Frylunds Maskinforum

Debat Forum => Faglig debat => Emne startet af: cgj efter Marts 03, 2020, 18:36:33

Titel: Topstykke
Indlæg af: cgj efter Marts 03, 2020, 18:36:33
Hej
Hvordan opspænder man et knallert topstykke i en fræser eller plansliber ??
Da jeg ikke syntes at kunne knække koden selv,- vil jeg håbe at en af jer specialister kan hjælpe.
Overfladen på topstykket er ovalt og har luft ribber
Mvh.
CGJ
Titel: Sv: Topstykke
Indlæg af: Ulrik K efter Marts 03, 2020, 18:49:13
Du kunne lave en plade med fire tapper hvor pinboltene går igennem topstykket. Først plane tapperne af på fræseren og så ligge topstykke op på dem og spænde ned med en bolt igennem tændrørs hullet.

Antager en masse her

*fire pinbolte og center tændrør

Mvh Ulrik

Sent from my SM-A520F using Tapatalk
Titel: Sv: Topstykke
Indlæg af: jens efter Marts 03, 2020, 18:55:41
Har for år tilbage, planet flere topstykker, på en drejebænk, ved at bruge en tap, opspændt i trekloen, og så bruge tændrørsgevindet, det gik fint.
Men det kræver jo tændrøret sidder, så det løber med anlægsfladen.

Skal det bare planes for at gøre det tæt, brug en plan flade, med et stykke fint sandpapir.
Titel: Sv: Topstykke
Indlæg af: Ulrik K efter Marts 03, 2020, 18:56:24
Har forsøgt at lave en skitse her. Håber den er forståelig (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200303/0e2f4f038d0fda7bd6d4202ad529d1ff.jpg)

Sent from my SM-A520F using Tapatalk

Titel: Sv: Topstykke
Indlæg af: Søren efter Marts 03, 2020, 19:36:44
Der ligner da at det er nemt i en drejebænk. :) En tap der passer inden i tændrørsgevindet og så klemme med en brik på pinolen.
Havde drejet sådan en med gevind på for mange år siden,  men glemte den desværre på det gamle arbejde da jeg holdte der.

Hvis du ikke har en drejebænk til rådighed er der sikkert en venlig sjæl herinde der gerne vil hjælpe. :)
Titel: Sv: Topstykke
Indlæg af: Torben efter Marts 03, 2020, 20:15:23
en stump aksel der drejet ned 14mm gevindet er 14*1.25 op i drejebænken .har tjent mange øl da jeg var i lære
Titel: Sv: Topstykke
Indlæg af: Hans Ingvorsen efter Marts 04, 2020, 18:31:43
Højst sandsynlig er det ikke flere tommer der skal af. Så begynd med et groft sandpapir på en glas plade. Først korn 60 og så gå ned til slut 180 så tror jeg at det går
Titel: Sv: Topstykke
Indlæg af: Tommy efter Marts 04, 2020, 18:54:59
Højst sandsynlig er det ikke flere tommer der skal af. Så begynd med et groft sandpapir på en glas plade. Først korn 60 og så gå ned til slut 180 så tror jeg at det går

Sådan planede vi knallerter for 50 år siden - og det virkede. [th] 8) ;D
Titel: Sv: Topstykke
Indlæg af: RH efter Marts 04, 2020, 20:23:47
Højst sandsynlig er det ikke flere tommer der skal af. Så begynd med et groft sandpapir på en glas plade. Først korn 60 og så gå ned til slut 180 så tror jeg at det går

Sådan planede vi knallerter for 50 år siden - og det virkede. [th] 8) ;D
Altså de der røvskubbere?
Titel: Sv: Topstykke
Indlæg af: Hans Ingvorsen efter Marts 04, 2020, 21:42:00
Røvskubber er op til 70 år tilbage. BFC havde fast topstykke så de kunne ikke planes.
Men ellers er i inde på noget af det rigtig
Toppen skal planes og plumpen ud og 5 mm af stempel og en stor bing karburator. Så gik det godt. Indtil at krumtappen   blev smadret eller politiet tog det hele og et bøde fulgte med.
Titel: Sv: Topstykke
Indlæg af: Tommy efter Marts 05, 2020, 03:20:54
Amatører 8) ;D ;D

I 1970 købte jeg min Kreidler, som allerede havde nogle år på bagen. Tre gear og lukket blæserkøling.

Med lidt "videreudvikling" af et 10 hk tunsæt gik den 100 km/t - og for at komme vitserne i forkøbet ;) så var det uden medvind og sol i ryggen. ;D

Og den holdt til det Hans. Det var lidt før "miljøvækkelsen" og 5 % olie i benzinen gav et solidt røgslør.
Titel: Sv: Topstykke
Indlæg af: Neubert efter Marts 05, 2020, 09:33:02
Amatører 8) ;D ;D

I 1970 købte jeg min Kreidler, som allerede havde nogle år på bagen. Tre gear og lukket blæserkøling.

Med lidt "videreudvikling" af et 10 hk tunsæt gik den 100 km/t - og for at komme vitserne i forkøbet ;) så var det uden medvind og sol i ryggen. ;D

Og den holdt til det Hans. Det var lidt før "miljøvækkelsen" og 5 % olie i benzinen gav et solidt røgslør.
og selv oppe i 90érne da jeg fik sådan en kreidler, virkede de også godt. ;) omend min dog kun gik 70 km/t
Titel: Sv: Topstykke
Indlæg af: Hans Ingvorsen efter Marts 05, 2020, 13:05:16
Tommy nu skal du lige tænke på, at når du har et tunsæt så er det hele afstemt med hinanden. Så som kædehjul og ikke mindst udstødning med det rigtig modtryk. Kreidler er kendt for at kunne køre rigtig stærk og det kunne Yamaha også
Mår vi som 13- 15 måske 16 år ikke havde andet end hammer mejsel og hånddreven boremaskine og cylinder blev spændt op i fatters gamle høvlbænk. Så lykkes det ganske godt, og vi kom ud at kører, måske ikke 100, men så 50 - 6o km.
Jeg kunne godt onde at nutidens unge prøvede sådan noget. Man lærer faktisk meget at det. Frem for at sidde foran en pc dele dagen
For et års tid siden borede jeg en plump ud med min fræser. Det var meget nemmer end i høvlbænken
Titel: Sv: Topstykke
Indlæg af: Tommy efter Marts 06, 2020, 11:32:24
Hans - Vi er vist lidt uden for trådens emne ;) men man bliver jo helt nostalgisk.

Du får det til at lyde så nemt, men tregears gik nu ikke 100 uden modificeringer af tunsættet.

I stedet for at først at plane topstykket, fik man smeden til at spænde cylinderen op i drejebænken og dreje 5 mm af skørtet og 3 mm af bunden af cylinderen. Det gav både tidligere kompression og mindre kompressionskammer. Så planede man topstykket (glasplade og sandpapir) indtil man lige nøjagtigt  skulle file et lille mærke i stemplet til tændrøret.
Så skulle udstødningsporten udvides lidt (nedad og til siderne) og skyllekanalerne files koniske og poleres spejlblanke (jeg havde dog en el boremaskine). Cylinderskørtet havde udfræsninger ved skyllekanalerne, men de og åbningerne i blokken skulle passes til, så der ingen kanter var.
Dernæst brugte man ½ dag - som jeg husker det ;D på at trække en strimmel smergellærred gennem indsugningsstudsen for at gøre bøjningerne blødere. Når væggen var ca. 1 mm tyk i bunden af svingene, polerede man studsen indvendig og tilpassede den tykke fiberpakning.
Til sidst skulle man have fat i et fortandhjul, som var 1 tand mindre end tunsættets.

SÅ kunne den også "synge det høje C"  og det var lettere dengang. Ikke så meget hverken trafik, politi eller forargelse. Vi skulle bare holde "jungletrommerne" i gang, når landbetjentens Volvo Amazon ikke stod i indkørslen. ;)
Titel: Sv: Topstykke
Indlæg af: David efter Marts 06, 2020, 20:41:08
 [th] [th] [th] Riiiigtig feede indslag.
Løsningen har du vist fået  :)
Titel: Sv: Topstykke
Indlæg af: RH efter Marts 06, 2020, 21:15:54
Alle de problemer undgik jeg heldigvis, for jeg måtte bestemt ikke køre ulovligt på mine knallerter
Og med en far der er knallert entusiast og mekaniker, så gik den ikke at pille/lyve om den

Men alligevel er der skruet mange timer på div. Knallerter
I januar blev jeg helt færdig med restaureringen af en Puch VZ50. Den havde dog også stået adskilt i 18 år. Så bedre sent end aldrig

der er nu alligevel lidt ved de gamle knallerter. 
Titel: Sv: Topstykke
Indlæg af: Villy efter Marts 07, 2020, 04:49:01
Ja fedt med meget gamle mænd, som kan huske meget langt tilbage..... :) :) [th]

PUCH kunne faktisk køre 100 km/t....PUCH står jo for:   Plumpen Ud Ca Hundrede.... 8)
Titel: Sv: Topstykke
Indlæg af: Tommy efter Marts 07, 2020, 13:51:55
Ja fedt med meget gamle mænd, som kan huske meget langt tilbage..... :) :) [th]

PUCH kunne faktisk køre 100 km/t....PUCH står jo for:   Plumpen Ud Ca Hundrede.... 8)

Villy Det hedder meget ERFARNE mænd. ;D 8)

Der var nu også Puch i 70 - 72, og det der CA i din beskrivelse, skal tages MEGET bogstaveligt. De var pi**e irriterende, fordi de aldrig kunne finde ud af at trække ind, så man kunne komme forbi. 8).
Titel: Sv: Topstykke
Indlæg af: Villy efter Marts 07, 2020, 21:45:53
Yep Tommy det hedder nemli erfarne mænd....Var selv puch fan i starten, men skiftede til Yamaha da  de havde 3 skyllekanaler og membran, hvilket muliggjorde 2 karb....Tunsættet hed vist nok 14,5 hk, men kom aldrig til at køre 100%.....

Idag har jeg et lidt anstrengt forhold til japs bikes men må dog erkende at jeg har monteret en mikuni på min HD da jeg er helt vild med flat side karb i stedet for den orginal monteret SS butterfly som er noget skrammel.... 8)


Titel: Sv: Topstykke
Indlæg af: Hans Ingvorsen efter Marts 08, 2020, 14:13:08
Nostalgi
er en sammensætning af det græske nostos (hjemrejse) og algos (smerte). Det bruges om at længes efter noget tabt, forsvundet eller bare gamle dage.
Og gamle mænd :D
I afsætningsverden bliver metaforen brugt til at beskrive det ældre segment som består af folk i alderen 60+. Stigende velstand gør at de ældre har stigende disponible formuer (mange befinder sig på Maslows pyramide-top), større uddannelse og bedre helbred (og formentlig stærk selvrealiserings-fokusering). De ældres mærkepræferencer og forbrugsvaner er større; formentlig ofte væsentlig større end hos mange i de yngre aldersgrupper. ;)
Det eneste gode ved at blive senil er, at man møder nye mennesker hver dag.
En historie fra det virkelig liv. Vi skriver 1968, vi var en grube unge som hængte ud på torvet om vinteren og på stranden om sommeren, med vores knallert. Jeg havde selv en 3 gears SCO uden plumpe naturligvis, den kunne kører 45 og på en god dag 50. Ikke helt nok til at følge med, men vi vente på hinanden. Vi røg ikke has og var aldrig fulde, Det havde vi ikke råd til med en lærlinge løn, vi fulgte pigerne helt hjem i pæn stand. Jeg har stadig min her efter 42 år, så har jeg fået lidt patina, siger min kone, man kan ikke sige at man løber af pladsen i utide. (Det gør de unge i dag)
Det lokale politi havde vi ingen problemer med, de havde selv børn som gik i skole og læreplads og kørte på knallert, muligvis ulovlig, konen arbejde i brugsen. Så de skulle nok lade os være i fred. Lige ude og vise flaget hvis nogen havde klaget, men ellers skete der ikke noget. Det var straks været når der kom fremmed til byen. Et par motorcykelbetjente. Det gik som en steppebrand gennem byen om at holde sig inde, men nogen gik i fælden og måtte trække hjem men en bøde.
Noget år for inden havde vi fået en ny ringvej, syd om Grenaa som aflastning af den stigende trafik fra Hundestedfærgen. Vejen gik i gennem et skovklædt område. Ind i skoven var der spasser stier, cykelstier og områder til hundeluftning. De stier kendte vi godt for vi havde været på den så mange gange.
En regnvåd lørdag formiddag kom 3 unge på deres knallert kørende inde på cykelstien. (Jeg var ikke med desværre)
En motorcykelbetjent gjorde tegn til at de skulle stoppe, men nej. De kørte ind på en af de omtalte stisystem. 50 til 100 meter inde var der et stort træ, og stien drejede skarp til venstre. Og motorcyklen bag efter. På en regnvåd cykelsti og BMW uden bremserevne. Han banket godt og grundig ind i omtalte træ, og de unge slap væk. Det var en stor dag i byen, så kunne de lære det.
En avis nutids i Grenaa folketidende et par dage sener. Stod der følgende. Motorcykelbetjent havde været ude for en solo ulykke, og var bragt til sygehus til opserversion for snitsår og hjernerystelser. Og ikke mere.
Nej de skulle nok holde sig fra at sige, der var en opgave vi ikke magte, og står nu selv med regning
Et par år senere hed det kørekort, bil eller villa, Volvo og  vovhund. Knallert eventyret var endelig slut for denne gang! 8)

 





Titel: Sv: Topstykke
Indlæg af: Tommy efter Marts 08, 2020, 15:41:16

Ja der var lidt bedre plads til at have sjovt. ;)
Men du har da taget knallert eventyret op igen i en "moden og erfaren" alder Hans.  [th]
Titel: Sv: Topstykke
Indlæg af: Hans Ingvorsen efter Marts 08, 2020, 16:26:07
Ja Tommy. har 5 stk. og nu er de lovlig