Forfatter Emne: Gevindur, teori og praksis  (Læst 38962 gange)

Rim

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 143
Sv: Gevindur, teori og praksis
« Svar #60 Dato: December 21, 2010, 23:53:17 »
Har lige prøvet at lave 2 ender med 8mm gevind og nu kan jeg godt forstå hvorfor man skal ha et gevind ur, nu kan jeg jo vente på at MAX bliver færdig så vi kan se resultatet. Frudenlund er den drejebænk du har ikke meget lig min Wise 280V, tænkte om man kunne bruge samme tanhjul størrelse som du bruger? Kigger lige på stigning få min spindel.
Claus.
Livet er for kort til små værksteder, Aboga 823 , Mondiale

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Gevindur, teori og praksis
« Svar #61 Dato: December 22, 2010, 00:04:17 »
Hej Klaus

Løber din Weiss også kun halv hastighed når den køre bak ?

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Gevindur, teori og praksis
« Svar #62 Dato: December 22, 2010, 05:05:41 »
Min er en 280VF, og den gør i hvert fald.
Men man kan jo let sætte hastigheden op til max når man bakker, og så ned igen inden man tager næste spån.

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Gevindur, teori og praksis
« Svar #63 Dato: December 22, 2010, 07:50:21 »
Min er en 280VF, og den gør i hvert fald.
Men man kan jo let sætte hastigheden op til max når man bakker, og så ned igen inden man tager næste spån.

Det bliver så efterhånden til en del tastetryk og drejen på knapper for at skære et gevind.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Gevindur, teori og praksis
« Svar #64 Dato: December 22, 2010, 07:54:00 »
Claus:
Min drejebænk er nok kommet ud af samme samlebånd som din Weiss.
Ledeskruestigning 2mm tandhjul z=42 og z=45 se det 4. indlæg i denne tråd.

Min kineser er opdraget til at køre med samme hastighed på ledeskruen ved frem og bak.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Rim

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 143
Sv: Gevindur, teori og praksis
« Svar #65 Dato: December 22, 2010, 08:34:05 »
Om min spindel kører anden hastighed det ved jeg faktisk ikke, jeg kørte baglæns med bænken når jeg skal  tilbage, skær en spån stopper, stålet lidt ud og køre baglæns, men det er meget muligt for jeg forsøgte først med gearskift på spindlen men der syntes jeg den mistede synkroniseringen alligevel så den smed et gevind oveni det første så det var ødelagt, så jeg måtte finde en anden måde uden gevindur. Har en bakke til 8mm men skulle lige prøve om jeg kunne få 280' til det. Det var til denne her de 2*8mm skal bruges til. Så er det er jo en leg at lave kugler og håndtag.
Claus
Livet er for kort til små værksteder, Aboga 823 , Mondiale

Rim

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 143
Sv: Gevindur, teori og praksis
« Svar #66 Dato: December 22, 2010, 09:15:21 »
Nu efter at havde læst de sidste indlæg igen så blander jeg nok noget sammen.
1: Bruger jeg gear skift på spindel frem/bak mister jeg synkronisering.
2: Kobler jeg slæden fra spindlen mister jeg synkronisering.
3: Kører jeg bænken baglæns med slæde indkoblet holder jeg synkronisering
Og ja motorens hastighed er langsom i bak, men det kan sikkert ændres der er en DC motorstyring på bænken så den skal sikkert bare ha en anden modstand det er jo mit område :P
Claus.
Livet er for kort til små værksteder, Aboga 823 , Mondiale

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Gevindur, teori og praksis
« Svar #67 Dato: December 22, 2010, 09:30:29 »
Er ledeskruens stigning delelig med den ønskede gevindstigning kan gevindlåsen sættes i indgreb alle steder efter hvert overløb.
Eks.:
Ledeskruens stigning = 2mm
gevindlåsen kan sættes i indgreb alle steder ved følgende stigninger: 0,4 - 0,5 - 1 mm
« Senest Redigeret: December 22, 2010, 09:46:53 af Frylund »
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Gevindur, teori og praksis
« Svar #68 Dato: December 22, 2010, 09:59:13 »
Og ja motorens hastighed er langsom i bak, men det kan sikkert ændres der er en DC motorstyring på bænken så den skal sikkert bare ha en anden modstand det er jo mit område :P

Ja der sidder jo en PWM PSU i den, og du må gerne finde ud af hvordan man skifter den til at køre samme hastighed begge veje. Jeg forstår ikke hvorfor de har lavet det sådan, det var faktisk mere relevant hvis de havde lavet det omvendt.

Der er lidt om styrringen her

http://andysmachines.weebly.com/variable-speed-controls.html

Rim

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 143
Sv: Gevindur, teori og praksis
« Svar #69 Dato: December 22, 2010, 13:55:51 »
Har lige kigget lidt på det og tager jeg en lednig af så kører den samme hastighed, der må sidde en modstand inde i det netfilter det er lidt underligt sted,men det virker tilsyneladende.
 
Livet er for kort til små værksteder, Aboga 823 , Mondiale

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Gevindur, teori og praksis
« Svar #70 Dato: December 22, 2010, 14:09:38 »
Har lige kigget lidt på det og tager jeg en lednig af så kører den samme hastighed, der må sidde en modstand inde i det netfilter det er lidt underligt sted,men det virker tilsyneladende.

Det skal afprøves når der bliver fyret op i værkstedet. Det er lidt irreterende at det jo er lavet på den måde. Jeg køre altid baglæns når jeg bruger stikstål og så er det jo lidt træls ikke at kunne komme op i tempo.

Rim

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 143
Sv: Gevindur, teori og praksis
« Svar #71 Dato: December 22, 2010, 14:48:17 »
Nu samler jeg maskinen uden den ledning og prøver om der er nogle bivirkninger, har overvejet at sætte en omskifter i så man kan vælge om man vil ha hurtig eller langsom rewers, men jeg kan ikke se hvor det skulle være aktuelt, man kan jo stadig bare skrue ned på hastigheden hvis det skal gå langsomt.
Claus.
Livet er for kort til små værksteder, Aboga 823 , Mondiale

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Gevindur, teori og praksis
« Svar #72 Dato: December 22, 2010, 17:42:13 »
Hej Rim

Ja, det kunne være praktisk at man kunne bestemme hvilken vej man ville have halv hastighed. Så kunne man vælge halv hastighed ved frem og fuldhastighed ved bak, så kunne gevindskæring med indgreb gå lidt hurtigere.

Rim

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 143
Sv: Gevindur, teori og praksis
« Svar #73 Dato: December 22, 2010, 22:57:29 »
Nå nu bliver det avanceret  ;D det kræver en omskifter på den rev - frw omskifter, kan lige checke om der er sådanne en så kan man godt lave noget så man kan vælge hvor man vil ha lav speed, men tror ikke der er en omskifter tilrådighed.
Har kørt lidt i dag og foreløbig har jeg ikke konstateret nogle bivirkninger.  :P
Claus.
Livet er for kort til små værksteder, Aboga 823 , Mondiale