Forfatter Emne: Og hvad hedder sådan en ?  (Læst 8739 gange)

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Og hvad hedder sådan en ?
« Dato: Oktober 25, 2010, 23:27:46 »
Til hurtig opretning af drejebænken, f.eks. efter man har haft forsat pinoldokken, mangler jeg et stykke stål, ca. ø 16-20, 250 mm lang og forsynet med pinolhuller i enderne. Den skal jo være slebet og sådan for at have en rimelig nøjagtighed.

Men havd hedder sådan en sag og hvor kan man skaffe sådan noget ?

Måske nogen ligefrem kunne lave sådan en til mig ?

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Og hvad hedder sådan en ?
« Svar #2 Dato: Oktober 26, 2010, 09:38:44 »
Er det ikke til morsekonuser ?

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Og hvad hedder sådan en ?
« Svar #3 Dato: Oktober 26, 2010, 09:53:01 »
Er det ikke til morsekonuser ?

Jo så kan den sættes direkte i hovedspindlen, men der er også pinolhuller i enderne.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Og hvad hedder sådan en ?
« Svar #4 Dato: Oktober 26, 2010, 09:59:51 »
Ja, men den er til at rette op med når man skal dreje konuser, ikke ?

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Og hvad hedder sådan en ?
« Svar #5 Dato: Oktober 26, 2010, 10:38:11 »
Ja, men den er til at rette op med når man skal dreje konuser, ikke ?
Det kan den også bruges til.
Hvis man sætter konussen i hovedspindlen (den har også inv. MK) en pinol i pinoldokken i den anden ende kan man køre med et måleur på siden, er det ikke det du vil?
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Og hvad hedder sådan en ?
« Svar #6 Dato: Oktober 26, 2010, 10:47:32 »
Nej, for jeg gider ikke tage centrerpatronen af for at lave det, så jeg er kun interesseret i et cylinderisk stykke med pinolhul i begge ender.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Og hvad hedder sådan en ?
« Svar #7 Dato: Oktober 26, 2010, 10:51:42 »
Du skriver at det er til hurtigopretning, havd med et stykke centerlessleben ø-jern som du laver et pinolhul i, billig og rimelig nøjagtigt. En meget nøjagtig opretning kræver nok at man tager spåner.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Og hvad hedder sådan en ?
« Svar #8 Dato: Oktober 26, 2010, 12:54:02 »
Det er netop sådan et stykke værktøj jeg beskriver og efterlyser.

Men centerlessslebet stål er jo ikke garanteret ret, og jeg har prøvet at lave netop sådan en ting. Men jeg har ikke mulighed for at spænde det op så det løber ordentligt. En løsning lavet i en rundsliber ville være perfekt.

Ærgeligt at man ikke fik lavet den slags da man havde udstyret :)

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Og hvad hedder sådan en ?
« Svar #9 Dato: Oktober 26, 2010, 13:25:35 »
På denne side kan man se nogle, i tredie række helt til højre, kaldes Zylindrische Zentrierprüfdorne für Drehmaschinen.

http://www.drehen-fraesen-bohren.de/PDF/Seite17.pdf

45 Euro plus porto, gad vide om nogen har lyst til at tjene det :)

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Og hvad hedder sådan en ?
« Svar #10 Dato: Oktober 26, 2010, 13:47:57 »
Ærgeligt at man ikke fik lavet den slags da man havde udstyret :)
Hvor har du ret - havde man bare tænkt på det dengang... >:(
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Og hvad hedder sådan en ?
« Svar #11 Dato: Oktober 26, 2010, 23:50:52 »
Nu prøvede jeg så. Rettede pinoldokken op med den gamle frem-tilbage metode og sluttede så med at afdreje akslen i hele sin længde. Det gav mig en aksel 250 mm lang der spidser mindre end 2 hundredele, og det er vidst fint til mine formål.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Og hvad hedder sådan en ?
« Svar #12 Dato: Oktober 27, 2010, 11:18:32 »
Nu prøvede jeg så. Rettede pinoldokken op med den gamle frem-tilbage metode og sluttede så med at afdreje akslen i hele sin længde. Det gav mig en aksel 250 mm lang der spidser mindre end 2 hundredele, og det er vidst fint til mine formål.
Hvis du derefter drejer en stang på 100 mm vil den også spidse med 0,02 mm. Jo kortere emne, jo mere tydeligt "ses" fejlen, men fejlen er jo de samme 0,02 mm uanset emnets længde.
De præcisionsstænger der har været nævnt tidligere i tråden kan bruges til at vise dig, om patronen er sat lige på spindlen og om vangerne sidder lige i forhold til samme spindel. Jeg kan ikke se, at den er mere egnet til at stille pinolen præcist på centerlinjen, end drejning af en tilfældig stang.
På min pinol styres parallelforskydningen af to skruer, som skubber den den ene eller anden vej - det er sikkert det samme på din. Mål stigningen på det gevind, så får du en ret god ide om, hvor meget pinolen forskydes for hver "5 minutter" du drejer skruen. Du burde i løbet af et par forsøg kunne komme tættere på 0 end du er nu.
Start med at dreje 1-2 mm af de midterste 200 mm på din prøvestang, så kan du hurtigere se, om den drejer til samme tykkelse i begge ender.

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Og hvad hedder sådan en ?
« Svar #13 Dato: Oktober 27, 2010, 12:44:36 »
Start med at dreje 1-2 mm af de midterste 200 mm på din prøvestang, så kan du hurtigere se, om den drejer til samme tykkelse i begge ender.

Det er jo nøjagtig det jeg har gjort, det er det jeg kalder frem/tilbage principet.

Og naturligvis er fejlplaceringen af pinolen den samme uanset længden, men den afvigelse der nu er tale om kan jeg 99% af tiden godt leve med.

Ps: Jeg er helt klar over brugen af dem til at sætte i morsekonusen, på min bænk vil de være meget anvendelige til at rette spindeldokken op med, men til pinoldokken kan de ikke rigtig bruges til noget da den kun kan forskydes til siderne.

ibot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 227
Sv: Og hvad hedder sådan en ?
« Svar #14 Dato: Oktober 27, 2010, 12:45:27 »
Sideværts forskydning af pinoldokken retter jo kun op på en evt. horisontal fejlindstilling.
Den minimale fejl, der er kunne måske også skyldes en vertikal forskel på spindel og pinol.