Forfatter Emne: Opstilling af fræser  (Læst 3664 gange)

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Opstilling af fræser
« Dato: August 13, 2010, 12:06:51 »
Jeg har købt en Pedersen VPF-0 fræser, som skal stilles op i min kælder eller i et uopvarmet værksted (en gammel garage, kold og noget fugtig).
Vægt 925 kg, pris 4.000 kr + 1000 kr for en skruestik, der kan roteres i to retninger.

Mit første lavpraktiske problem er at bestemme, om den overhovedet skal ned i kælderen.
Hvor meget larmer sådan en fætter, når den kører - jeg skulle gerne kunne køre med den uden at hele huset synger med?

Den ligger lige nu på en meget kraftig plastpalle (vægt over 30 kg, den er ganske solid).
Jeg har ikke problemer med at få den sænket ned i trappehullet, men herfra og videre er der nogle spørgsmål, som en af jer forhåbentligt kan afklare på forhånd.
Hvor stor afstand skal der være bag maskinen?
Hvor stor afstand skal der være ved siden af den (ud over den bredde den har med fræserbordet helt ude?
Kan jeg nivellere gulvet med den type plast-armeret beton, man sædvanligvis bruger til at nivellere gulve med?
Hvor vigtigt er det, at den står vandret ( min drejebænk står en anelse skråt, og den er lige glad med det?



ksor

  • Gæst
Sv: Opstilling af fræser
« Svar #1 Dato: August 14, 2010, 20:43:46 »
Hvor meget larmer sådan en fætter, når den kører - jeg skulle gerne kunne køre med den uden at hele huset synger med?

Er der noget, som hedder VPF-0 ?

Jeg har en VPF-1, det lyder pragtfuldt, når den er rigtigt sat op. Når den "kører rigtigt", laver den ikke støj - du kan selvfølgelig høre den "gumler løs på emnet", men DET larmer ikke.

Hvis du skal køre med kølemiddel er det jo vigtigt, at det kan løbe den rigtige vej - så tæt på vandret skal den vel stå.

Pladsen omkring maskinen afhænger jo af DIN størrelse - maskinen skal jo have den nødvendige plads fra den ene yderstilling til den anden.

klaus

  • Gæst
Sv: Opstilling af fræser
« Svar #2 Dato: August 17, 2010, 19:16:54 »
Hej Erling

Alle mine maskiner står i vage, det er en engangs opgave som  jeg syntes er godt givet ud
 jeg har et ramme vaterpas, som når først man har det, kan man ikke undvære det ,
du kan altid finde 0 grader hvis du skal lave en kompliceret opstilling, vinkler mm.

feks. en slibemaskine eller fræser  med delehoved kan 0 stilles og derefter drejes i valgte Grader .

Man rette ikke gulvet, man retter altid maskinen op med stål og messing sims
messing folie  kan man få fra 1,0 til 0,05 mm. så er det muligt at få maskinen i vage.
 Så ja. En værktøjs maskine skal stå i vage.

Her er et link så du kan se et godt ramme vaterpas.

http://www.ryttergaard.com/files/manager/restsalg/restsalg-rammevaterpas.pdf


  Mvh.   Klaus