Forfatter Emne: Rigtig størrelse på quick change toolpost  (Læst 13050 gange)

klaus

  • Gæst
Sv: Rigtig størrelse på quick change toolpost
« Svar #15 Dato: August 22, 2010, 18:37:18 »
Hej Erling

Det er næten sikkert det kan lade sig gøre med de oprindelige bespændinger.
sæt et billed ind og vi løser problemet.

Hilsen   Klaus

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Rigtig størrelse på quick change toolpost
« Svar #16 Dato: August 22, 2010, 23:58:56 »
Her er lidt billeder af maskinen.
sl1:
Den faste holder løftet af sin sokkel.
sl2:
Slæden set fra den ende, hvor håndtaget er monteret i 2 6mm huller.
sl3:
Her sidder den nye toolpost på det sted, hvor jeg gerne vil have den siddende. Den skal naturligvis rykkes ind fra enden
sl4-5:
Ønsket placering.

Slæden er på det tyndeste sted 7,6mm og bolten der skal sættes fast er en 5/4 " (knap 16mm). Spørgsmålet er, om de 7.6mm er for tyndt til at kunne holde til belastningen.
 
PS. Jeg gør mig ingen forestillinger om at et halvt sengebeslag kan bruges som stikstål - det var bare det stykke 16mm plade der var nærmest ved hånden, og som jeg kunne bruge til at se, hvor tykke emner jeg ender med at kunne skære af ;)

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Rigtig størrelse på quick change toolpost
« Svar #17 Dato: August 23, 2010, 17:36:54 »
Hvordan er den gamle bolt/sokkel monteret? Ellers.....Hvis du har en fræser, så fræs en nedsænkning helt ud i svalehalesporet fra undersiden, og dreje en skive i en god stålkvalitet med en prespasning og gevind i midten og sæt en bolt i oppefra. Ellers kan du lave et stort fingevind omkring de 20mm i slæden og dreje en bolt med fingevind i den ene ende, og neddrejet til de ca 16mm med et stykke gevind øverst til en møtrik. stykket med fingevindet limes fast i slæden. Skal du have hjælp til fræsning, så sig til  ;)
« Senest Redigeret: August 23, 2010, 17:45:19 af Dr. Metallic »

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Rigtig størrelse på quick change toolpost
« Svar #18 Dato: August 23, 2010, 19:13:07 »
Hvis den runde tap på fortsætterslæden, er en fast del af fortsætterslæden, ville jeg ville bore centerhullet op, i hurtigskiftholder-blokken, så det passer til tappen på fortsætterslæden
Selve bolten må kunne udskiftes med en længere, ellers bor hurtigskiftsholderen's midterhul op til samme diameter, hele vejen igennem, og lav en undersænket møtring. (en gevindbøsning, med et cyl stykke som går ned i holderen, og så med et hoved på)

Jeg vil tro at hurtigskiftsblokken kun er indsatshærdet, så med tålmodighed kan hullet drejes/eller fræses op.
Er den fuldhærdet kan du få gnistet hullet ud.

Jeg vil kraftigt fraråde, at lave en alternativ plasering på fortsætterslæden, det vil ikke blive godt.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Rigtig størrelse på quick change toolpost
« Svar #19 Dato: August 23, 2010, 19:24:23 »
Hvorfor vil du ændre pladseringen af stålholderen ??
Hvorfor ikke ændre bolten så den passer til stålholderen ??
Er enig med Jens.
Mvh Jørgen.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Rigtig størrelse på quick change toolpost
« Svar #20 Dato: August 24, 2010, 00:00:51 »
J Håndstad og Jens:
Billede sl6 viser det rør, der er inde i blokken til højre for blokken.
Som det kan ses, er bunden i blokken (med 16mm hullet) meget tæt på at have samme højde som tappen på slæden, og rørets diameter er den samme som tappens.
Af den grund har jeg på forhånd opgivet at bore (eller få boret) hullet op nedefra.
Den oprindelige holder sidder desuden på en 2 mm forhøjning (sikkert for at gøre slæden mere stiv). Den ekstra hojde er der ikke rigtigt plads til med den nye holder.

Dr. Metallic:
Billede sl7 viser slæden lagt på siden, så man kan se både den og gevindakslen. Slæden er 170 mm mens akslen er 140 mm.
Sporet i slæden er 15 mm dybt og 21 mm bredt.
Jeg vil kunne lave en klods på 15 * 21 * 30 mm, bore et hul i den og slæden med gevind i klodsen. Den vil så komme til at fungere som en aflang møtrik under slæden.

Jeg gætter på, at J. Hånstads advarsel om at gøre det nok så meget skyldes, at trykket fra stålet vil komme til at "løfte" den ende af slæden hvor håndtaget sidder, i modsætning til den originale stålholder, hvor trykket på stålet presser den fjerne ende nedad. Er det korrekt? Det problem kan jo løses ved at vende slæden, så håndtaget bliver skruet fast i den anden ende. Tilbage står så, at holderen kommer til at sidde i den tynde ende, som måske vil være mindre stabil overfor vibrationer.



klaus

  • Gæst
Sv: Rigtig størrelse på quick change toolpost
« Svar #21 Dato: August 24, 2010, 14:17:40 »
Er du sikker på at holderen ikke er for stor ?
jeg har været inde på. http://www.weiss.com.cn/products/wm280vf.php
de oplyser sving over tværslæde til 165 mm. så kan H mål ikke være 84 mm.

prøv at sætte et billed af en alm. stålholder ind, taget som billed 5,
monteret med et 12 eller 16 mm. stål sat i pinolhøjde.


   Hilsen Klaus

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Rigtig størrelse på quick change toolpost
« Svar #22 Dato: August 24, 2010, 19:24:01 »
Hej Erling.
Den rigtigste løsning må være. Afmonter bolten,drej en ny bolt der passer i højde og diameter.
Altenativet er at få byttet til nr.mindre hvis det er muligt,men du skal måske ændre bolten alligevel.
Du kunne også tage 20mm af toppen hvis det kan løse problemet.
Mvh Jørgen.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Rigtig størrelse på quick change toolpost
« Svar #23 Dato: August 24, 2010, 22:28:59 »
Jeg vil nu foreslå du sætter en ny længere bolt i fortsætter-slæden, og så sætter stålholderen. på samme plads som den oprindelige.
Jeg synes ikke rigtig det vil fungere, at flytte den hen i modsate ende af forsætterslæden, eks ved plandrejning vil fortsætteren være i vejen.

Men hvis den er for stor, kan du så ikke få den byttet til en mindre.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Rigtig størrelse på quick change toolpost
« Svar #24 Dato: August 25, 2010, 00:53:53 »
Du kunne også lave en lang møtrik der passer på den bolt der sidder i nu. Med den rigtige udformning har du løst problemet.
Mvh Jørgen

keld

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 7
Sv: Rigtig størrelse på quick change toolpost
« Svar #25 Dato: August 25, 2010, 16:35:30 »
hej, jeg har netop monteret  en quick change toolpost på min drejebænk der er af samme størrelse som din, jeg har dog købt den mindste størrelse fra cronos i England, en uges leveringstid og billig fragt. min forsætterslæde ligner den du har.
jeg pressede først bolten ud, fræste den opstående del ned til 5 mm højde, i med bolten igen dernæst drejede jeg en bøsning der passede på bolten og inden i toolpostens bøsning,  så lavede jeg et gevindstykke der passede på den gamle bolt 8mm og satte et nyt gevindstykke i toppen
jeg spændte så toolposten op i drejebænken, drejede ud så den passede ned over det stykke på 5mm jeg lod stå på forsætterslæden.
det virker perfekt, og jeg kan tilhver en tid vende tilbage til det gamle system

keld

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 7
Sv: Rigtig størrelse på quick change toolpost
« Svar #26 Dato: August 25, 2010, 16:39:59 »
hej jeg glemte lige et skrive at jeg tog en halv mm af omkring midten, for at være helt sikker på at  den kun træder i kanten,
mvh Keld

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Rigtig størrelse på quick change toolpost - løst
« Svar #27 Dato: Oktober 24, 2010, 00:33:02 »
Undskyld den langsomme reaktion, jeg blev lidt arbejdsramt, og det her er en hobby.
Min metal-guru fortalte mig, at et gevind i metal som tommelfingerregel skulle have 3-5 omgange for at kunne holde. Godset i slæden tillader 4 omgange, så jeg tog chancen og borede et hul i den, som derefter fik skåret gevind.
Det fungerer sådan set meget fint, men jeg fik begået en fejl.
På det tidspunkt jeg lavede det havde jeg ikke fået gang i fræseren - vidste faktisk ikke om jeg nogen sinde ville kunne finde ud af den - så da bitholderne var for høje satte jeg kroppen så langt ude til venstre, så de kunne glide ned over siden på slæden.
Resultatet er, at den er noget tilbøjelig til at vippe, hvis der kommer for meget tryk på skæret.
Jeg har siden fundet ud af at fræse, og har fræset 2 mm af holderne, så de nu kan dreje frit hele vejen. Overvejer derfor nu, om jeg kan flytte den over i den anden side, og længere tilbage på slæden. Det ville kunne give en bedre og mere stabil fordeling af trykket på skæret.
Den originale holders stang er ikke fjernet - den generer ikke, og det tillader at jeg kan vælge at bruge den, hvis det skulle vise sig mere praktisk.

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Rigtig størrelse på quick change toolpost
« Svar #28 Dato: Oktober 24, 2010, 20:01:08 »
Uden at fornærme dig er det i mine øjne en lidt kluntet løsning du har lavet. Jeg kan godt se du har fået monteret stålholderen men du kan jo ikke udnytte forsætterens muligheder.
Det kan ikke være så kompliceret at afmontere den originale bolt ( den er jo monteret ) så den kan tilpasses den nye stålholder.
Mvh Jørgen.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Rigtig størrelse på quick change toolpost
« Svar #29 Dato: Oktober 24, 2010, 21:29:45 »
Uden at fornærme dig er det i mine øjne en lidt kluntet løsning du har lavet. Jeg kan godt se du har fået monteret stålholderen men du kan jo ikke udnytte forsætterens muligheder.
Det kan ikke være så kompliceret at afmontere den originale bolt ( den er jo monteret ) så den kan tilpasses den nye stålholder.
Mvh Jørgen.
For det første har jeg endevendt selve slæden, så jeg har præcis de samme muligheder hvad den angår. For det andet er slæden i den ende, hvor den originale holder stod ca 2 mm tykkere - jeg har i forvejen fået købt en lige høj nok toolpost, så den skulle så gøres lavere.
Den er dog ganske rigtigt klumpet, så projektet er ikke endeligt afsluttet.