Forfatter Emne: Free CAD tegneprogrammer.  (Læst 15013 gange)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Free CAD tegneprogrammer.
« Dato: December 19, 2018, 14:55:50 »


Jeg er lidt træt af at lave "flade" og mere eller mindre unøjagtige tegninger i Publisher, og er faldet over de Free CAD programmer man kan hente på nettet.

Jeg skal ikke lave avancerede, roterende 3D emner, men det var rart at kunne tegne i 2D - bare sådan til husbehov. Jeg har kigget lidt (slet ikke nok) instruktionsvideoer på Youtube, men ikke rigtig fundet noget, der passer til sådan nogle som os - eller måske gør det, hvis man bruger det rigtigt.  ???

Er der nogen af jer, som bruger det og ved hvad man evt. skal downloade [quest]
OG er det til at finde ud af, for almindelige dødelige [quest]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Free CAD tegneprogrammer.
« Svar #1 Dato: December 19, 2018, 14:58:39 »
Det mest simple jeg kender hedder Deltacad. Før jeg fik Catia på job, som er fullblown 3D med det hele, brugte jeg det rigtigt meget. Det kan lave nogle fine tegninger også i demo-versionen. At købe det er så oveni meget billigt. 👍
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

m_kilde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 55
Sv: Free CAD tegneprogrammer.
« Svar #2 Dato: December 19, 2018, 19:25:45 »
Hej Tommy

Brug fire dage på Autodesk Fusion360 - brug de 2 af dagen sammen med Lars på Youtube.

Du vil ikke fatte hvorfor du har arbejdet i 2D i så lang tid.
Jeg har været igennem flere CAD systemer gennem mange år, og må sige at Fusion360 virkelig er et skarpt værktøj.

Bemærk at Autodesk har erklæret at softwaren er gratis for hobbyfolk (sådan nogen som os )

Kig evt. her:
https://www.autodesk.com/campaigns/fusion-360-for-hobbyists   

https://www.youtube.com/user/cadcamstuff

Og så varmer det da at bemærke at Lars er dansk...

Mogens Kilde

krudt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 147
Sv: Free CAD tegneprogrammer.
« Svar #3 Dato: December 19, 2018, 19:52:14 »
Har tidligere brugt Inventor på teknisk skole, fint program men svært og så er prisen MEGET høj. Prøvede for 1½ år siden Autodisk Fusion 360 gratis for små virksomheder og hobbyfolk. Startede med Lars Christensens videoer.Der var en ny hver dag i ugen kl. 2100. Han har ikke lavet nye de sidste par måneder men der er over 200 stk af en ½ time. Så der er noget at starte op med. Godt og overskueligt program. Jeg har minimeret mine gule lapper med håndtegninger. Mindre ting laves i Fusion 360 lige så hurtigt med en rigtig tegning. Så er det også nemt at rette målene og tegningen bliver opdateret. Nu lyder det som om der ikke er nogle problemer med programmet, ind til nu har alle fejlene været at programmet ikke gjorde som jeg troede jeg havde tastet ind. Det er nu blevet en ny hobby. Så hop bare på vognen hvis du har lidt (meget) tid og interesse.
Hilsen Jørgen
Jørgen Neess

krudt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 147
Sv: Free CAD tegneprogrammer.
« Svar #4 Dato: December 19, 2018, 19:55:28 »
Jeg glemte at sige at det er rimelig nemt at animere( få tingene til at bevæge sig) Jeg opdagede at jeg kunne lave en blystøbemaskine som næsten fungerede direkte fra tegningerne.
Hilsen Jørgen
Jørgen Neess

Kidde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 96
Sv: Free CAD tegneprogrammer.
« Svar #5 Dato: December 19, 2018, 20:50:41 »
Skal du lave een tegning af gangen eller skal du sætte tingene sammen og se din model i 3D?
“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”

krudt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 147
Sv: Free CAD tegneprogrammer.
« Svar #6 Dato: December 19, 2018, 21:36:55 »
Jeg laver en 3D tegning og bevæger tingene som de skal kører i det færdige projekt. Ved et større projekt deler jeg tingene op i mindre dele, samler dem. Når  det ser fornuftigt ud laver jeg tegning.
Er der rettelser laver jeg rettelsen på 3D tegningen eller på deltegningen. Hver del på deltegningen er linked sammen med "samle tegningen" og er igen linked sammen med arbejdstegningen.
Jeg kan desværre ikke printe et billed af den animerede model kun af den færdige arbejdstegning. Jeg måtte investere i et bedre grafikkort med mere memory. Det er dog ikke godt nok det tager noget tid at opdatere
Jørgen
Jørgen Neess

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Free CAD tegneprogrammer.
« Svar #7 Dato: December 20, 2018, 05:09:43 »
Tak for svarene. [th]

Jeg blev vist grebet lidt af det, men her kl. ca. 05,oo kommer jeg nok til at slukke for Lars og få noget søvn. ;)

Det er godt nok fascinerende, og selv om jeg jo ikke har beskæftiget mig med noget, der bare ligner den slags (så de fire dage, Mogens nævner, rækker nok langt fra) så sidder jeg da med en fornemmelse af, at jeg nok kunne lære det grundlæggende.

Men hvad bruger I af PC og især grafikkort til at trække det. [quest]  Jeg har godt nok læst mig til nogle ret lave systemkrav - som de så samtidig understreger, er et absolut minimum. De opdaterede anbefalinger er da også helt anderledes, og jeg kender mig selv godt nok til vide, at hvis skidtet ikke funker rimeligt, så bliver jeg irriteret, og så bliver det ikke til mere.

Jeg synes, at jeg får det ud af det, at min 4 år gamle basis PC med en 4. gen. i5 duo core / 8 Gb DDR3 ram og 2 Gb (også DDR3) på grafikkortet, kunne blive en irriterende sten i træskoen. - Den er nu også ved at trække sit sidste hivende åndedrag alligevel.

Faktisk kikkede jeg på Free CAD programmerne, fordi de mest arbejder single core, og det er en i5 rigtig god til.
Iflg. de opdaterede systemkrav vil Fusion 360 åbenbart gerne have en - dyrere >:(  - i7 med fire kerner, så det må jeg jo nok gå efter.

Men grafikkort er sort snak for mig, og i en bærbar skifter man dem jo ikke bare lige til noget større. Hvad kikker jeg efter [quest] [quest] [quest]
Jeg tror vi er i en prisklasse, hvor jeg helst ville finde noget brugt.

« Senest Redigeret: December 20, 2018, 05:16:52 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Free CAD tegneprogrammer.
« Svar #8 Dato: December 20, 2018, 10:55:10 »
Hej

Prøv at kikke på https://qcad.org/en/

Nemt at bruge, minder lidt om en gammel AutoCad.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Free CAD tegneprogrammer.
« Svar #9 Dato: December 20, 2018, 12:47:10 »
Skal det være en bærbar Tommy?

En stationær er jo som regel billigere, og nemmere at udbygge.

Men tror da du skal satse på 8 kernet, og 12/16 gb ram.  Grafikkort skal også være forholdsvis hurtigt, og +8 gb ram også.   


Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Free CAD tegneprogrammer.
« Svar #10 Dato: December 20, 2018, 15:08:08 »

Max: Tak, det minder jo meget om det Søren linkede til. Det var sådan noget jeg egentlig kikkede efter (og nok også det klogeste valg med mine forudsætninger) ;D Men det der Fusion 360 virker godt nok fristende, og så er der et bjerg af instruktionsvideoer.


RH: Ja jeg er mest til en bærbar. Men som du siger, er den jo ikke sådan lige bygge om, så derfor skulle valget også helst sidde i skabet første gang.
Desværre er et stort grafikkort åbenbart ikke nødvendigvis et godt grafikkort til "3D modelling" - alt afhængigt af hvor man læser. :o
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Free CAD tegneprogrammer.
« Svar #11 Dato: December 20, 2018, 15:33:14 »
Deltacad kan du næsten køre på en Texas lommeregner..

Sendt fra min SM-J510FN med Tapatalk

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Free CAD tegneprogrammer.
« Svar #12 Dato: December 20, 2018, 15:50:00 »
Deltacad kan du næsten køre på en Texas lommeregner..

Sendt fra min SM-J510FN med Tapatalk

Kú være jeg skulle anskaffe mig sådan en så. ;D ;D ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

krudt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 147
Sv: Free CAD tegneprogrammer.
« Svar #13 Dato: December 20, 2018, 20:47:02 »
jeg mener det grafikkort jeg investerede i var et med 2 gb til omkring 400 kr. Det kunne være bedre men det går
Jørgen Neess

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Free CAD tegneprogrammer.
« Svar #14 Dato: December 21, 2018, 13:45:17 »
jeg mener det grafikkort jeg investerede i var et med 2 gb til omkring 400 kr. Det kunne være bedre men det går

Jah, jeg synes nok også RHs systemkrav på hele 8 kerner virkede lidt skræmmende. ;D

Men tak for input alle sammen [th] nu er der noget at tænke over i juledagene. ]tks[

 ]jul[ Glædelig jul til alle ]jul[
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.