Forfatter Emne: Rigtig størrelse på quick change toolpost  (Læst 13056 gange)

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Rigtig størrelse på quick change toolpost
« Svar #30 Dato: Oktober 24, 2010, 23:27:11 »
At din toolpost er for høj er ikke det der giver problemer, problemet det er dine stål der er for store ( høje ) men problemet med at stålholderen ikke kan dreje hen over slæden vil altid være der med for høje stål. Under normale omstændigheder vil stålholderen altid køre ned på siden af slæden hvis stålet er slebet i rette vinkel til den aktuelle opgave, og at Z målet ikke er for lille.
Mvh Jørgen.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Rigtig størrelse på quick change toolpost
« Svar #31 Dato: Oktober 25, 2010, 00:30:02 »
At din toolpost er for høj er ikke det der giver problemer, problemet det er dine stål der er for store ( høje ) men problemet med at stålholderen ikke kan dreje hen over slæden vil altid være der med for høje stål. Under normale omstændigheder vil stålholderen altid køre ned på siden af slæden hvis stålet er slebet i rette vinkel til den aktuelle opgave, og at Z målet ikke er for lille.
Mvh Jørgen.
Det er bunden af stålholderen, der er for tyk. På en større bænk ville det ikke gøre noget, men på min skal de kunne køres lidt længere ned, så jeg kan bruge de 12 mm stål jeg allerede har. Alternativt skulle jeg anskaffe 10 mm stål.
Toolposten er for høj, for med den lavere placering af stålholderne kniber det med at justeringsskruerne kan nå langt nok ned til stålholderne.
Når jeg får fjumret min 4-kloplan på maskinen tager jeg lidt af bunden af toolposten, hvis ellers jeg kan få pillet indmaden ud.