Forfatter Emne: udregning af spindelhastighed ved remskifte  (Læst 6897 gange)

vest-jyden

  • Gæst
udregning af spindelhastighed ved remskifte
« Dato: Oktober 27, 2010, 21:16:05 »
Hej til alle.


Jeg har for nylig fået mig en drejebænk i mit værksted og kunne godt tænke mig at vide lidt om hvad omdrejninger hovedspindelen render med. Der er 6 remhjul i forskellige størrelser fra 38-96 mm i størrelse monteret både på motor og hovedspindel.

Jeg kender motorens omdr/min som er 670 omdr. og den lille spindel som remhjulene på dens akse er 22 mm.

Skal jeg regne ud fra denne 22 mm aksel med udgangspunkt i de 670 omdr.?

Jeg har set en formel der siger: Diameter før x hastighed divideret med ny diameter - er det en formel der passer?

Har søgt efter oplysninger på "Frylunds fagteori", men det blev jeg ikke klogere af - så derfor mit spørgsmål.

 ;D :)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: udregning af spindelhastighed ved remskifte
« Svar #1 Dato: Oktober 27, 2010, 21:48:13 »
Hej
Er du sikker på motoren kun køre 670 o/m

Ellers skal du have udregnet udvekslingsforholdet ud på de forskellige indstillinger.


Har du eks. en remskive på ø 100 mm på hovedspindlen, og en ø 50 mm på motoren.
670  * 50 / 100 = 335 o/m

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

vest-jyden

  • Gæst
Sv: udregning af spindelhastighed ved remskifte
« Svar #2 Dato: Oktober 27, 2010, 22:54:37 »
Hej Jens

Der står "670 omdr./min" på selve motoren. Den aksel der kommer ud fra motor er 22 mm.

Dvs. iflg. vores regnskab - og det du har stillet op ligner jo nærmest også den formel jeg har liggende - så er den jo rigtig nok - at så render maskinen 1692 omdr./min. hvis jeg sætter remmen på det store remhjul på motoren og det lille på maskinen. (670 * 96 / 38 = 1692) - har jeg ret i det?




ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: udregning af spindelhastighed ved remskifte
« Svar #3 Dato: Oktober 28, 2010, 04:51:25 »
Den aksel der kommer ud fra motor er 22 mm.
Dens diameter er ligegyldig - der er jo et tilsvarende hul i remskiven.
Citér
(670 * 96 / 38 = 1692) - har jeg ret i det?
Ja.
Omkredsen er diameter * pi eller mere almindeligt udtrykt 2 * pi * radius.
På det store hjul på motoren er 96*3.14 = 301,44 mm
Hvert minut flytter remmen sig derfor 670 * 301,44 mm = 201964,8 mm
Omkredsen på det lille hjul er 38 * 3.14 = 119,32 mm
Det skal løbe rundt 201964,8 / 119,32 = 1692,63 gange for at følge med remmen.
Forholdet mellem omkredsen af de to hjul er den samme som forholdet mellem samme to hjuls diameter. Derfor behøver man ikke at multiplicere med 3.14, men kan (som i din formel) blot bruge diametrene direkte.

Nu mangler du bare at gøre tilsvarende med de næste 5 sæt, så er den klar til at blive skrevet ud på en seddel og klisteret på maskinen.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: udregning af spindelhastighed ved remskifte
« Svar #4 Dato: Oktober 28, 2010, 06:57:52 »
Hej Jens

Der står "670 omdr./min" på selve motoren. Den aksel der kommer ud fra motor er 22 mm.

Dvs. iflg. vores regnskab - og det du har stillet op ligner jo nærmest også den formel jeg har liggende - så er den jo rigtig nok - at så render maskinen 1692 omdr./min. hvis jeg sætter remmen på det store remhjul på motoren og det lille på maskinen. (670 * 96 / 38 = 1692) - har jeg ret i det?





Ja det er sådan det hænger sammen, der er jo ingen grund til at gøre det mere kompliseret, end som så.
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

vest-jyden

  • Gæst
Sv: udregning af spindelhastighed ved remskifte
« Svar #5 Dato: Oktober 28, 2010, 16:15:12 »
Hej igen

Først tak til ErlingSj for den helt fyldestgørende forklaring - lige til et 13-tal.

Jeg vælger dog den lidt mere simple metode - og så viser det sig jo at vi alle kommer frem til det samme resultat, så hvorfor gå over "åen" efter vand.

Ja, jeg skal lige have lavet et lille skilt med de forskellige hastigheder og så skulle det være på plads. De oprindelige data passer sikkert heller ikke og de er enten fjernet eller malet over.

Mange tak.
 :) ;D

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: udregning af spindelhastighed ved remskifte
« Svar #6 Dato: Oktober 28, 2010, 16:41:22 »
Jeg forsøgte ikke at sende dig over åen, men blot at forklare, hvorfor du ikke behøvede at gå derover. ;)

vest-jyden

  • Gæst
Sv: udregning af spindelhastighed ved remskifte
« Svar #7 Dato: Oktober 28, 2010, 16:58:04 »
Hej Erling

Det var nu heller ikke ment i en ond mening - håber ikke at du tager det sådan.

Det er jo ligesom ved beregning af omdr. - her hopper jeg også over det lave hejn.

Istedet for den store udregning så tager jeg bare Vc * 318 / diameter - det er jo også simpelt og der findes sikkert ikke nogen maskine der kan indstilles så nøjagtigt aligevel med mindre det er CNC.