Forfatter Emne: Slidt treklo  (Læst 6009 gange)

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Slidt treklo
« Dato: August 21, 2017, 09:49:35 »
Jeg har en tre klo til min drejebænk Det er en ?
PRATT Type nr. 58
SGG 32
A 108
B 108 Dia 190
Boring 50
Made in England
Ja den er ikke så stor, men det er hvad der står på den. De indvendig klør er ved at være noget slidte, og jeg tænker på at om man kan købe nogen nye. Og hvor ? Jeg ved godt at de kan bores ud, men jeg har ikke udstyr til det. Jeg kunne også købe en ny klo, men så ville det være smart hvis den lige passe på bagflangsen så jeg ikke skulle lave en ny

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Slidt treklo
« Svar #1 Dato: August 21, 2017, 11:24:28 »
Prøv at kik her http://www.jbs-spaendeteknik.dk/produkter.html

Men kan du ikke slibe de gamle klør ud, med en luftsliber, eller en ligesliber opspændt i stålholderen.

Det er min erfaring at køber man nye hårde klør til en slidt patron, ender man alligevel ofte med at skulle slibe dem ud, for at de "løber"
Husk altid at skille tingene ad.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Slidt treklo
« Svar #3 Dato: August 21, 2017, 18:08:39 »
Rotagrip i England har dem sikkert, men de er ikke udpræget billige.
Men det der med at slibe dem er ikke svært.
Lav en solid opspænding til en Dremel lignende sliber, sæt den på stålholderen.
Forsættes efter lave mad tid.
Kæberne åbnes passende så du kan køre stenen hele kæbens længde.
Kæberne skal sidde så løst at de let kan bevæges frem og tilbage.
Drejebænken startes og køres op på 800 omdr, hvis patronen er så slidt at du er
bange for at den skal smide kløerne ved start vil jeg anbefale en frekvensomformer.
Centrifugalkraften sørger for at kløerne holdes mod scrollpladens tænder, jeg har
slebet mange kløer på den måde, bliver trædefladen for stor (bred) må du lave en
slibelære så du kan slibe af den skrå del.
Der er ikke noget at være bange for, man ser hurtigt på gnisterne hvor man sliber.
<held og lykke med projektet.
jensoc
« Senest Redigeret: August 21, 2017, 20:39:40 af JensOC »
Læs hodjasblog.one på Nettet

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Slidt treklo
« Svar #4 Dato: August 21, 2017, 21:00:42 »
Jeg er ikke enig ang at dreje klør ud....Man bør bore 3 huller i dem og montere 3 stifter i dem og spænde  sammen omkring en stor skive, så man spænder med samme tryk som hvis man havde et emne spændt op.....Med den metode får man dem til at løbe meget meget præcis.... :)  Og ja er helt enig med jens, og synes da bare du skal dreje dem ud Hans.... :)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Slidt treklo
« Svar #5 Dato: August 21, 2017, 21:41:08 »
Ja man skal have en spændering, og spænde samme vej som man gør når man spænder emner op.
Et hul i hver klo er en god løsning.
En ring inde bagerst i kløerne kan til nød bruges. (der findes forskellige løsninger som ligger an på det skrå/siden af kløerne, dem har jeg ingen erfaring med.)

Slib en smule konisk (kun få 1/100 dele, så den spænder yderst på kløerne først.

Jeg borede 3 huller i kløerne på min tidligere drejebænk, til spændering.
(har lige sleben den nuværende, det blev med en skive, inde i "tænderne")
« Senest Redigeret: August 21, 2017, 21:43:02 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Slidt treklo
« Svar #6 Dato: August 22, 2017, 00:32:04 »
Tak for jeres svar. jeg har fundet det her på nettet. Det giver mig mod på at prøve selv. Jeg har en lille motor fra en symaskine, den løber en del omdr. og den må da kunne bruges til noget , og lave sådan at den kan sidde i stålholderen og så pakker vi det hele ind i plast  så vi kan holde slibe støvet hvor det skal være

Ps en ny koster 4800 Så får jeg problemer med konen Har ikke brug for så meget have gødning ]jul[

https://erik-bjerre.dk/Slibning.html

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Slidt treklo
« Svar #7 Dato: August 22, 2017, 06:10:10 »
Hvilken spindelnæse/konus har du på din drejebænk?
Mvh

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Slidt treklo
« Svar #8 Dato: August 22, 2017, 10:23:47 »
Jeg kan ikke huske hvad det hedder, men bag på patronen sidder der en flance med gevind 6 stigning 100 i dia. inde i den er der en konus som går over spindel næsen og det hele er samlet ned en stor omløbersom løsnes med en hagenøgle. Det er ganske enkel og tilsyneladen også holdbar

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Slidt treklo
« Svar #9 Dato: August 22, 2017, 10:43:52 »
Den hedder L efterfulgt af et tal 0-1-2 også kaldet Long Taper, og er Amerikansk
« Senest Redigeret: August 22, 2017, 10:48:18 af JensOC »
Læs hodjasblog.one på Nettet

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Slidt treklo
« Svar #10 Dato: August 22, 2017, 11:54:12 »
Det har jeg også på min.
Den hedder L0

Jeg har spurgt hos steen, net2l og en 160mm Kina patron med bagflange koster 28~3000kr.
En engelsk pratt burnerd  har jeg tilsvarende fundet til  4500kr.

L0 er åbenbart ikke så nemt at finde som feks camlock.

Jeg tænker så på at købe en løs patron,  og lave bagpladen  selv
Tænkte det også var løsningen for dig?   En ok god Bison patron kan købes  for ~2000kr

Jeg søgte efter en ny, da jeg gerne vil have en mindre.

Vedr. Dine klør så har
Jeg har igennem mit arbejde søgt nye til en svensk sca patron. Og et sjællandsk firma sælger til næsten alle typer. Dog var prisen for 3 stk 3000kr.  Så det blev fravalgt.

Det var bedre / næsten billigere at købe en ny

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Slidt treklo
« Svar #11 Dato: August 22, 2017, 18:10:32 »
Jeg har en stor fanden på 350 eller er det 400. Den er som ny for den har stort set aldrig været brugt. Jeg tænker at den har fulgt med da drejebænken var ny. Jeg bruger den måske en gang om året. Så for måske 15- 20 år siden fandt jeg den lille som nu er slidt. Det var den gang at den blå avis var af papir husker ikke prisen. Så fik jeg lavet en bagflance ved et nu lukket firma med noget cnc maskiner Jeg tror jeg kun betalte 300 kr. og den er af støbe jern og passer fint , Så det ville være rigtig godt hvis jeg fik noget som lige passe på den eksisterende flance