Hej
Som lovet en tråd om de hurtigskiftholdere jeg er ved at lave.
Jeg fandt en Dixon centerblok, som er den originale til den type Boxford drejebænk jeg har, så den passer perfekt, og den er dejlig høj, så der er gode justerings muligheder (også plads så holderene kan gå lidt under blokken), den har mulighed for holdere på 3 sider.
Jeg har valgt ikke at hærde/indsætte holderene, da de ellers skulle slibes på anlægsfladerne efter hærdning.
Samt jeg havde materiale i st42/st50..
Jeg har så valgt at lave en del holdere, og af forskellig udformning.
Nogle til de 16 x 16 mm skafter der passer til drejebænken
Nogle til 20 x 20 mm og til 25 x 25 mm skaft, har enkelte stål, som jeg så kan bruge uden at skulle fræse af skafterne, samt jeg har nogle toolbits fasonstål i samme dimensioner. (og alle kan fint komme i centerhøjde, på de to vigtigste sider af holderen.)
Så satser jeg også på at lave nogle holdere til runde skafter, og nok også en med en indsats til MK.
Det vigtigste mål er V-sporene og deres indbyrdes afstand, der styre holderen, dem har jeg skrubfræst. Sletfræsningen er lavet i en opspænding.
Desværre havde jeg kun en 45 gr. skivefræser, så den blev flyttet på langdornen. Men det gik nu fint, og sporene blev testet på Centerblokken med mærkeblot for at sikre alle flader lagde an.
Jeg skal nok opdatere lidt, når jeg får tid.