Forfatter Emne: Morsekonus  (Læst 23921 gange)

GlForum

  • Gæst
Morsekonus
« Dato: April 05, 2007, 10:20:19 »
Fra : Jann Pedersen (jann-p@mail.dk)
Dato : 02-03-2007 00:46

Hej Frylund!

Først vil jeg udtrykke min tilfredshed med brugen af din webside - ofte har jeg hér fundet svar på mange af de spørgsmål som automatisk opstår i min uddannelse til IndustriTekniker.

Dernæst mit reelle spørgsmål:

Morsekonus (ofte benævnt MK) - hvad ligger til grund for de koniciteter der er fastlagt for MK 0-6?...

Det kan undre mig at såvel konicitet som konusvinkel er forskellig i de forskellige konusstørrelser. For, hvis nu der lå en bestemt standardiseret matematisk formel til grund for en MK som sådan - ville alle størrelser så ikke have samme konicitet?

Mine ældre (og ellers MEGET dygtige og erfarne) kolleger er ved at få grå hår over bl.a. dette ene af mine mange spørgsmål, så - det er ikke kun mig selv der vil være taknemmelig over et fyldestgørende svar... :o)

Hilsen

Jann Pedersen

PS. I tabellen vedr. MK, er der i kolonnen "konusvinkel" angivet f.eks 1°19´27´´. Jeg forstår jo godt 1°, men - hvad med resten af tallene? - hvordan læses/hvad betyder de?...



GlForum

  • Gæst
Sv: Morsekonus
« Svar #1 Dato: April 05, 2007, 10:21:07 »
Fra : Frylund
Dato : 02-03-2007 07:45

Hej Jann
Jeg mener (er langtfra sikker) at MK blev opfundet af en englænder ved navn Morse. Hvad der ligger til grund for konusiteten tror jeg ikke der er nogen der ved.
I "jernet" bruger vi grader, minutter og sekunder når vi måler vinkler.
Se en forklaring på Måling-Vinkelmåling.

Frylund

GlForum

  • Gæst
Sv: Morsekonus
« Svar #2 Dato: April 05, 2007, 10:21:53 »
Fra : Gordon Clarke (f-m-s@ofir.dk)
Dato : 02-03-2007 15:26

Hej begge to,

Godt gættet – opfinderen af morse konusen hed Morse. Der findes mere om denne konus type på
http://en.wikipedia.org/wiki/Machine_taper#Morse_Taper_Dimensions
Måske en af problemer med at søge på engelsk er at en Morse konus på engelsk hedder Morse taper – på samme måde som konisk gevind på engelsk hedder tapered thread. Jeg tror det var en anden Morse der opfandt Morse kode.
Hvis der er behov for en oversættelse af teksten på den link jeg har funden sige til.
Som der blev skrevet :
60” (seconds) = 1` (minute)
60` (minutes) = 1 grad (degree)

GlForum

  • Gæst
Sv: Morsekonus
« Svar #3 Dato: April 05, 2007, 10:22:35 »
Fra : Jann Pedersen (jann-p@mail.dk)
Dato : 03-03-2007 00:47

Hej Gordon!

Tak for dit svar (og ligeledes tak til Frylund "himself")... :o)

Desværre kom jeg ikke nærmere et reelt svar på mit oprindelige spørgsmål, som jo bl.a. går ud på hvorfor der er forskel i de forskellige koniciteter i MK 0 - 7...

Jeg har luret på siden du anbefalede hos Wikipedia, samt siden https://www.morsecuttingtools.com/index.asp som bl.a. omhandler historien om Stephen Morse som opfandt Morse-konusen, og lært en masse nyt - dog stadigvæk intet om mit oprindelige "MK-mysterie"!...

Har du, Gordon (eller evt. andre læsere) mulighed for (og lyst til) at forske lidt yderligere i det? Evt. at bidrage med yderligere links?...
For sandt at sige, er jeg ikke typen der lader sig nøjes med et "sådan ER det bare"...

Hilsen Jann

GlForum

  • Gæst
Sv: Morsekonus
« Svar #4 Dato: April 05, 2007, 10:23:19 »
Fra : Gordon Clarke (f-m-s@ofir.dk)
Dato : 04-03-2007 10:47

Et par mere links om Morse konus.

www.users.bigpond.com/PJIFL/taper_turning_gauge.html

http://groups.google.dk/group/rec.crafts.metalworking/browse_thread/thread/ab99d2c26c85c619/7df416b585604427%237df416b585604427

Hvorfor forskellige vinkler, som alligevel er tæt på hinanden? Jeg er kommet i tanke om en forklaring : Morse har koncentreret sig mest om længden af konusen og dennes max. og min. diametre. Derefter blev vinklen udregnet. Nu er jeg blevet nysgerrig og hvis nogen har en bedre forklaring bare kom med den. Sandheden kommer nok aldrig frem.

Gordon (Clarke)

GlForum

  • Gæst
Sv: Morsekonus
« Svar #5 Dato: April 05, 2007, 10:24:03 »
Fra : Frylund
Dato : 04-03-2007 12:41

Måske befinder sandhende sig her:
Morse Cutting Tools
https://www.morsecuttingtools.com/index.asp

Frylund

GlForum

  • Gæst
Sv: Morsekonus
« Svar #6 Dato: April 05, 2007, 10:24:45 »
Fra : Jann Pedersen (jann-p@mail.dk)
Dato : 04-03-2007 22:43

Hej Frylund!

He-he...som det fremgår af mit svar til Gordon Clarke af d. 3/3-2007 kl. 00:47 så HAR jeg allerede været omkring Morse Cutting Tools´ hjemmeside!...

Men, tak for svaret alligevel... :o)

Jann Pedersen

GlForum

  • Gæst
Sv: Morsekonus
« Svar #7 Dato: April 05, 2007, 10:25:28 »
Fra : Frylund
Dato : 04-03-2007 23:05

Hej Jann
Det kan jo godt tænkes at Morse Cutting Tools har svaret, selv om det ikke står på deres hjemmeside :))

Frylund

GlForum

  • Gæst
Sv: Morsekonus
« Svar #8 Dato: April 05, 2007, 10:26:08 »
Fra : Jann Pedersen (jann-p@mail.dk)
Dato : 04-03-2007 23:10

Hej Frylund!

Ja, dét kan du naturligvis have ret i...men, inden jeg kaster mig ud i en engelsksproget fagdebat med firmaet, lurede jeg bare lige deres sider af for at se om der evt. skulle stå noget dér som jeg kunne bruge til noget...

Men selvfølgelig - firmaet som er stiftet af "opfinderen" af Morse-konus BURDE kunne levere en forklaring... :o)

Jann Pedersen

GlForum

  • Gæst
Sv: Morsekonus
« Svar #9 Dato: April 05, 2007, 10:27:02 »
Fra : Gordon Clarke (f-m-s@ofir.dk)
Dato : 05-03-2007 08:46

Hej begge to,

Jeg holder mig til min logisk forklaring. Vinklen er, i fordums tid, udregnet efter vinklen som fremkommer ved en fastlagt diameter forskel ved en fastlagt længde.

Jann, hvis du skal vide det forslår jeg at du sender en email til Morse firmaet! Derefter fortælle os hvad svaret er. ......... og "nej" , jeg er ikke nysgerrig nok til at gør det selv.
m.v.h.
:-)

GlForum

  • Gæst
Sv: Morsekonus
« Svar #10 Dato: April 05, 2007, 10:27:44 »
Fra : Mikkel B (wooptiwoop@hotmail.com)
Dato : 16-03-2007 23:50

Uden at vide det kunne een af grundene også være at der skal et bestemt "forhold" til før at konussen bider, men ikke kiler sig uhjælpeligt fast. Der skal jo en minimal kraft til at sætte to morsekonusser sammen, en meget større til at skille dem ad. Mon ikke at selv en lille ændring i vinklen vil have en effekt der gør at de enten ikke bider eller kiler for meget ?

GlForum

  • Gæst
Sv: Morsekonus
« Svar #11 Dato: April 05, 2007, 10:28:23 »
Fra : Jann Pedersen (jann-p@mail.dk)
Dato : 19-03-2007 23:22

Hej Mikkel!

Du har helt ret i det, du skriver - dog giver det mig heller ikke svar på mit reelle spørgsmål:
Hvorfor er der FORSKELLIG konicitet (og dermed konusvinkel) i de enkelte konusstørrelser fra 0 - 7?...

GlForum

  • Gæst
Sv: Morsekonus
« Svar #12 Dato: April 05, 2007, 10:29:03 »
Fra : Gordon Clarke (fms@forum.dk)
Dato : 20-03-2007 10:53

Jeg kan ikke lad være.
Hvorfor mener nogen, at Morse konuser skulle være identiske, da det er ikke mening at to forskellige størrelser skal kunne sættes sammen?
Problemet med at lave noget idiot-sikker er at idioter er så opfindsom. Måske Hr. Morse tog højde for detved at lave en "lille forskel"?
Jeg gentager - hvis man absolut vil ved det, kontakt Morse fabrikken i USA og hør om nogen der ved det.

GlForum

  • Gæst
Sv: Morsekonus
« Svar #13 Dato: April 05, 2007, 10:36:10 »
Fra : Jann Pedersen (jann-p@mail.dk)
Dato : 20-03-2007 22:12

Hej Gordon!

Jeg er for tiden i dialog med William Hagen (direktør i Morse Cutting Tools), som bl.a. skriver:

"Hello Jann,
I applaud your bias towards intellectual inquiry. The question you ask is beyond my technical knowledge. However, I will turn your inquiry to our engineering department.
I will respond to you the moment I have engineering’s reply."

Så derfor, kære Gordon, må nu selv du kunne forstå - og acceptere - at det altså ikke er SÅ nemt at finde svar på dette, lidt særegne og aparte spørsmål...

Hilsen Jann Pedersen

GlForum

  • Gæst
Sv: Morsekonus
« Svar #14 Dato: April 05, 2007, 10:36:52 »
Fra : Gordon Clarke
Dato : 21-03-2007 08:08

Jann,
Jeg tror ikke at jeg på noget tidspunkt har påstået at et svar skulle være nemt. Men hvis nogen fra Morse firmaet ikke kan svare, er der kun tilbage (som flere har været ind på) at finde en logisk forklaring.
Lige et modspørgsmål til dig :-)
Hvilken fordele og ulemper vil der have været hvis alle Morse konuser havde identiske konusitet?
Endnu et spørgsmål :
I mange år var en standard micrometer spindel diameter 6,35mm (1/4"), senere også 8mm (5/16" og oftest med en spindelomdrejning per mm - og dermed undgå en 0,5mm aflæsningsfejl).
For få år siden begynte nogle tyske producenter af micrometere med en "ny" spindel standard Ø6,5mm. Hvorfor mon?
Gordon