Forfatter Emne: Frekvenz omformer til Frøser / drejebænk  (Læst 21279 gange)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Frekvenz omformer til Frøser / drejebænk
« Svar #30 Dato: Oktober 31, 2016, 21:50:52 »
VLT'ens frekvens kan også styres af et 0-40 mA signal, eks fra PLC, det har vi en del på arbejde der gør.
Men om pot metret gør det samme ved jeg ikke... alle 3 ledninger skal være forbundet på potmetret.
Husk altid at skille tingene ad.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Frekvenz omformer til Frøser / drejebænk
« Svar #31 Dato: Oktober 31, 2016, 21:59:44 »
Prøvede lige på min fræser også der sidder også en vlt 2800
Den er også gendannet til fabriksindstilling, og er ret sikker på der ikke er ændret andet-
Den køre også direkte fra forlæns til baglæns, når klemme 19 tilsluttes til de andre.

Prøv at sætte lus i så Klemmerne 12, 18 , 27 er forbunden. (afmonter andre ledninger)
Når du så sætter strøm til vlt starter motoren forlæns.
sæt så en lus fra klemme 12 til klemme 19 så skulle den gerne skifte til bak.

Den ved det bare ikke.  :)

Nu nu har sat den på ref 2 = 50 hz, og fjernet mine intermistiske kontakter til reversering.

Lus mellem 12 og 27.

Starter fint forlæns, når jeg luser mellem 12/27 og 18 og tænder strømmen.

Starter fint baglæns, når jeg luser mellem 12/17 og 18 + 19 og tænder strømmen.

Reagerer ikke, når jeg kun luser mellem 12/17  og 19, men begynder at bakke, når jeg så også luser til 18.

Når den så kører enten den ene eller anden vej, så er den fløjtende ligeglad med, hvad jeg gør med lusen til klemme 19. Den fortsætter bare med det den er i gang med.

Enten er den defekt, eller også er det noget i min programmering, som er kikset og laver forvirring.
Den vil også kun køre på ref, 2 og 4, så det er sikkert der, det er galt.
Det hedder vist forfra, men nu ved jeg da, at den skal kunne reversere, mens motoren kører. Det var sådan set det, jeg var kommet i tvivl om.
Tak for hjælpen. :)


Det vil sige at når du har forbunden klemmerne 12,18,27 og tænder for strømme køre den fint forlæns, og mens den stadig køre forlæns, og du forbinder klemme 19, til 12,18,27, så alle 4 er forbundet køre den stadig forlæns?

Så må det være et eller andet i opsætningen...
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Frekvenz omformer til Frøser / drejebænk
« Svar #32 Dato: November 01, 2016, 00:20:49 »
Det vil sige at når du har forbunden klemmerne 12,18,27 og tænder for strømme køre den fint forlæns, og mens den stadig køre forlæns, og du forbinder klemme 19, til 12,18,27, så alle 4 er forbundet køre den stadig forlæns?

Så må det være et eller andet i opsætningen...

Det vil jeg da håbe  ;)  ellers er der jo kun skraldespanden tilbage.  :-\
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Frekvenz omformer til Frøser / drejebænk
« Svar #33 Dato: November 01, 2016, 14:08:16 »
Ang. potentiometer:
10 volt udgangen kan belastes med 15 mA det vil sige 750 Ohm så derfor er 1000
Ohm fint, spændingsindgange har en meget høj modstand så den styres kun af spændingen, derfor er det totalt betydningsløs hvilken størrelse potentiometeret
har.
Men da kredsløbet kan være støjfølsomt er det en fordel at bruge en lav ohm
værdi feks. 1000 Ohm.
PS: Så fandt jeg et andet sted i manualen at strømmen måtte være 30 mA
min er en FC302 også Danfoss.

Mvh JensOC

Ang. Strøm og spændingsindgange:
Der er to indgange #53 og 54 og de kan med omskifterne S 201 og 202 skiftes
mellem at være spændingsindgange eller strømindgange, så man kan få en af
hver slags på samme inverter, strømstyring 0-20 mA eller 4-20 mA (live zero)
har den fordel at være meget lidt støjfølsom hvorfor kablet kan trække op til
1000 m sammen med andre kabler.

Mvh jensOC
 
« Senest Redigeret: November 01, 2016, 14:35:51 af JensOC »
Læs hodjasblog.one på Nettet

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Frekvenz omformer til Frøser / drejebænk
« Svar #34 Dato: November 01, 2016, 21:12:05 »
Jamen du lyder meget overbevisende, så du har da helt sikkert ret ;) og det virker jo kun som spændingsdeler.
Men en nedre grænse er der jo altså ved 750 ohm, og et eller andet sted må der vel også være en øvre.
Men hvorfor opfører RH´s potmeter sig så, som det gør?
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Frekvenz omformer til Frøser / drejebænk
« Svar #35 Dato: November 05, 2016, 11:50:29 »
I alt det her VLT granskeri fandt jeg noget interessant på Google - synes jeg da selv. ;)

Prøv at åbne dette link
 https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwjB7JydtJHQAhWCkCwKHS8eAWgQFgggMAA&url=https%3A%2F%2Fmaterialeplatform.emu.dk%2Fmaterialer%2Fpublic_downloadfile.do%3Fmat%3D1132964%26id%3D1132959&usg=AFQjCNF3-UkzSCdd7xAuu35NCM26b2phsg&sig2=A8lA0FTCDUTG2Nq1E6X-Jw&bvm=bv.137904068,d.bGg

Jøsses! det var langt, når det bliver kopieret ind, men det er altså ikke farligt. ;)

I opgave 11 fremgår det, at man skulle kunne få en VLT til at køre en motor med fuldt moment ved 2 Hz. men desværre er der ingen facitliste.

Er der nogen, der ved hvordan det gøres?
« Senest Redigeret: November 05, 2016, 11:52:46 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Frekvenz omformer til Frøser / drejebænk
« Svar #36 Dato: November 05, 2016, 19:53:22 »
Lige en Update fra min side.

Jeg tog vlt'en med på jobbet, og fik et par af vores industrielektrikkere til at kigge på den.

Der er nu lavet et lille panel med et 'nødstop' ,potentiometer og en frem/bag knap.  Det er lavet med en knap med midterstilling, frem og så en bak.  Der er to kontaktsæt på knappen, så i den ene vej forbinder på den ene, og den anden, begge to. Også som Jens beskrev det.

Det virker altså bare super lækkert med softstart, bremse og variabel omdr.
Nu mangler jeg bare at få lavet en holder kassen/panelet kan sidde på.

Fortsat god weekend

Mvh

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Frekvenz omformer til Frøser / drejebænk
« Svar #37 Dato: November 05, 2016, 20:41:29 »
Dejligt når tingene virker. :)
Fik du den til at køre over 80 HZ ?
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Frekvenz omformer til Frøser / drejebænk
« Svar #38 Dato: November 14, 2016, 16:05:24 »

Det vil sige at når du har forbunden klemmerne 12,18,27 og tænder for strømme køre den fint forlæns, og mens den stadig køre forlæns, og du forbinder klemme 19, til 12,18,27, så alle 4 er forbundet køre den stadig forlæns?

Så må det være et eller andet i opsætningen...

Og det var det så også. Fabriksindstillinger og så forfra med et potmeter i stedet for de der preset referencer, som jeg alligevel ikke kunne finde ud af, så virker det perfekt.  ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Frekvenz omformer til Frøser / drejebænk
« Svar #39 Dato: November 15, 2016, 15:33:29 »
Det bliver godt nok en lang tråd, men så er emnet da samlet et sted.

Er der nogen, der kan fortælle mig, om en VLT 2800 med en fase ind og tre ud har det samme moment ved lave omdrejninger (Hz) som men tre faser ind og tre ud. ?

Umiddelbart er der ingen forskel, når man læser manualen.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Frekvenz omformer til Frøser / drejebænk
« Svar #40 Dato: November 15, 2016, 16:01:23 »
Ja det er det samme.
En 3 faset frekvensomformer  ensretter strømmen først inden det går videre, så der kun går + og - videre ind i frekvensomformeren.
Det er derfor en 3 faset frekvensomformer, kan køre videre hvis en af faserne mangler (sprungen sikring)
Så "suger" den bare mere strøm på de to faser.
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Frekvenz omformer til Frøser / drejebænk
« Svar #41 Dato: November 15, 2016, 19:03:28 »
Ja det er det samme.
En 3 faset frekvensomformer  ensretter strømmen først inden det går videre, så der kun går + og - videre ind i frekvensomformeren.
Det er derfor en 3 faset frekvensomformer, kan køre videre hvis en af faserne mangler (sprungen sikring)
Så "suger" den bare mere strøm på de to faser.

Det var klar tale. :) At de enfasede skulle være dårligere, må jo så være overtro. Tak  ;D

Det næste er så, hvad man forstår ved en "enfaset VLT"?
Ifølge manualen skal sådan en jo ikke have særligt hpfi relæ. (Type B)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Frekvenz omformer til Frøser / drejebænk
« Svar #42 Dato: November 15, 2016, 20:18:27 »
Ja eneste ulempe ved en 1 faset (230 volt) er at den jo trækker en del strøm, så det begrænser jo hvor stor motor man kan bruge.
Jeg ved ikke med fejlstrømsrelæet..
Husk altid at skille tingene ad.

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Frekvenz omformer til Frøser / drejebænk
« Svar #43 Dato: November 16, 2016, 00:53:00 »
Ja eneste ulempe ved en 1 faset (230 volt) er at den jo trækker en del strøm, så det begrænser jo hvor stor motor man kan bruge.
Jeg ved ikke med fejlstrømsrelæet..

Hvis man har 1 fase, ja så har man 2,3 kW at gøre godt med, og det er ligegyldigt om man
bruger det 1 faset eller laver det om til 3 faser. (3 faser er ca. 750W pr. fase, og det er lige under  en
motorstørrelse der hedder 1 Hk)

Frekvensomformere kommer ofte op at slås med fejlstrømsrelæet da Y kondensatorene i
alle de netfiltre der sidder i  dem jo giver en del fejlstrøm til jord. Problemet løses ofte
ved at montere specielle fejlstrømsrelæer der kan klare denne afledning, ellers kan
man anvende medical grade netfiltre der ikke har den samme afledning til jord som
almindelige standardfiltre.


Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Frekvenz omformer til Frøser / drejebænk
« Svar #44 Dato: November 16, 2016, 09:14:51 »
Ja eneste ulempe ved en 1 faset (230 volt) er at den jo trækker en del strøm, så det begrænser jo hvor stor motor man kan bruge.
Jeg ved ikke med fejlstrømsrelæet..

Hvis man har 1 fase, ja så har man 2,3 kW at gøre godt med, og det er ligegyldigt om man
bruger det 1 faset eller laver det om til 3 faser. (3 faser er ca. 750W pr. fase, og det er lige under  en
motorstørrelse der hedder 1 Hk)

Frekvensomformere kommer ofte op at slås med fejlstrømsrelæet da Y kondensatorene i
alle de netfiltre der sidder i  dem jo giver en del fejlstrøm til jord. Problemet løses ofte
ved at montere specielle fejlstrømsrelæer der kan klare denne afledning, ellers kan
man anvende medical grade netfiltre der ikke har den samme afledning til jord som
almindelige standardfiltre.

Det er en 1,5 kw / 2 hk motor, jeg gerne vil have på min fræser. Den skulle kunne køre på en VLT 2815 med een 16 amp. sikring (3,7 kw).
Jeg var i tvivl, om transformeringen fra 1 til 3 faser, var effektiv ved lave frekvenser, fordi der (i folkemunde) ikke er så meget "bøv" i en enfaset omformer. Det behøver jeg så åbenbart ikke være bange for.

Du taber mig i snakken om Y kondensatorer.
 Når man læser manualen, kræver en enfaset omformer ikke speciel beskyttelse mod lækstrøm. Er det fordi Y kondensatorerne normalt sidder foran "transformeringen" til 3 faser, og derfor ikke findes i en enfaset omformer? Eller?

Håber du forstår, hvad jeg mener.  ???
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.