Forfatter Emne: Spørgsmål til bænksliber  (Læst 5707 gange)

jeppe

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 4
Spørgsmål til bænksliber
« Dato: September 20, 2014, 20:16:34 »
Hej,

Jeg har købt følgende bænksliber på kj auktion, jeg troede enligt det var meningen der skulle monteres en slibeskive inde i metalringen, men efter jeg er kommet hjem og har skilt den ad kan jeg se at bolten slet ikke er lang nok til der kan monteres en slibeskive under møtriken, er der nogen det ved hvilken type slibeskive der skal monteres en til en vinkelsliber?

Ps. mange tak for et kanon forum med meget information for en nybegynder som mig.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Spørgsmål til bænksliber
« Svar #1 Dato: September 20, 2014, 20:43:16 »
Jeg ved ikke hvad den jern ring er til, men den skal pilles af og så skal der monteres en alm. slide sten
Så mangler der en beskyttels skærm og hvis du ikke har den så tror jeg at have en liggende som du må få
Hans

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Spørgsmål til bænksliber
« Svar #2 Dato: September 20, 2014, 20:49:06 »
Hvis du med jernring, mener den på det sidste billede, så er det en diamantslibeskive, til slibning af hårdmetal, også rigtig god til finslibning at toolbits stål og lignende.
Husk altid at skille tingene ad.

Hsoe

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 24
Sv: Spørgsmål til bænksliber
« Svar #3 Dato: September 20, 2014, 22:03:20 »


Det første billede, viser en skive  til grovslibning af videa stål.
Hvorefter det skal stålet slibes på diamantskiven

Hans

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 575
Sv: Spørgsmål til bænksliber
« Svar #4 Dato: September 20, 2014, 22:15:13 »
Det er som Jens skriver til slibning af HM og tool bit, ja den er faktisk uundværlig hvis man selv sliber sine stål.
Den hvide skive kan sikkert, som Hans skriver bruges til grovslibning af f.eks Vides stål og alle andre fabrikater af HM stål.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Hsoe

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 24
Sv: Spørgsmål til bænksliber
« Svar #5 Dato: September 20, 2014, 22:35:52 »
Den hvidgrønne skive er til grovslibning af den pålodede platte, det var simpelthen en dødssynd at feks at slibe et bor eller andet jern på den.

Hilsen Hans

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Spørgsmål til bænksliber
« Svar #6 Dato: September 20, 2014, 22:47:17 »
Nå men denne diamant skal først fjernes hvis han vil have en anden skive på og det er det han spørger om. Der skal ike sættes noget på fra en vinkel sliber.
Og så akal der en skærm omkring og det skal være i orden inden brug
PS Jeg har altid kunne slibe stål på en hvid sten også til gevind og det går fint
Hans

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Spørgsmål til bænksliber
« Svar #7 Dato: September 21, 2014, 03:15:50 »
Ps. mange tak for et kanon forum med meget information for en nybegynder som mig.

Du har ret i, at det er et kanon forum for sådan nogen som os ;), og du har formentlig gjort en kanon handel, hvis du har købt den som en brugt "bænksliber".

Jeg spurgte engang på sådan en diamantskive hos den lokale værktøjs pusher, fordi jeg ikke dur til at slibe loddestål. Den kostede en arm, så jeg købte nye stål på Ebay i stedet. ;D
Det ser oven i købet ud til, at du har det store "vinkel-land" til den også, så jeg vil mene, at det er en rigtig fin maskine.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

kimjo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 108
Sv: Spørgsmål til bænksliber
« Svar #8 Dato: September 21, 2014, 10:35:31 »
Ja, af med jernringen og send den til mig. Så skal jeg nok smide den ud for dig ;)

Nej, behold du diamantskiven. Den koster som Tommy skriver en halv arm.

jeppe

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 4
Sv: Spørgsmål til bænksliber
« Svar #9 Dato: September 21, 2014, 17:59:13 »
Haha, jeg har meget at lærer endnu kan jeg se, jeg troede det var et fisktur til en skive af en slags, men den bliver på så  :), så må næste post på indkøbslisten være en drejebænk så den kan komme til sin ret  :). Jeg skal nok oprette en post med billeder at mit lille værksted en af de nærmeste dage.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Spørgsmål til bænksliber
« Svar #10 Dato: September 22, 2014, 05:28:57 »
Pas nu på! Lige pludselig bliver man bidt af det her, og så rykker det i tegnebogen :D :D :D

Men dejligt med en nybegynder mere. Stil nu endelig en masse spørgsmål, så jeg ikke er den eneste ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 436
Sv: Spørgsmål til bænksliber
« Svar #11 Dato: September 22, 2014, 20:07:26 »
Pas nu på! Lige pludselig bliver man bidt af det her, og så rykker det i tegnebogen :D :D :D

Men dejligt med en nybegynder mere. Stil nu endelig en masse spørgsmål, så jeg ikke er den eneste ;D
For sent, han har allerede købt en maskine, så nu hænger han på det  ;D

Sagde manden der for 2 år siden købte sin første lille hobbymat drejebænk, som nu er opgraderet  :)

Mvh
Martin
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.