Forfatter Emne: Drejebænk  (Læst 44592 gange)

Rim

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 143
Drejebænk
« Dato: December 09, 2011, 10:57:38 »
Jeg har den WM280V kineserbænk og den er fin til de mindre ting men når jeg putter noget seriøst stort i den så ville jeg godt kunne tage en ordentlig spån så man ikke skal køre over emnet 1000 gange for at få det stykke "affald" som man har krejlet drejet net til ingenting og en dynge spåner. Har kigget lidt rundt omkring og der er flere muligheder men hvad skal man gå efter når den ikke må ikke være for stor fysisk. Gode alternativer, erfaringer ????
Claus. 
Livet er for kort til små værksteder, Aboga 823 , Mondiale

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Drejebænk
« Svar #1 Dato: December 09, 2011, 12:35:16 »
Du skal nok lige beskrive, hvor meget den må fylde, samt hvad der er max pris.
Din elinstalation skal jo også kunne klare det, så hvad har du her?

Hvad for står du ved en ortenlig spån?
Er det 5mm (10mm på diameteren), eller kan mindre gøre det.

Jeg har tidligere haft arbejde hvor jeg drejede, fuldtime på traditionelle drejebænke.

Jeg har nu en Boxford drejebænk, den er jeg fint tilfreds med, nu når det er hobby.
Den kan klare omkring 2mm spåndybde, alt afhængdig af opspænding. (i stål og med HM platte)
Jeg har en 1,5 kw motor, det sætter ofte begrænsningen.
Jeg har lavet et kraftigt understel, som er boltet fast i gulvet, det øger stabiliteten betydeligt.

Selve plattens udformning, samt skæregeometri har også stor betydning.
mvh jens
« Senest Redigeret: December 09, 2011, 12:38:20 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Rim

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 143
Sv: Drejebænk
« Svar #2 Dato: December 09, 2011, 13:11:49 »
Tak for det Jens.
Ja pris er selvfølgelig også en parameter og her er det 10-20K som er rammen. På min nuværende skal jeg ikke tage meget mere end 0.5mm i stål før jeg har problemer men det er også kun en 230V motor med elektronisk regulering og det sætter begrænsninger. Jeg har 400V trefaset med 16A til rådighed, som jeg også bruger til min Maho og koldsav bare ikke samtidig :D.
Bare 2-3mm spån så bliver det til noget næsten en 1/10 mindre gange over emnet, når man nu må bruge det som ligger i kassen så er det jo tit at der skal fjernes en del for at ramme den ønskede diameter.
Har kigget på den Boxford som er på GUL eller BLÅ, men er det ikke som med min Kineser at der skal skiftes tandhjul for at ændre tilspænding på de forskellige gevind eller har den gearkasse til det, det er selvfølgelig luxus men det gør altså at man bruger det mere?.

her er en som jeg tror passer i størrelse!
http://www.dba.dk/maskiner-fraeser-9000krdr/id-78827521/
eller en Boxford
http://www.dba.dk/drejebaenk-boxford-en-virk/id-79261691/
eller denne her H Ernault det er ikke så langt væk (40km)
http://www.dba.dk/drejebaenk-metal-h-ernault/id-79200522/

Claus
Livet er for kort til små værksteder, Aboga 823 , Mondiale

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Drejebænk
« Svar #3 Dato: December 09, 2011, 13:43:08 »
Det lyder da godtnok, som lidt noget legetøj den Kineser ::)

Boxforden er med Norton gearkasse til tilspændingen, så du skal ikke skifte tandhjul (kun ved særlige store stigninger)
Du skal være sikker på, den kan skære mm gevind, nogle er kun til tommer.(det kræver extra tandhjul så til mm)
Prisen på Boxforden synes jeg umidelbart er lidt høj, men det afhænger self, af hvormeget der følger med af udstyr.

H Ernault Batignolles er en fantastisk drejebænk, sådan nogle har jeg kørt med dagligt i over 20 år.
Det er stadig min ønskemaskine, men pladsen tillader det ikke rigtig.
Jeg må lige nævne, at på sådan en der nok var en tand større, drejede jeg 2 stk endedæksler til en polermaskine.  Udgangspunktet var 2 klodser a 30 kg, som så kom ned på 7,5 kg pr stk. Så 45 kg spåner i bakken. der blev høvlet af med en spåndybde på 10 mm.
Maskinen var med en 15 hk motor, men umidelbart meget ens med den du linker til, udover den var længere.

Du skal være opmærksom på at maskinen starter med direkte træk, så du skal finde ud af hvor stor motoren er, de findes fra 5 -15 hk som jeg lige husker.
mvh jens
Allerede en 5 hk, vil nok ikke kunne starte op på en 16 amp sikring. så skal der en softstarter eller frekvensomformer til.

Nok et generelt problem for gamle drejebænke, reservedele er rasende dyre, hvis de da i det hele taget er til at skaffe. (da jeg var drejer, var det C henriksen og co, forhandlede H Ernault Batignolles, de var ret ublu med reservedelspriser)
Dog er en Engelsk drejebænk som Boxford, og sikkert også andre Englændere nemme at finde dele til i England, både nye og brugte, og til rimelige priser.
mvh jens
« Senest Redigeret: December 09, 2011, 13:50:00 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Palle

  • Gæst
Sv: Drejebænk
« Svar #4 Dato: December 09, 2011, 14:40:03 »
Jo det kan lige lade sig gøre med 5 HK (3,7 kW). Det kører jeg med på 16 A. Der er såvidt jeg ved ikke stjerne/trekant.
Det kan muligvis være et problem med et meget tungt emne, der skal accellereres op i en voldsom fart, men det gør man vel heller ikke.
Det er startstrømmen, der afgør hvor stor sikringen skal være, og den er meget højere end motorens forbrug.

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Drejebænk
« Svar #5 Dato: December 09, 2011, 14:48:46 »
Jens @ Du tager vist fejl med Batignollen, da den viste er på størrelse med en Boxford, og ikke som de kæmpe industri skrumler man stadigt ser rundt omkring. Min første rigtige drejebænk var netop sådan en lille batignolle, og endda udstyret med hydraulisk kopiapparat. Motoren er enten 5,5 hk eller 7,5 hk.

Rim@ Jeg kan anbefale Batignollen hvis du ønsker en lille maskine der ikke brækker sig for småspåner. Jeg husker engang hvor jeg skrubdrejede med 7,5mm spåndybde i Impax stål....Okker gokker nogle spåner der kom ud af det  :o

Den er virkelig stiv og kraftig i konstruktionen, samtidigt med at den er lille og handy. Den er meget speciel med dens elstart, med betjeningsknapperne monteret på en arm over bageste vange. Den kan alt i gevind, og går som jeg husker det, helt op til 2500 omdr og kan trækkes på 16 Amp. Et perfekt match til din Maho  ;)
« Senest Redigeret: December 09, 2011, 14:55:16 af Dr. Metallic »

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Drejebænk
« Svar #6 Dato: December 09, 2011, 14:59:19 »
Sådan en bagtinolles der starter direkte op, på højeste hastighed kræver en del, afhængdig af kloens størrelse og naturligvis også emnets størrelse.(men det eneste elastik, mellem motor og treklo, er jo kileremmene)

(som jeg husker har den orginale motor ikke mulighed for stjerne/trekant start)

Min kompresor har en 5,5 hk motor starter direkte op, det kan lige gå an, men den er så med trykaflastning.

Dr Metalic
Ja måske er den nummerer mindre, end sådan nogle jeg kørte med.
Men umidelbart ligner de jo hinanden, dog efter nærmere eftersyn er gearet vist ikke helt ens.
Som jeg husker det, er dem med 51mm spindelboring med 10 -15 hk.
Jeg har kun set dem med 1600 o/m, samt en med 2000 o/m.

De gamle modeller så ca sådan her ud. (de nyere mere firkantede, ellers næstens ens)
mvh jens
« Senest Redigeret: December 09, 2011, 15:20:02 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Drejebænk
« Svar #7 Dato: December 09, 2011, 16:26:50 »
Gennemboringen på den viste er latterlig lille som jeg husker det, 20mm eller var det 30mm og alt for lidt til mine formål. Dette var årsagen til at jeg solgte den, men pånær gennemboringen, er det faktisk en af de bedste drejebænke i min optik.

Rim

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 143
Sv: Drejebænk
« Svar #8 Dato: December 09, 2011, 20:40:16 »
Den jeg linker til har 22mm gennemboring, ja det er godtnok ikke meget  :-\
Kunne jo kigge den !!
Claus.
Livet er for kort til små værksteder, Aboga 823 , Mondiale

drejeren

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 11
Sv: Drejebænk
« Svar #9 Dato: December 09, 2011, 21:13:34 »
Hej jeg er ny her. men jeg har lidt erfaring med drejebænke med direkte start der kan være problemer med holde emner som man ikke kan spænde ret hårdt på ( eladip, tyndvægede rør, rondeler. )
mvh. Henning

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Drejebænk
« Svar #10 Dato: December 09, 2011, 22:24:39 »
Hej Rim den vejer 800 kg så du skal til Harald og have en 2 tons girafkran den er fantastisk.
Jens Christensen salten
Læs hodjasblog.one på Nettet

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Drejebænk
« Svar #11 Dato: December 09, 2011, 23:03:11 »
Den jeg linker til har 22mm gennemboring, ja det er godtnok ikke meget  :-\
Kunne jo kigge den !!
Claus.

Og det er det eneste negative ved den maskine...Den er forbandet godt gennemført i konstruktionen.

Rim

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 143
Sv: Drejebænk
« Svar #12 Dato: December 10, 2011, 00:51:56 »
Nu er jeg så heldig at jeg bor et sted hvor der er naboer som er mindst lige så tosset som jeg er, så vi har alt muligt på tværs af skellene, jeg har en palleløfter, naboen en girafkran, og til den anden side en snedker med en mindre maskinpark osv så da jeg skulle have min MAHO på plads på sin der til fremstillede palle lånte jeg naboens giraf kran, nu står den så på sin palle så kan jeg flytte rundt med den med min palleløfter. 800kg er jo en fin vægt det kan vi godt klare både mht trailer og giraf så det tør jeg godt binde an med. JensOC jeg kunne jo bare låne din drejebænk her i vinter du bruger den jo ikke før det bliver varmt i vejret, eller har du fået isoleret lidt, hvordan er du forøvrigt tilfreds med den ??
Jeg tror jeg hører om den Batignollen stadig står i THY så kan jeg lave en tur der op og kigge den.
Claus.
Livet er for kort til små værksteder, Aboga 823 , Mondiale

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Drejebænk
« Svar #13 Dato: December 12, 2011, 23:21:33 »
Så lige den her anonce, det lyder som en rimelig pris.
http://www.dba.dk/drejebaenk-boxford-god-ged/id-79382434/

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Rim

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 143
Sv: Drejebænk
« Svar #14 Dato: December 13, 2011, 09:03:02 »
Jens.
Ja den sad jeg også og kiggede på i aftes men er den meget bedre en den jeg har Boxford AUD  vejer 350kg og har en meget lille boring, men den har gear til gevind men stadig rem til gearskift, jeg kender hverken Boxford eller Batignollen til at jeg kan bedømme dem???.  

Hvad med denne her ?
http://www.guloggratis.dk/maskiner/vaerktoj-arbejdsredskaber/drejebaenk/annonce/13311237-drejebaenk-colchester-master-2500
Claus.
« Senest Redigeret: December 13, 2011, 09:23:57 af Rim »
Livet er for kort til små værksteder, Aboga 823 , Mondiale