal dog stadig bruges co2,ellers fuld af huller
mvh
Jørgen

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: svejser
« Svar #7 Dato: April 22, 2024, 11:37:17 »
Det er helt normalt at det ikke ser godt ud medmindre man vender polariteten(søg evt. på Youtube og se) . Der er ikke noget farligt i det, og jeg tror det kan gøres på alle større modeller.

Hilsen Kenneth