Forfatter Emne: Knivhoveder: Materiale til konus eller skaft.  (Læst 6158 gange)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Knivhoveder: Materiale til konus eller skaft.
« Dato: August 25, 2014, 15:49:12 »
Flere dumme spørgsmål :o

Jeg har et par knivhoveder (35 + 65 mm.) som jeg skal have lavet "skafter" til. De har selvfølgelig ikke samme hul >:(

Kan jeg bruge dem i f.eks. en 20 eller 25 mm. spændetang eller skal jeg til at dreje dreje konusser til dem med gevind i toppen ?

Og kan jeg lave dem i almindeligt emnestål, maskinstål hedder det vist? Eller er det bedre at forsøge mig med en gammel (gennemhærdet) skrueaksel.

Mvh.
Tommy
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Bjørn H

  • Gæst
Sv: Knivhoveder: Materiale til konus eller skaft.
« Svar #1 Dato: August 25, 2014, 16:25:31 »
helt op til dig, hvis det kun er lejlighedsvis brug, og du kan leve med lidt ruflen hvis du tager for meget spån, kan et
cylinderskaft drejet af automatstål gøre det - det der er vigtigt er: skaft,(altid så stort som muligt) bryst & centrerings diameter løber sammen (dvs. drejet i samme opspænding)
at dreje fine ISO40 dorne i automatstål ER da en mulighed - hvis man gider,  ;) jeg tror jeg ville finde noget på
tysk ebay - eller dba

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Knivhoveder: Materiale til konus eller skaft.
« Svar #2 Dato: August 25, 2014, 17:17:12 »
Jeg ville ubetinget dreje med konus, det giver den mest stabile opspænding. (ja eller købe)

Jeg har drejet mine af noget st. 42, jeg synes automatstål, er nummeret for blød i det, men det kan da bruges.
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Knivhoveder: Materiale til konus eller skaft.
« Svar #3 Dato: August 25, 2014, 17:37:03 »
Problemet med DBA er at der sælges næsten alt - undtaget det man skal bruge ;)
Problemet med Tysk Ebay er at mit maskinfaglige tysk er lige så godt som mit kinesisk ;D Jeg ville sikkert få noget i konus 3, men derudover ville det være et lykketræf, hvis det passer.

Men det var da godt nok en nemmere løsning. Jeg har drejet EEN konus i mine dage, det var til en lille bænkboremaskine, og det lykkedes vist i tredje forsøg - men så var jeg også stolt ;D

Men tak skal I have. Jeg må nok hellere tjekke England igen.

Mvh. Tommy
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Knivhoveder: Materiale til konus eller skaft.
« Svar #4 Dato: August 25, 2014, 23:02:25 »
Tommy:
Jeg har en iso 40 dorn med gevind i toppen og et 32 mm hul i bunden som er 60 dyb. forestil dig en ølflaske med gevind i halsen og et hul i bunden på 32, men i alt 170 høj totalt
Så er der to kraftig pinolskruger i siden forneden, så det som bliver spænt fast i hullet skal slibes lidt flad på siden
Hvis du kan bruge den så vil jeg sælge den for kr. 250 og så får du en flycutter med som evt. kan spændes fast i hulet men der kan også spændes andet fast bare at der har et skaft på 32 mm
Jeg har selv købt den på en auktion og givet 250 plus jeg har kørt 100 km.
Hans

Bjørn H

  • Gæst
Sv: Knivhoveder: Materiale til konus eller skaft.
« Svar #5 Dato: August 26, 2014, 08:52:53 »
Tommy:
Jeg har en iso 40 dorn med gevind i toppen og et 32 mm hul i bunden som er 60 dyb. forestil dig en ølflaske med gevind i halsen og et hul i bunden på 32, men i alt 170 høj totalt
Så er der to kraftig pinolskruger i siden forneden, så det som bliver spænt fast i hullet skal slibes lidt flad på siden
Hvis du kan bruge den så vil jeg sælge den for kr. 250 og så får du en flycutter med som evt. kan spændes fast i hulet men der kan også spændes andet fast bare at der har et skaft på 32 mm
Jeg har selv købt den på en auktion og givet 250 plus jeg har kørt 100 km.
Hans

der skal meget rigtig molykote på for at få en weldon holder med iso 40 skaft op i en morse 3 spindel - - :D

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Knivhoveder: Materiale til konus eller skaft.
« Svar #6 Dato: August 26, 2014, 09:09:58 »
Tak for tilbuddet Hans, det ville sådan set have været fint. Men Bjørn har vist besvaret mit næste (dumme) spørgsmål, nemlig om ISO40 er det samme som konus3.

Jeg har fundet dem her hos RGD i England. http://www.ebay.co.uk/itm/371041536676?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT  Så får jeg en hærdet konus og selv jeg kan vist finde ud af at lave resten. ;)

Er det bedst at spænde et drejestål op på fræseren og så dreje "montagedelen" altså bryst og centrering, mens den sidder i konussen? Eller er det ok at gøre det i drejebænken. Jeg har sådan en indvendig konus3 dims som kan sættes i trekloen.
Jeg tænker på Bjørns bemærkning om samme opspænding.

Mvh Tommy
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Bjørn H

  • Gæst
Sv: Knivhoveder: Materiale til konus eller skaft.
« Svar #7 Dato: August 26, 2014, 09:47:51 »
Hvis du "drejer" din Dorn på færdigt mål i fræseren har du en garanti for at det vil løbe,  derimod, glem alt om  en mellembøsning spændt op i centrerpatron. Vil du lave det i drejebænken , så pil patronen af & brug konusen i spindelen - der kan du evt. få brug for en reduktion - ved ikke hva' konus din spindel har - men det er væsentligt mere nøjagtigt end at sætte det i patronen  :)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Knivhoveder: Materiale til konus eller skaft.
« Svar #8 Dato: August 26, 2014, 10:08:55 »
OK - Jeg har sådan en 75 mm  "klods" som kan spænde et 12mm. stål op på fræsebordet, den må jeg så hellere bruge så.

Tak for hjælpen :D

Mvh. Tommy
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Bjørn H

  • Gæst
Sv: Knivhoveder: Materiale til konus eller skaft.
« Svar #9 Dato: August 26, 2014, 10:48:11 »
Ja, eller bare et sidestål op i skruestikken, det er jo nemt
at få stålet i "pinolhøjde" på en fræsemaskine ;)
« Senest Redigeret: August 26, 2014, 10:55:20 af Bjørn H »

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Knivhoveder: Materiale til konus eller skaft.
« Svar #10 Dato: August 26, 2014, 11:41:14 »
Ja, eller bare et sidestål op i skruestikken, det er jo nemt
at få stålet i "pinolhøjde" på en fræsemaskine ;)
Arrgh ;) Nu ødelægger du mine illusioner. Jeg troede lige at dimsen var meget bedre, fordi én eller anden har haft besværet med at lave den. :D

Mvh Tommy
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

mhh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 200
Sv: Knivhoveder: Materiale til konus eller skaft.
« Svar #11 Dato: August 26, 2014, 14:53:51 »
Hej Tommy

Hvis du vil købe dem færdige kan du prøve at kontakte fyren bag net2l.dk, han er meget rimelig med prisen.

MEN det er jo meget sjovere at lave dem selv!
Jeg ville nok bruge noget chrom-nikkel til det, synes at automatstål er liiige lovlig blødt oghar det med at synge, selv ved lav belastning.

Hvis du kan bruge nogle teknisk skole instruktioner i hvordan man laver en konus  så skriv en besked.
Jeg har en masse papirer liggende som blev smidt ud fra den nærmeste tekniske skole.

Mads.

Bjørn H

  • Gæst
Sv: Knivhoveder: Materiale til konus eller skaft.
« Svar #12 Dato: August 26, 2014, 15:20:32 »
automatstål og kromnikkelstål og whatever har i runde tal samme e-modul.
Ja, hårdhed giver slidstyrke & levetid - men til en hurtig løsning er automat OK
en fin hærdet, slebet OG lappet dorn har samme afbøjning som en af ydmygt automatstål - - -

mhh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 200
Sv: Knivhoveder: Materiale til konus eller skaft.
« Svar #13 Dato: August 26, 2014, 16:05:16 »
automatstål og kromnikkelstål og whatever har i runde tal samme e-modul.
Ja, hårdhed giver slidstyrke & levetid - men til en hurtig løsning er automat OK
en fin hærdet, slebet OG lappet dorn har samme afbøjning som en af ydmygt automatstål - - -

Ja så fik jeg da lige googlet hvad e-modul var! :D

Min erfaring er nu alligevel at værktøj af automat stål har det med at synge en del.
Og så er det så dejlig nemt at få en flot og skinnene overflade på chrom-nikke stål. :D

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Knivhoveder: Materiale til konus eller skaft.
« Svar #14 Dato: August 26, 2014, 21:41:53 »
Tak for råd og vejledning. Jeg har handlet med nt2l.dk tidligere. Rigtig flink fyr, men jeg tror jeg bestiller et par stykker af dem fra RGD. Det giver lidt øvelse, uden at blive alt for svært ;)

Men hold da op hvor fremmedordene fyger i luften :o. Jeg har kikket en masse under ståltyper her på siden, men hvad så når jernmanden siger at det er 50, 55 osv. Jeg ved godt at det bliver hårdere når tallet bliver større, men kan det umiddelbart oversættes til maskinstål, automatstål, kromnikkelstål, kilestål, og hvad det nu hedder ?

Mvh Tommy
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.