Forfatter Emne: Holder til udboringsstål  (Læst 15322 gange)

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Holder til udboringsstål
« Svar #15 Dato: Januar 20, 2011, 22:13:39 »
Man brugte ofte saltsyre i lokummet i gamle dage, men er det ikke bedre at starte en ny tråd, som kun omhandler rust?
Der vil sikkert være flere bud på det!

Hej Palle

Du har ret, det vil være en god ide at starte en tråd om emnet.

Gør det med det samme.

Palle

  • Gæst
Sv: Holder til udboringsstål
« Svar #16 Dato: Januar 20, 2011, 22:39:06 »
Den er OK, men du har problemer med at justere til den rigtige højde uden mellemlæg.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Holder til udboringsstål
« Svar #17 Dato: Januar 20, 2011, 22:55:20 »
Nej der er intet problem, med højde indstillingen, jeg har lavet holderen så det passer, med udborestålet, her til 10mm skaft.
Det er jo fordelen, ved et stål, med "løse" platter, at stålhøjden ikke ændres, desuden kan højden finpudses ved at dreje stålet en anelse..
Der er faktisk, slet ikke plads, til mellemlæg ;D

Jeg kan da godt se ide'en med din excentriske holder, til højderegulering, men det giver jo lidt extra udhæng, samt nogle flere sammenføjninger....

mvh jens
« Senest Redigeret: Januar 20, 2011, 23:01:52 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Palle

  • Gæst
Sv: Holder til udboringsstål
« Svar #18 Dato: Januar 20, 2011, 22:59:43 »
Men det er svært at få platter til Ø 5 huller ikkesandt?

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Holder til udboringsstål
« Svar #19 Dato: Januar 20, 2011, 23:15:45 »
Det ved jeg ikke, men det skulle da ikke undre mig, om det findes :)
Men ellers er der da nogle udborestål her i færdigsleben HM.
http://www.iscar.com/ecat/familyHDR.asp?fnum=537&mapp=TG&GFSTYP=M&lang=EN&tool=5&type=1
Nok en anelse dyrt til hobbybrug.

Ud fra dit billede, ligner det heller ikke et ub-stål til ø5 mm, men jeg kan jo tage fejl ::)

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Palle

  • Gæst
Sv: Holder til udboringsstål
« Svar #20 Dato: Januar 21, 2011, 00:02:51 »
Du har ret, stålet var til Ø6, men jeg har holder til Ø5 også, og hvis det skulle være, kan jeg sagtens lave en til Ø4 eller Ø3,
og jo, det har jeg faktisk prøvet før. Og de kan allesammen justeres ind i højden.
Det kræver nok, at man kan slibe toolbits, hvad der efterhånden nok er en sjældenhed.
I mine yngre dage, med mine dengang gode øjne, kunne jeg sagtens slibe stål til små huller.
Nu er det ikke for at nedgøre dit værk, men den type rundstålholder du har lavet, følger med mange hurtigskiftere, men de har
som regel en indbygget højdejustering.

Mvh. Palle

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Holder til udboringsstål
« Svar #21 Dato: Januar 21, 2011, 00:22:01 »
Hej Palle

Angående slibning af stål, har du så kikket på den trår jeg har startet i forum afsnittet Mit værksted, tråden hedder slibning af stål ?

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Holder til udboringsstål
« Svar #22 Dato: Januar 21, 2011, 00:48:20 »
Jeg har nu sleben masser af toolbits, da jeg begyndte som drejer i 1977, brugte vi faktisk en del toolbits.
Bla. udborede vi nogle, ø 4 mm H7 pasninger, med toolbits.

Jeg bruger da også toolbits, nu herhjemme til de helt små, diametre, jeg har fornyligt udboret et konisk hul, til en dyse, med en mindste diameter på ø 3,5mm.

Men jeg må nok indrømme ofte ender det med, at de små huller bliver, centreret, boret, og revet op med rival.
Jeg er så heldig, at have bor med 1/10 mm spring, fra 0,5 - 10 mm, samt rivaler fra 3 mm til 10 mm, med ½ mm spring.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Rim

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 143
Sv: Holder til udboringsstål
« Svar #23 Dato: Januar 21, 2011, 21:56:43 »
Købte hos Chronos et kit med firkantede og runde HSS stål, de runde er der en holder med til som passer fint i min 10*10 værktøjsholder,   der er bla 6 8 10 mm rund HSS.
http://www.chronos.ltd.uk/acatalog/HSS-Toolbit-Selection-Set-.html
HSS Toolbit Selection Set! SORRY OUT OF STOCK  (Ref: HS2TB)
Men så skal man jo ikke selv lave noget ??? udover slibe stålet. :P
Claus.
Livet er for kort til små værksteder, Aboga 823 , Mondiale

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Holder til udboringsstål
« Svar #24 Dato: Januar 23, 2011, 12:18:39 »
Jeg kan da godt se ide'en med din excentriske holder, til højderegulering, men det giver jo lidt extra udhæng, samt nogle flere sammenføjninger....
Hej Jens

Nu er der jo heller ingen "rigtig" højde på et udborestål. Erfaring taler for at anbringe stålet en anelse over centrum da der ellers er stor fare for at det hugger i. Hvor meget er så igen et spørgsmål om materiale, hulstørrelse, spånkvadrat og så vidre. Så det er rigtigt godt at kunne finjustere stålhøjden.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Holder til udboringsstål
« Svar #25 Dato: Januar 23, 2011, 14:18:36 »
Indvendigt ligger jeg da normalt også , lidt over centerhøjden.

Udvendigt har jeg afpasset mine stål til løse platter, så de sidder lige en anelse under centerhøjden, så platten ikke springer når der planes.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.