Forfatter Emne: forskellen på hm-platter til drejning  (Læst 4684 gange)

vest-jyden

  • Gæst
forskellen på hm-platter til drejning
« Dato: November 12, 2010, 11:31:31 »
Hej

Da jeg lige stod og skulle bruge et udborevæktøj købte jeg i en hurtig handel en DIN 4974R P30.

(skal så lige oplyse, at jeg ikke kendte P-typen - var ikke oplyst).

Jeg syntes dog, at det er en noget grov overflade jeg får. Har prøvet omdr. lige fra 260-1600, men det er det samme.

Har lige set en tabel der viser at denne plattetype ikke kan bruges på alu, men hvad står P egentlig for? Kan se, at P2 og P1 godt kan anvendes. Er  P30 for hård?


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: forskellen på hm-platter til drejning
« Svar #1 Dato: November 12, 2010, 15:04:21 »
P30 er en "mellemblød" platte til stål, et godt valg til forefaldende arbejde i alm. stål.

Nu er det mere platte fasongen, spåndbryderen, og om det er en negativ eller posetiv platte, der spiller ind, hvis platten ellers holder fint nok.

Sæt evt. flere oplysninger ind om platter, stål, og hvad du skal bearbejde.
Gerne billede....

mvh jens
« Senest Redigeret: November 12, 2010, 15:05:56 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

vest-jyden

  • Gæst
Sv: forskellen på hm-platter til drejning
« Svar #2 Dato: November 12, 2010, 20:37:11 »
Hej Jens

Du kender sikkert dette værktøj:



Egentlig benytter jeg udelukkende HSS-stål, jeg havde blot ikke et der var langt nok - så jeg måtte fremskaffe et udborestål, jeg troede blot ikke at dette var så ringe - godt det ikke kostede mere end 50 kr.


 




Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: forskellen på hm-platter til drejning
« Svar #3 Dato: November 12, 2010, 21:13:03 »
Hvis du sliber en lille spånbryder  (helst på en diamantskive)  så skæret bliver mere positiv skulle der ikke være noget i vejen for at det kan dreje i aluminium
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: forskellen på hm-platter til drejning
« Svar #4 Dato: November 12, 2010, 22:00:24 »
Sprit er for øvrigt rigtig godt, som køle/smøre middel til bearbejdning af alluminium.
Det findes jo et utal, af forskellige aluminiums legeringer, nogle af dem er meget svære at arbejde i.

Ja en spånbryder ville gavne, er der frigang nok på platten, ellers ødelægger den overfladen.


mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.