Forfatter Emne: Titanium.  (Læst 7496 gange)

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Titanium.
« Dato: November 05, 2012, 19:02:58 »
Jeg skal dreje nogle emner i Titanium er der nogen der har erfaring med det samt hvilke platter der er velegnet,jeg er fuldstændig på bar bund hvad Titanium angår.
Er der nogen der sælger små mængder/stumper.

Mvh Jørgen.

Palle

  • Gæst
Sv: Titanium.
« Svar #1 Dato: November 05, 2012, 19:48:14 »
Jamen velbekomme!
Det er noget argt lort at arbejde med.
Skæret skal være skarpt, så almindelige platter dur ikke. Der bliver lavet platter til materialet, men hvad de hedder ved jeg ikke.
Ligesom visse typer rustfri, kan det finde på at blive meget hårdt, hvis skæret bliver slidt. Lav skærehastighed og tilspænding.

Pas på, hvis du laver meget fine spåner, de kan brænde som krudt, og er ikke til at slukke!

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Titanium.
« Svar #2 Dato: November 05, 2012, 19:52:51 »
Få mere at vide her. Det er et grundstof og brænder ved 660 c så du skal nok ikke køre forstærk
http://da.wikipedia.org/wiki/Titan_(grundstof)#Egenskaber
Hans

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Titanium.
« Svar #3 Dato: November 05, 2012, 20:59:09 »
Jeg har aldrig drejet i titanium, men skal platten være skarp, er sådan en Seco dcmt, som er en ubelagt platte med sleben skær, være et godt bud.

Der er en rigtig god platte til aluminium, kobber samt nylon.

Jeg har nogle Mitsubishi dcmt, som ikke er hårdmetal, men aluminiumcarbid, det er også en fin velskærende platte, som er god til lave skærehastigheder.
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Riddersholm

  • Gæst
Sv: Titanium.
« Svar #4 Dato: November 06, 2012, 17:44:32 »
Brug en plat som

CCMT 09 04 XM fra sandvik den har jeg gode erfaringer i med titanium

50 Vc

0.09 fn

0.8 ap

også masser af kølevand!


j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Titanium.
« Svar #5 Dato: November 06, 2012, 19:33:46 »
Tak til  Jens & Riddersholm for info om platterne så mangler jeg kun oplysning om hvor jeg nemmest køber Titanium ø 25 ca.300 lang eller små stumper.
Mvh Jørgen.

mhh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 200
Sv: Titanium.
« Svar #6 Dato: November 06, 2012, 20:13:47 »
Ikke for at snage men hvad er det helt præcist du skal lave? man bliver jo lidt nysgerrig!  ;D

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Titanium.
« Svar #7 Dato: November 06, 2012, 21:22:15 »
Hej mhh. Ja det måtte jo komme.
Det jeg skal lave er den skive med de 2 halve låse der sidder på ventilstammen i topstykket på en bilmotor. I dette tilfælde er det en gammel Hillman Imp 1964 der kører historisk race, når det skal laves om til Titanium er det på grund af vægten som måske vil give lidt flere omdrejninger end de ca 10000 den nu kan komme op på.
Mvh Jørgen.

Palle

  • Gæst
Sv: Titanium.
« Svar #8 Dato: November 06, 2012, 22:06:21 »
Jeg tænkte nok, at det var noget ræs.
Når du skriver Imp, så tænker jeg Fraser. Ligesom Abarth/Fiat, Cooper/Morris, Lotus/Ford osv.
Er det ikke noget nemmere at prøve, om der ikke findes en engelsk klub for FraserImp, min google har givet 133.000 hits på kombinationen.
Det er sikkert hyldevare, du prøver at genopfinde?

Jeg er miljøskadet, jeg kom på Roskilde Ring fra ca. 64 til de lukkede i 68. Jeg cyklede derud og hjem hvergang, der kørte en del Frasere.
Siden har jeg set nogle få ret hidsige Impmotorer i sidevognsræs på Isle of Man.

Jeg kan ikke lige huske hvad chefingeniøren hos Aermacchi hed, men han sagde engang i halvtredserne, at alt hvad der går under 12.000 rpm kan nøjes med stødstænger. Jeg ved en Imp er OHC.


ibot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 227
Sv: Titanium.
« Svar #9 Dato: November 07, 2012, 09:39:30 »

Palle

  • Gæst
Sv: Titanium.
« Svar #10 Dato: November 07, 2012, 10:14:38 »
Det er sgu da billigt, det kan slet ikke svare sig at lave dem selv!
Titan er ret dyrt.

ibot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 227
Sv: Titanium.
« Svar #11 Dato: November 07, 2012, 14:07:02 »
Nu skal vi jo ikke genere manden.
Der er jo ikke meget fornøjelse ved bare at købe tingene fremfor selv at lave dem.

 ;)

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Titanium.
« Svar #12 Dato: November 07, 2012, 19:16:18 »
Hej Palle & ibot. Ja jeg ved godt de findes men der er 4-5 motorer der skal laves og så er det jo også en udfordring at dreje i Titannium. I min alder skal man tage de udfordringer der kommer ellers går man istå på sine gamle dage.
Jeg har også været på Roskilde ring men det var lidt tidligere jeg tror det var 58/59 og så til de lukkede. En bekendt af mig Jørgen Kofoed kørte Fraser Imp og vandt DM engang i 60erne.
Mvh Jørgen.

Palle

  • Gæst
Sv: Titanium.
« Svar #13 Dato: November 07, 2012, 22:09:05 »
RC i Luxembourg har titan, men ikke lige i den størrelse du skal bruge. Men der står på deres side, at andre mål kan skaffes.
Jeg har set duraluminium blive brugt til det samme, det er noget lettere end titan.
Er der dobbeltfjedre? De vil kunne tåle noget højere omdrejninger.

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Titanium.
« Svar #14 Dato: November 07, 2012, 22:42:36 »
Hej Palle. Dural ja men holder sikkert ikke i længden da den er ret sprød og sikkert også lidt lettere end titan men da titan er 45 % lettere end stål og samme styrke er dette et bedre alternativ. jeg ved ikke om det er enkelt eller dobbelt fjedre.Tak for info.
Mvh Jørgen.