Forfatter Emne: Hærdeovn  (Læst 6938 gange)

Dr. Metallic

  • Gæst
Hærdeovn
« Dato: Januar 31, 2011, 19:44:45 »
De fleste med erfaring fra en værktøjsfabrik vil huske Scandia-ovnen i hærderiet, jeg har flere gange set dem til salg, og har planlagt at få en på et tidspunkt. Som jeg husker det, går den op til 1200-1500 grader. Er ovnen magen til dem keramikkerne bruger, for det er også scandia-ovne, eller er der noget der gør, at jeg ikke kan bruge en keramikovn til hærdning af stål?

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Hærdeovn
« Svar #1 Dato: Januar 31, 2011, 20:03:42 »
Man kan sikker godt bruge en keramikovn, men er de ikke temlig store og dermed langsommelige og dyre at arbejde med. En hærdeovn plejer jo at være sådan en lille fiks sag med et lille ovnrum.

Palle

  • Gæst
Sv: Hærdeovn
« Svar #2 Dato: Januar 31, 2011, 21:33:53 »
Jeg kunne nu godt tænke mig at vide hvad det er, du vil have hærdet. Det er lidt af en videnskab at hærde, især lidt større komplicerede emner.
De har det med at slå sig og revne, og de skal laves med slibetillæg. Det sidste kræver så, at man har plan-eller rundsliber.
Iøvrigt er der mig bekendt ingen ståltype, der skal over 8-900 grader. Det bliver alt for dyrt i strøm med sådan en ovn, der er også noget der hedder holdetid,
dvs. hvor lang tid temperaturen skal holdes deroppe. Det kan godt være mange timer.

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Hærdeovn
« Svar #3 Dato: Februar 01, 2011, 20:04:18 »
Vi starter forfra...

Er der forskel på en Scandia ovn til hærdning af stål kontra en Scandia ovn til keramik?

Hvad jeg skal hærde, slibetillæg, temperatur og lignende har jeg ikke spurgt til og er heller ikke noget jeg regner for et problem.

Kom frisk med svar  :)


Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Hærdeovn
« Svar #4 Dato: Februar 01, 2011, 20:18:10 »
Spørg Scandia

Palle

  • Gæst
Sv: Hærdeovn
« Svar #5 Dato: Februar 01, 2011, 20:51:13 »
Jeg vil tro det er bedøvende ligegyldigt, hvis man skal varme noget op til en bestemt temperatur, blot man kan stole på termostaten.
Prøv at besøge en keramiker, når der er åbent hus (det holder de ret ofte i turistsæsonen).
Jeg bor ret tæt ved en, men der ser noget dødt ud på denne årstid.
En moderne hærdeovn kan muligvis nogle kneb med beskyttelsesgas, hvad der ikke bruges til keramik.

ibot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 227
Sv: Hærdeovn
« Svar #6 Dato: Februar 02, 2011, 08:58:54 »
Der findes en del på ebay.de
Søg på "Härteofen"

Jeg har en lille "en af mærket "Uhlig".
Indtil nu har jeg kun forsøgt mig med afhærdning.
Den har en max temperatur på 900 grader.
Men jeg kan se, typen fås i versioner op til 1200 grader.

Opvarmningstiden var her en god halv times tid med en skive rockwool for åbningen.
Herefter stod den i godt fire timer og kølede af, før jeg åbnede den.



« Senest Redigeret: Februar 02, 2011, 09:05:13 af ibot »

Palle

  • Gæst
Sv: Hærdeovn
« Svar #7 Dato: Februar 02, 2011, 17:14:20 »
Dette indlæg har ikke noget med ovne at gøre.
Et ældgammelt kneb til at fjerne hærdning af lavlegeret stål. Det dur også kun til mindre emner.
Man varmer op til lige før det begynder at lyse (ca. 525 grader), derefter i enspand koldt vand.
Jeg fik det at vide på teknisk skole for maange år siden, og læreren fortalte, at det ikke står i
lærebøgerne, bl.a. fordi, der ikke er nogen, der kan forklare fænomenet.
Jeg har selv brugt fidusen en del gange.