Forfatter Emne: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.  (Læst 17108 gange)

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #15 Dato: September 16, 2017, 01:29:39 »
ja jeg tænkte lige på det samme, der må da være en i nærområdet som lig kunne rykke ud en lørdag formiddag og bruge lidt tid på at få ham i gang. Hvis du havde boet i Århus eller Randers området så havde jeg bare starte bilen og kørt.
Vi må lave sådan et udrykker hold. For der er nogen ting som er lidt svært at skrive om så den i den anden ende får noget forståelse ?

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #16 Dato: September 16, 2017, 02:54:31 »
Hvor bor du?

M_Olsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 63
    • M Olsen facebook side
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #17 Dato: September 16, 2017, 09:12:50 »
Hvor bor du?

Han bor lidt uden for Haslev.

M Olsen
Hvis ikke jeg kan lave det. Kan det ikke laves.
Driver et værksted på Lolland hvor jeg mest laver VAG biler har dog også drejebænk og fræser.
Drejebænk: Købing fra 1937 Fræser: Fritz Werner fra 1970.
Billeder fra værkstedet: https://www.dropbox.com/sh/hitsaxl9kuzfroh/AAANRVAPG-O3iSpbMdtMaEIRa?dl=

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #18 Dato: September 16, 2017, 13:11:45 »
nu må i sgu stoppe! ;D
den stakkels trådstarter blir helt forvirret - det er et SIMPELT forklæde - tilspænding langs/tværs ELLER gev. skæring på knoppen- tilspænding til/fra på vippegrebet lige under knoppen - gevindlåsen til højre for tilsp. vippegrebet (hvis du sætter knoppen i "0" og kigger fra siden, ind bag hovedslæden, kan du sikkert se to bakker der bevæger sig når du hiver i grebet) - DET er gevindlåsen - ledeskruemøtrikken om du vil - bruges kun når du gevindskærer
og Hans - Ja - det er start/stop på siden af hovedslæden - - 8)

Skal gerne indrømme at jeg tog fejl mht frakobling af gevindspindel, på min Weiler ER der et håndtag til frakobling på siden af forklædet.

Det sagt så må du sgu selv stoppe, for knoppen er KUN til at vælge x eller z aksen med, prøv og kik på pictogrammet.

Mvh
« Senest Redigeret: September 16, 2017, 13:28:13 af Bj@rne »

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #19 Dato: September 16, 2017, 13:26:44 »
Fra betjeningsvejledning

Scrallar

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #20 Dato: September 16, 2017, 14:49:33 »
Gevindlåsen må du kun slå fra, hvis du samtidig bruger gevindur, ellers fanger du aldrig samme spor igen, (hvis din bænk har det)
Ellers er det bare at bakke ud, når du har kørt en spån.

Der er gevind ur monteret på den. Men det var mere om slæden begynder at køre når jeg slår gevindlåsen til. Eller om det er tilspændings håndtaget jeg skal aktivere for at få slæden til at køre når jeg skal lave gevind. Men jeg går ud fra jeg slet ikke skal røre tilspændings håndtaget når jeg skal lave gevind.


Det er pænt af jer at ville komme forbi og hjælpe mig i gang  :) Jeg har en kammerat der er noget maskinmekaniker som har hjulpet mig en del i gang. Men han har lidt travlt for tiden så derfor tænkte jeg at jeg lige ville spørge herinde  :)
Det er korrekt at jeg bor mellem Haslev/Ringsted.

Nu må i ikke komme op og slås fordi i alle prøver at hjælpe mig  :D

Bj@rne: Fine billeder du har fundet. Jeg har manualen (på tysk) til præcis min drejebænk, men der er ikke sådan en fortegnelse over hvad alle håndtagene gør.

Når jeg er hjemme igen på mandag, så prøver at jeg at få slået den gevindlås til. Og så høre i fra mig om det gik godt eller mindre godt  :D

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #21 Dato: September 16, 2017, 15:50:26 »
Tilspænding og gevind har ikke noget med hinanden at gøre, når du skal lave gevind, skal ledeskruen køre, og når du så slår gevindlåsen til ja så køre slæden, med den stigning du nu har valgt.

Husk altid at skille tingene ad.

Scrallar

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #22 Dato: September 16, 2017, 16:01:58 »
Tilspænding og gevind har ikke noget med hinanden at gøre, når du skal lave gevind, skal ledeskruen køre, og når du så slår gevindlåsen til ja så køre slæden, med den stigning du nu har valgt.

Super det var lige det jeg ville høre  [th]

Bjørn H

  • Gæst
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #23 Dato: September 16, 2017, 17:25:00 »
nu må i sgu stoppe! ;D
den stakkels trådstarter blir helt forvirret - det er et SIMPELT forklæde - tilspænding langs/tværs ELLER gev. skæring på knoppen- tilspænding til/fra på vippegrebet lige under knoppen - gevindlåsen til højre for tilsp. vippegrebet (hvis du sætter knoppen i "0" og kigger fra siden, ind bag hovedslæden, kan du sikkert se to bakker der bevæger sig når du hiver i grebet) - DET er gevindlåsen - ledeskruemøtrikken om du vil - bruges kun når du gevindskærer
og Hans - Ja - det er start/stop på siden af hovedslæden - - 8)

Skal gerne indrømme at jeg tog fejl mht frakobling af gevindspindel, på min Weiler ER der et håndtag til frakobling på siden af forklædet.

Det sagt så må du sgu selv stoppe, for knoppen er KUN til at vælge x eller z aksen med, prøv og kik på pictogrammet.
R
Mvh
I stilling langs eller tværs er gevindlås-mekanismen blokeret,
det er simpelthen bare en sikring mod u-tilsigtet aktvering af g.låsen

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #24 Dato: September 16, 2017, 23:27:42 »
Til RH jeg bor i Grenaa, det kan du se på min profil. men hvor bor du, det har du glemt at skrive

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #25 Dato: September 16, 2017, 23:40:11 »
Det var scraller jeg mente, da han skriver to lokationer på sin profil.

Nej jeg har ikke glemt at skrive det i/på min

Scrallar

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #26 Dato: September 17, 2017, 12:23:33 »
Det var scraller jeg mente, da han skriver to lokationer på sin profil.

Nej jeg har ikke glemt at skrive det i/på min

Bor i Haslev nu. Før boede jeg i Værløse :-)

Scrallar

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #27 Dato: September 19, 2017, 00:30:15 »
Så lykkedes det mig (næsten)  :D

Fik sat knoppen i neutral og så kunne gevindlåsen aktiveres  [th]

Men nu kørte slæden alt for hurtig, cirka 8mm i stigning. Jeg opdagede at den skala jeg havde sat mine tandhjul efter der var et lille pi tegn under mm. Er der nogle der ved hvad den skala går ud på?
Jeg fik sat tandhjulene som på den skala hvor der kun står mm, og så lavede den 2,5mm i stigning som jeg ville have  :)



Jeg havde set en masse youtube videoer om at forsætterslæden skulle være 29-30grader, så det blev den sat på ud fra skalaen der er på den. Det resulterede i et mærkeligt gevind.



Der blev søgt lidt mere på nettet og fandt ud af at den skulle stå på 60-61grader på skalaen for at passe. Og så ser det ud til den laver det rigtige gevind  :)

Mit næste problem er så at gevindet bliver for smadret til at det kan bruges. Jeg køre med 45rpm, og tager kun 0,02-0,04mm af.
Nu har jeg jeg bestilt et platte værktøj, og platter. Så håber jeg det går lidt bedre  :)


 

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #28 Dato: September 19, 2017, 00:52:54 »
Du skal slibe et gevindstål så det har en vinkel på 60 eller 55 græder. Og så skal det have en vinkel i bunden så det ikke slæber på, men ellers er du godt på vej, du mangler lige det sidste

Scrallar

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Hjælp til at lave gevind på min weiler LZ330.
« Svar #29 Dato: September 19, 2017, 01:04:09 »
Det er faktisk sådan en her jeg bruger da jeg fik en holder med da jeg købte drejebænken hvor de passer i.

https://www.rdgtools.co.uk/cgi-bin/sh000001.pl?WD=60%20tools%20threading%2055&PN=2pc%2d6MM%2dSquare%2dHSS%2dLathe%2dThreading%2dTools%2d55%2d%2d%2d60%2d2327%2ehtml#SID=555

Så det burde være i orden.

Jeg er endnu ikke på det stadie hvor jeg selv tør slibe stål til   ;D Så jeg plejer at holde mig til platter da jeg bare kan skifte når tiden er inde.