Forfatter Emne: Shaper søges.  (Læst 34779 gange)

ibot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 227
Sv: Shaper søges.
« Svar #30 Dato: April 08, 2020, 23:38:28 »
Tillykke med nyerhvervelsen.
Det bliver spændende at følge restaureringen med en masse billeder at kigge på. ;)
Sprutten synes jeg, du skal beholde til at styrke dig på under sliddet.
Men det er altid et dejligt arbejde at gå i gang med sådan et job, hvor man virkelig kan se, hvor langt man er kommet.
Måske er den ikke så slem under møget.
Der er måske nogle føringer, der skal skrabes.   ;)
En oplagt lejlighed til at lære teknikken, og vise, hvordan man gør. Jeg kan ikke. Har foreløbig kun købt nogle hårdmetalplatter til at montere på skrabejernet.
Jeg kan se, "rugbrødet" kører i retvinklede føringer. Det gør min W.J.E. også. Desværre. Det ville nok være nemmere at indstille føringen, hvis den var af svalehale-typen.

God vind med renoveringen!

Ibot

Edit:

Det kunne se ud, som om det er en tysker, du har fundet. Spændende.

http://www.lathes.co.uk/eriksen-shaper/


https://forum.zerspanungsbude.net/viewtopic.php?f=4&t=27472&hilit=alfred+eriksen

« Senest Redigeret: April 09, 2020, 00:05:44 af ibot »

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Shaper søges.
« Svar #31 Dato: April 09, 2020, 10:11:03 »
Hold da op. [th] [th]  Som så meget andet, jeg får mig rodet ind i, er det her da vist ved at blive sjovere og sjovere. ;D
 
Alba og England er støbt ind i lågen, så det er nok alligevel ingen tysker - men ingen tvivl om, at den er (eller måske rettere har været) identisk med en af dem, du har fundet.

Nu kommer det sjove. ;)

Det blev pludseligt sådan en "take it or leave" handel på grund af transportmuligheden.
Sælgeren vidste afgjort lige så lidt (altså absolut inget) om shapere, som jeg gør. Hans besked var, at den kørte frem og tilbage, når den fik strøm, og kun med en hastighed. Så vidt jeg kan se på billedet trækker den også direkte på motoren, så det var og er jo troligt nok.

Den ligner umiddelbart mest den første, du har fundet, men jeg tror ikke, at den har det der gearkassearrangement.
Hvis det er pillet af på et tidspunkt, kunne det forklare "murerarbejdet" på remtrækket.  ;D

Nu tror jeg liiige, at jeg koncentrerer mig om noget helt andet, og så bliver det spændende at se, hvad der lander i indkørslen efter påske. ;D ;D ;D

Kan du nu ryste op med den adresse - du må da ikke forhindre mig i, at holde noget jeg har lovet i fuld offentlighed. ;D

« Senest Redigeret: April 09, 2020, 10:12:46 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Shaper søges.
« Svar #32 Dato: April 09, 2020, 10:15:38 »
Ja, Alba er det jo nok.  Kigger du på lathes.co.uk under Shapere, ser det ud til at Alba og Elliot er ens. Det ser da også ud til at Tony har manualer til dem?


Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Shaper søges.
« Svar #33 Dato: April 09, 2020, 10:56:34 »
Tillykke med den Tommy

Bliver spændende at se den 'i detaljer'

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Shaper søges.
« Svar #34 Dato: April 09, 2020, 11:11:13 »
Ja, Alba er det jo nok.  Kigger du på lathes.co.uk under Shapere, ser det ud til at Alba og Elliot er ens. Det ser da også ud til at Tony har manualer til dem?
Det tror jeg faktisk ikke han har Søren.
RH¨s er en 1a og 10 M har det lange koblingshåndtag på siden. Resten er væsentligt større.

Den blå som ibot har fundet, er nok den ældste og er faktisk den som ligner mest bortset fra remhjulene. Den er identificeret som import (formentlig en tidlig Alba uden indstøbt navn) og jeg ved ikke, hvor meget man kopierede før kineserne kom til ;D men måske kunne det være den, som Eriksen i Tyskland har videreudviklet [quest]

Gætterierne bliver forhåbentlig lidt mere kvalificerede, når jeg ser, hvad jeg egentlig har købt. ;D Den er gammel og sjov det er hovedsagen. 8)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Shaper søges.
« Svar #35 Dato: April 09, 2020, 11:27:02 »

Tak RH og Jens ]tks[ Lad os nu se, hvor meget lykke der er ved det.  8)

Jens. Ja det ser kun ud til at "dimsen" holder skærmen. Men det samme hul er faktisk på den blå, som ibot har fundet, og som tilsyneladende er komplet. Så endnu et  [quest]   ;)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Shaper søges.
« Svar #36 Dato: April 09, 2020, 11:48:31 »

FOR S**** I H*****.Undskyld.

Mens jeg sidder her og kigger på billeder, bipper konens telefon ( jeg har ikke mobilpay).

1000 kr retur, med besked om, at han havde fået et bedre tilbud.

Jeg ved sgu ikke lige, hvad jeg tænker. :(
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Shaper søges.
« Svar #37 Dato: April 09, 2020, 12:23:41 »
Det er satme dårlig stil... En handel er vel en handel.
Må hans røv klø og hans arme være for korte..


Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Shaper søges.
« Svar #38 Dato: April 09, 2020, 12:58:02 »
Det er satme dårlig stil... En handel er vel en handel.
Må hans røv klø og hans arme være for korte..

 ;D Jeg må indrømme, at jeg blev så sur, at jeg ringende og sagde noget lignende til ham i telefonen. - Han lagde bare på. :-\   

Ja ja! Der findes større ulykker i Verden

Men tak for jeres indsats og interesse alle sammen. [th] [th] [th] [th]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Shaper søges.
« Svar #39 Dato: April 09, 2020, 17:52:08 »
Aj det er fandme dårlig stil.

Men der ser man tit synes jeg.

- selvom folk selv har sat prisen. Og man har en aftale, så sælger de ofte bare de kan få en smule mere

Nå men håber da du finder en anden

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Shaper søges.
« Svar #40 Dato: April 09, 2020, 23:19:54 »
Jeg kan se at der står Varnamo, på den.
vh jensoc
Læs hodjasblog.one på Nettet

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Shaper søges.
« Svar #41 Dato: April 10, 2020, 00:03:39 »
Jeg kan se at der står Varnamo, på den.
vh jensoc

Jeg tror, at du ramte en forkert tråd. :D

Prema er lavet i Varnamo, og lavede en nr. 04

http://www.lathes.co.uk/prema-shapers/
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

ibot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 227
Sv: Shaper søges.
« Svar #42 Dato: April 10, 2020, 00:15:36 »
Det var godt nok ærgerligt.
Den slags kæltringer har jeg egentlig også været ude for, men man vil jo helst tro det bedste om folk.
Gad vide, om køberen har fulgt med her på forum.
Næste gang nogen ser et godt tilbud, skal man måske sende en privat besked, indtil maskinen er hjemme.

Meen,  mon egentlig ikke den her maskine blev solgt alt alt for dyrt, og var noget gammelt rustent slidt skrammel, som ville kræve alt for meget arbejde at få til at køre.

Bedre held næste gang.
Ibot



tk

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 109
Sv: Shaper søges.
« Svar #43 Dato: April 10, 2020, 10:30:35 »
Det var godt nok ærgerligt.
Den slags kæltringer har jeg egentlig også været ude for, men man vil jo helst tro det bedste om folk.
Gad vide, om køberen har fulgt med her på forum.
Næste gang nogen ser et godt tilbud, skal man måske sende en privat besked, indtil maskinen er hjemme.

Meen,  mon egentlig ikke den her maskine blev solgt alt alt for dyrt, og var noget gammelt rustent slidt skrammel, som ville kræve alt for meget arbejde at få til at køre.

Bedre held næste gang.
Ibot



Det var et ordenligt slag i ansigtet, Tommy.
Jeg har faktisk tænkt som Ibor, om den nye køber skulle ha`læst med her, og så besluttet sig til at købe efter at ha` fået serveret alt tilgængeligt materiale på denne maskine, her på tråden [quest]
  Men op på hesten igen hilsen teddy [th]
teddy

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Shaper søges.
« Svar #44 Dato: April 10, 2020, 12:00:35 »

Tak for medfølelsen ibot, Teddy + andre. ;)

Joh. Den forklaring kunne man måske nok tænke sig, ??? Så håber jeg da, at han får fornøjelse af den.

Jo ibot. Den var sikkert alle andre sendt til skrot.
Sagen er jo bare, at jeg nok egentlig ikke har det store behov for en shaper. Jeg var begejstret for den netop fordi den var så gammel og "sjov" og samtidig i dejlig størrelse til det plads jeg har.

Jeg skal nok finde en shaper - men søgekriterier bliver ikke lettere efter at have set denne her.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.