Forfatter Emne: En historie fra mit hjemmevikleri.  (Læst 2905 gange)

nkhv

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 22
En historie fra mit hjemmevikleri.
« Dato: Januar 30, 2024, 16:25:13 »
For noget tid siden døde motoren i min næsten nye kompressor.
Motoren er integreret med blokken, så det var ikke muligt bare at skifte motoren, og selv om jeg fremfandt faktura fra da jeg købte den i november 1989 var der ingen reklamationsret.
Jeg har et meget personligt forhold til min kompressor, da den har fulgt mig gennem tykt og tyndt, så derfor satte jeg mig for at finde ud af, om den da ikke bare kunne repareres.
Jeg prøvede at ringe til flere forskellige værksteder, som alle oplyste, at den sagtens kunne laves for ca.3500-5000, og så var det, at jeg blev ramt af det skæbnesvangre spørgsmål: ”Hvor svært kan det være?”
Her er svaret.
Det er ikke så svært, MEN det er omstændigt, og det er dyrt.
Men det lykkedes.
Først skulle jeg lige finde noget kobbertråd. Og noget varmefast strømpe. Og noget lak. Og så isoleringsplast mellem viklingerne i hovedet, og så selvfølgelig også lige noget varmefast isoleringsark til selve statoren. Men tilgengæld sparede jeg 7Euro ved at droppe den varmefaste tråd til at binde viklingerne med og erstatte den med kødtråd. Elektromotorer og rullesteg – potato – potato.
Men så kunne jeg gå i gang. Først skulle tråden vikles. Så der blev lige designet et viklingsstativ med 3D printede ”vinklingsskåle”, og dertil et svejst stativ med håndgreb.
Hver coil består af 42 viklinger, og det skulle vise sig at være mere end svært at tælle til 42, 12 gange i træk, så der var lidt efterjustering af viklingerne ved hjælp af min bagevægt.
Så skulle de bare monteres. Selvom det nok er den simpleste form for motorvikling med en 24-slottet 2-polet motor krævede det en del koncentration at få skabt balance imellem viklingerne.
Tilsyneladende var det for stor en udfordring for mine kognitive evner, for da jeg stolt havde fået motoren monteret for afprøvning, var den helt klart ude af balance. Med andre ord var det ikke lykkedes mig at ramme de rigtige slots, så det var en ommer.
Hvis nogen tror det er svært at vikle, er det intet imod at ”afvikle…” Jeg valgte at starte forfra, men da jeg allerede havde spenderet 1000kr alene på tråden valgte jeg at vikle tråden tilbage på spolen og starte forfra.
Næste gang gik det bedre.
Afprøvning gik perfekt. Og nu skulle den bare laves færdig.
Så motoren kom i ovnen på 100 grader en halv times tid hvorefter den blev lakeret og så 3 timer i ovnen igen.
På bøtten af lakken stod der ”lugt og giftfri”. Det stod på tysk. Tilsyneladende er forståelsen for lugt- og giftfri meget forskellig på tysk og dansk. I hvert fald var der meget lidt forståelse for at fruens broccolitærte fik en sjov bismag.
Men nu er alt godt. Motoren er monteret og den spinner som en miauv.
Spørgsmålet melder sig så: Kan det betale sig? Svaret er: Helt klart!
Hvis prisen på 3500 holder stik og med mine indkøb for ca. 2290 inklusive fragt har jeg tjent 7kr og 11øre i timen. 
Og så har jeg lært en hel masse om motorer, og jeg har fundet svaret på: ”Hvor svært kan det være?”
« Senest Redigeret: Januar 30, 2024, 16:26:57 af nkhv »

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: En historie fra mit hjemmevikleri.
« Svar #1 Dato: Januar 30, 2024, 16:28:39 »
Man siger jo at en hobby gerne må koste penge.. At du så kan lave godt 7 kr i timen er da fantastisk.   :D :D :D
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 436
Sv: En historie fra mit hjemmevikleri.
« Svar #2 Dato: Januar 30, 2024, 16:49:42 »
et er i alt fald sikkert, og det er at det da er et spændende projekt. [th] :)
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

PerHolland

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 25
Sv: En historie fra mit hjemmevikleri.
« Svar #3 Dato: Januar 30, 2024, 17:14:00 »
Hatten af for det  [th] [th]

m_kilde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 55
Sv: En historie fra mit hjemmevikleri.
« Svar #4 Dato: Januar 31, 2024, 17:01:19 »
Godt gået ! - og tak for en fin lille historie  :)

Mogens Kilde

Niels Haldrup

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 107
Sv: En historie fra mit hjemmevikleri.
« Svar #5 Dato: Februar 01, 2024, 07:59:33 »
Al respekt for dit arbejde, det er godt gået!

Du skriver, at motoren var i ubalance, men skyldtes det, at du havde en omsk ubalance pga. varierende antal viklinger (ubalance i modstanden i spolerne), eller, at du havde ramt den forkerte placering af polerne? Altså viklet dem om den forkerte del af kernen?

I øvrigt, var det både stator og rotor, der skulle vikles om ?

nkhv

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 22
Sv: En historie fra mit hjemmevikleri.
« Svar #6 Dato: Februar 01, 2024, 08:39:02 »
@Niels
Jeg tror at jeg mistede overblikket lidt under selve placeringen af viklingerne. I første forsøg havde jeg alle 4 del-viklinger ubrudt i én og samme bundt. Og jeg tror, jeg kom til at vende den 3. og 4. modsat af hvad de skulle.
I andet forsøg viklede jeg kun 2 del-viklinger i samme bundt og forbandt derefter polens 2 modsatte sider manuelt. Det gav jo 3 flere samlinger, men gjorde det langt lettere at både montere og overskue.
I en tre-faset motor er det kun statoren, der er viklet
/Nicolaj

Niels Haldrup

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 107
Sv: En historie fra mit hjemmevikleri.
« Svar #7 Dato: Februar 01, 2024, 12:21:46 »
@Niels
Jeg tror at jeg mistede overblikket lidt under selve placeringen af viklingerne. I første forsøg havde jeg alle 4 del-viklinger ubrudt i én og samme bundt. Og jeg tror, jeg kom til at vende den 3. og 4. modsat af hvad de skulle.
I andet forsøg viklede jeg kun 2 del-viklinger i samme bundt og forbandt derefter polens 2 modsatte sider manuelt. Det gav jo 3 flere samlinger, men gjorde det langt lettere at både montere og overskue.
I en tre-faset motor er det kun statoren, der er viklet
/Nicolaj

Alright, tak for info.

Det er ikke helt rigtigt. I en tre-faset _induktionsmotor_ er det korrekt, men der findes gamle motorer med viklede rotorer og slæberinge i måsen til at overføre strømmen. Meeeeeeen, det er nok alligevel lidt ældre end din gode ven fra '89  :)

PerHolland

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 25
Sv: En historie fra mit hjemmevikleri.
« Svar #8 Dato: Februar 01, 2024, 14:25:26 »
Det sidste er heller ikke helt rigtigt. De tre slæberinge er til igangsætning. De er forbundet til en modstandskasse og ved igangsætning udkobles disse gradvist for til sidst at kortslutte rotoren. Altsammen for at nedsætte startstrømmen ved tung start. Det er derfor mindre motorer også kaldes kortslutningsmotor. alt dette  er afløst af softstartere og frekvensomformere.

nkhv

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 22
Sv: En historie fra mit hjemmevikleri.
« Svar #9 Dato: Februar 01, 2024, 16:41:10 »
Hvordan fungerede det så? Som jeg forstår dig monterede man viklinger på rotoren? Sjov teknik. Har du evt noget billede/diagram?

PerHolland

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 25
Sv: En historie fra mit hjemmevikleri.
« Svar #10 Dato: Februar 01, 2024, 17:46:47 »
Det er stadig statorviklingerne der giver drejefeltet og driver motoren rundt. På en en kortslutnings motor består rotoren af aluminiumsstave som er kortsluttet i enderne. Disse er fræset ind i den lamellerede jernkerne. På større motorer brugte man også at starte dem op i  Stjerne Trekant. I så fald skal den være viklet til 380/660v