Forfatter Emne: udboring af klør  (Læst 176 gange)

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1008
  • Lokation: Grenaa
udboring af klør
« Dato: Juli 01, 2019, 01:01:36 »
Der har før her på siden været debat om udboring af klør. Tror aldrig man blev enig, men fant lige et klip her

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1991
  • Lokation: Randers
Sv: udboring af klør
« Svar #1 Dato: Juli 01, 2019, 07:35:35 »
Det ser jo smart ud, især med de hårde klør kan det være et problem, at få plasteret en spændering, og det er vigtigt at spænde samme vej på spænderingen, som man spænder på emnet.
Jeg har enten sat en ring helt ind i "gevindet" på kløerne, eller boret et hul i hver klo, til en stift, så der kunne bruges en ring at spænde på, ingen af måderne er særlig gode. Så skal da prøve med sådan 3 stk opsplittede klodser næste gang de hårde klør skal slibes ud.

Så er der lige spørgsmålet om hvilken diameter man skal slibe de hårde klør ud til, sliber man dem eks. ud til ø 25mm passer de jo fint til den diameter, men skal man så spænde eks ø 10, eller ø 40 mm passer de jo så ikke så godt.

Det mest korrekte skulle så være at afslutte med at slibe dem ud til en større diameter, men kun akkurat så alle hjørnerne røres, så kompensere man for evt skævheder i "skærpningen" af kløerne.
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1111
  • Lokation: Nykøbing Mors
Sv: udboring af klør
« Svar #2 Dato: Juli 01, 2019, 11:39:56 »

Det er nok mig, som ikke forstår et eller andet. Sig bare "igen" ;D

Blev det ikke mere nøjagtigt, hvis han lavede klodserne i en bredde, som passede med den diameter, man ville slibe kløerne i [quest]
Så var han fri for at pille dem ud, når de var drejet. og kunne bare slibe dem med, sammen med kløerne.

Jens. Det du skriver om at slibe hjørner af til sidst forstår jeg godt.  ;D ;D ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1008
  • Lokation: Grenaa
Sv: udboring af klør
« Svar #3 Dato: Juli 01, 2019, 14:29:19 »
Nu kan det være lige meget hvis emnet hopper end 0,10 hvis man kan gøre det færdig i en arbejdsgang, men skal emnet vendes så bruget jeg altid bløde klør som bliver drejet ud på mål

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 724
Sv: udboring af klør
« Svar #4 Dato: Juli 01, 2019, 17:38:26 »
Jeg har set flere bruge denne : (se billede)


Personligt vil jeg mene at en centrerpatron bør have et rundløb og gentagelses nøjagtighed på få hundrededele.

Skal det løbe i perfekt nul, så bruger jeg altid et kloplan.


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1991
  • Lokation: Randers
Sv: udboring af klør
« Svar #5 Dato: Juli 01, 2019, 19:26:03 »
Jeg har det nu også bedst med, at de hårde klør løver rimelig godt.  :)

Og så at de træder på et cylindrisk emne, i hele "vejen"
Husk altid at skille tingene ad.