Forfatter Emne: Værktøj til (kant)presse  (Læst 18054 gange)

ksor

  • Gæst
Værktøj til (kant)presse
« Dato: April 30, 2011, 16:16:14 »
Jeg er ved at lave et pressestativ til en løs hydraulisk donkraft, og tænkte i den forbindelse, at det må kunne lade sig gøre at bruge stativet til en lille kant-bukke/presse-maskine ved at lave nogle løse "værktøjer" til pressestativet, svarende til de "grønne" emner på vedhæftede skitse.

Det jeg regner med som BAGSTOP - du kan sikkert gætte hvilket på skitsen - følger jo IKKE med "op ved bukningen" - jeg forestiller mig det er meget ustabilt, idet pladen (det gule på skitsen) vel kan bevæges sidevers, når først den har sluppet bagstoppet og er i færd med at blive bukket - det kan være det bare er teori, men ...

Hvordan virker bagstoppet (hvis der overhovedet ER et sådant) på en prof. kantbukkemaskine ?


Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 575
Sv: Værktøj til (kant)presse
« Svar #1 Dato: April 30, 2011, 17:07:38 »
En kantpresser har et bagstop. Bagstoppet bevæger sig ikke under bukningen , der er ikke noget problem med sideværs bevægelse af emnet under bukningen.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Fridolin

  • Gæst
Sv: Værktøj til (kant)presse
« Svar #2 Dato: April 30, 2011, 17:31:20 »
Hej
Bagstoppet, eller rettere bagstoppene, er oftest "delt" til to punkter, som fungerer som stop/dybdemål for pladen, og som er justerbare i parallel linie med buklinien og self oss i dybden.
Disse stop er faste, men kan oss være hængslet, så de har en opad vandring fra vandret.
På visse maskiner trækker de sig væk, når emnet er låst imellem over og underskinne.
Når overskinnen først trykker emnet fast til underskinnen, er bagstoppet uden funktion, og der er ingen glidningsfarer da pladen så er fikseret.
Tror ikke du har brug for andet end to punkter der er faste til din, da pladen trækker sig lidt væk fra stoppene, og ind imod buklinien ved buk. Kig på en plade der er bukket i en kantpresse og se at de to underste spor fra værktøjet er trukket og ikke bare rene linier.
Hvor tykt og bredt og hvilke materiale tænker du at bukke?


Fridolin

  • Gæst
Sv: Værktøj til (kant)presse
« Svar #3 Dato: April 30, 2011, 17:52:03 »
Og lidt om hvad jeg fik ud af det, da jeg engang rodede med det du nu har gang i.
Jeg brugte først Nike 12T som det ses på billedet, og det virker fint, men der bør tilføjes styr til at styre vandringen, så den ikke daller, hvilket kan være lidt irriterende til tider, og inden jeg nåede at få disse sat på, lavede jeg så en der bruger en 10T fra et oprettersæt og den er fast, og så er der så oss, nu, den mulighed at holde fast og trykke i samme ramme.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Værktøj til (kant)presse
« Svar #4 Dato: April 30, 2011, 20:10:53 »
Jeg har lavet en lille presser, der er brugt en 20 tons flaskedunkraft, fra Biltema.
Jeg bruger den til kantpressor også, den kan lige akurat bukke et 10 x 100 mm fladjern.
Bagstop har jeg ikke fået lavet, jeg måler mig frem...


mvh jens
« Senest Redigeret: April 30, 2011, 20:26:08 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

ksor

  • Gæst
Sv: Værktøj til (kant)presse
« Svar #5 Dato: Maj 01, 2011, 08:27:15 »
... og jeg, som troede, at jeg var så genial at kombinere de to ting - presse og kantbukker - ja, der er jo nok en grund til at man sidder her og  ikke i sydamerika med milliarder på kontoen - yderligere kommentarer frabedes  ;) .

... men fint med jeres tilbagemeldinger og fine billeder, jeg er så bare blevet bestyrket i min tro på "at det må kunne lade sig gøre" !

... og selvfølgelig skal der være disse "returfjedre" på også - har du selv fremstillet dem eller er det en standardvare ?

Jeg tror nu jeg vil lave et ikke-hængslet bagstop, idet jeg forestiller mig at bruge dem til små kasser af tynd plade - max 1mm tykkelse.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Værktøj til (kant)presse
« Svar #6 Dato: Maj 01, 2011, 10:39:05 »
Jeg var så heldig, at finde de to fjedre i brokkassen.

Kniven er fra en proff kantpresser, jeg fik fra mit tidligere arbejde. (en kasseret, men jeg kunne lige få den stump jeg skulle bruge.

På det første billede kan du se, jeg har lavet juster/styre skruer, så kniven køre lige.

Den V-formede underkniv, er nok lige dyb nok, men igen forhåndenværende materialer.

Jeg kunne også godt bruge et bagstop, det blev aldrig til noget.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Fridolin

  • Gæst
Sv: Værktøj til (kant)presse
« Svar #7 Dato: Maj 01, 2011, 20:31:31 »
Vær OBS på at bruge fjedre der er kraftige nok/ som der kan returnere stemplet helt i bund uden tøven.
Ang. donkraft placering, over eller under top af ramme, så er der + og -
 den øvre mont. gør at al action med donkraften foregår højt/ høj håndføring, og den nedre æder frirum i presserammen.
Når du siger Max 1 mm plade og små kasser, så tænker jeg svingbukker i stedet for kantpresse, en sådan er meget hurtigere til de små og tynde buk du der gerne vil lave, og en presse til det tykkere, (når vi altså snakker lækker hjemmefusk i presse).
Til sådan tyndplade i små mål, skal der ikke megen kraft til, under 500 kg til småting.
Og så er det mere simpelt at lave værktøj, med mindre der er tilgang til rigtige kantbukskinner, der så kan saves op til segmenter.
Til små lukkede kasser er det nok en segment opbygning der er sagen.
Et problem ved et "for langt" løb/buk. i forhold til at der kun er et trygpunkt, er en tendens til ulige grader, den ene ende i forhold til den anden.
Og jeg ser ikke at en underskinne der er dyb sku være et problem, tværtimod, hvis den bare kan holde hvad den skal, er det kun en fordel, men der er self en balance i forhold til ovre skinnes spidsgrad, nedre skinnemål og godstykkelse :)
Mvh



ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Værktøj til (kant)presse
« Svar #8 Dato: Maj 01, 2011, 22:04:52 »
Jeg har lavet en lille presser...
Har du brugt den presse til alle bukninger i den vinkel/holder, der er vist på nederste billede?

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Værktøj til (kant)presse
« Svar #9 Dato: Maj 01, 2011, 22:19:01 »
Nej det er kun det store 10 x 100 fladjern jeg har bukket, det lille beslag er til en Markise, og fulgte med der.

mvh jens

Husk altid at skille tingene ad.

ksor

  • Gæst
Sv: Værktøj til (kant)presse
« Svar #10 Dato: Maj 02, 2011, 05:48:47 »
> Fridolin

Jeg har faktisk en Danbuk 1000mm - som vel er det princip du kalder en "svingbukker", men jeg synes altid "kæberne" i vejen, når der skal bukkes noget med kanter - det problem MÅ være mindre ved en kantbukker - der er mere "frirum/plads" omkring selve bukkeværktøjerne.

Mht "hastighed" er det vel blot et spørgsmål om IKKE at bruge en donkraft tl de "tynde" buk", men lave noget med et håndtag, som skal trækkes ned med lidt udseksling.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Værktøj til (kant)presse
« Svar #11 Dato: Maj 02, 2011, 07:44:04 »
Ellers må man jo bruge en hy. cylinder, og pumpestation, hvis det skal gå stærkt.
Så kan man jo også, bruge en dobeltvirkende cylinder, så slipper man for returjederen.
(På en Stenhøj håndbetjent værkstedspresser, sidder returfjederen inde i hy-cylinderen.)

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Fridolin

  • Gæst
Sv: Værktøj til (kant)presse
« Svar #12 Dato: Maj 02, 2011, 16:22:14 »
Hvis man tænker sig godt om inden man bukker i en svingbukker med fast længde skinne, kan man bukke rigtig meget.
Bukke rækkefølgen, og om emnet bukkes ude eller inde fra, er af afgørende betydning.
Det er faktisk overraskende hvad der kan bukkes op, men den rette teknik.
Din maskine er vist med fast skinne, men hvis den kan åbnes højt imellem skinnerne,
og så stadig holde om emnet, er det at indskyde en klods eller feks. profiljern, der kan ligge imellem de opbukkede sider og så bukke, ved feks. en firesidet kasse.
Men er det fjerde buk i kassen nedad, skal nedbukket være det første og så på fjerde bukket indskydes klodsen, men ellers er en segment bukker maskinen til opgaven.
Der kan oss skæres/klippes et hjørne på ca 50 grader af første bukkets side og det bliver så udgangen til overskinnen, når fjerdebukket bukkes, og hjørnet svejses så i igen.
Ved en kasse der består af en bund og fire op sider, skal klods isættes, eller et hjørne fjernes, den sidste ende svejses på, eller begge ender svejses hvis den er meget dyb eller oss skal den i en segment bukker, sving eller kantbukker.
Der er self de naturlige begrænsninger af alle maskiner, og der er en kantbukker gerne noget højere og med segmenter, men ellers er en svingbukker med segmenter en super maskine.

 

ksor

  • Gæst
Sv: Værktøj til (kant)presse
« Svar #13 Dato: Maj 02, 2011, 17:41:29 »
> Fridolin

Ja, jeg har også lavet meget af den slags i min DanBuk - herunder også lavet ekstra "sektioner" lidt højere end sidehøjden i kassen, MEN ...

nu er opgaven noget inddækning til huset og der er "kanterne" højere end DanBuk'en overhovedet kan "gabe" over - så der er kantbukkeren nødvendig ... og så har man jo oss' så'n en efterfølgende - det tæller jo også  ;D !

Fridolin

  • Gæst
Sv: Værktøj til (kant)presse
« Svar #14 Dato: Maj 02, 2011, 18:27:40 »
Jepp, det er altid super med værktøj :)
Mvh