Forfatter Emne: Sikkerhed på maskinerne.  (Læst 3832 gange)

David

  • Gæst
Sikkerhed på maskinerne.
« Dato: Oktober 30, 2020, 14:54:49 »
Hej...
Hvad har i af sikkerhed / hvad fås der af sikre løsninger, der også er til at betale, for os hobby folk med "prof" maskiner...
Tænker specielt på drejebænk og fræser...
Lidt løsninger, ku være:
Nødstop knap (ikke sikker nok, hvis i spørger mig)
Lysgitter eller snor, der tager strømmen...
Eller ???
Mvh David H

Niels Haldrup

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 107
Sv: Sikkerhed på maskinerne.
« Svar #1 Dato: Oktober 30, 2020, 15:07:08 »
Hvad vil du gerne øge sikkerheden på?

Uanset, hvilke løsninger du vælger, så er der jo ikke nogen sikkerhed på en manuel maskine, hvis du har hovedet under armen når du betjener den.
Forstå mig ret, det er ikke for at være nedladende, men omtanke og ro er jo den bedste sikkerhed du kan få. Så du skal nok udspecificere lidt mere.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Sikkerhed på maskinerne.
« Svar #2 Dato: Oktober 30, 2020, 15:11:04 »
Man skal starte med at tænde for hjernen, og derefter maskinen.
Alle maskiner er farlige hvis ikke de bruges korrekt.

Holder man fingrene væk fra ting der drejer rundt. Og bruger værktøj når skarpe genstande/spåner skal håndteres, så er man kommet meget langt.

Som en anden har spurgt ind til, - hvilken form for sikkerhed er det du vil øge?



David

  • Gæst
Sv: Sikkerhed på maskinerne.
« Svar #3 Dato: Oktober 30, 2020, 15:28:10 »
Ja, den med at bruge hovedet, er jeg helt med på...
Det, det drejer sig om, er at hvis man, ved et uheld, kommer i maskinen, at den så slår fra...Ikke som i en nødknap, der sikkert ikke kan nås, hvis uheldet er ude, men som noget der i det mindste afbryder strømmen...
Husker feks. en snak om en rundsav der blev blokeret øjeblikkelig, ved menneske kontakt, ved at der blev skudt noget alu. ud i klingen...Det virker sikkert ?
Det drejer sig om min gamle colchester drejebænk fra 64 mener jeg, og min Supermax bore/fræse maskine...
Men spørgsmålet er også, om der er gode løsninger generalt, udover det åbentlyse, at bruge hovedet, som i øvrigt ikke er en 100% sikker løsning.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Sikkerhed på maskinerne.
« Svar #4 Dato: Oktober 30, 2020, 17:59:58 »
Hvis du kører en tur i din bil, Så er der intet sin kan stoppe den her og nu Bom. Det samme er hvis du sætter en treklo  i bevægelse med 1500 omdr. og den vejer 15 -  20 kg Selv om du tager strømmer så er der et efter løb. Det hedder imtimekrafter der er brugt energi til at sætte noget i bevægelse. Det kræver også energi at få fra bevægelse til stop. Denne energi bliver udløst i en krøllet forskærm eller det der var være hvis det var en bil.
Mit bedste råd er tænk dig om. Rør ikke ved noget som er i bevægelse. Sørg for en god stabil opspænding. Lad være med at tage stører spåner en der er motorkræfter. Rengøring er meget vigtig, og det er både maskine og det omgivende område, Hold styr på dit værktøj  og fjernspåner fra arbejds stæddet
Når jeg ser foto på siden her så er det sidste ikke det som tynger alder mest, men det går kun ud over den selv

En mand laver et hul i en aksel og stikker fingeren ind i hullet for at få nogen spåner ud. Fungeren sætter sig fast og har der efter ingen finger Det var manglen omtanke

Jeg besøgte en gang en teknisk skole, De havde en fil som bare var banket ind i en træbjælke. Et heldig traf, hvis den havde ramt nogen så havde ikke overlevet

David

  • Gæst
Sv: Sikkerhed på maskinerne.
« Svar #5 Dato: Oktober 30, 2020, 18:22:40 »
Jeg kan sagten følge jer i hvad i siger, men det er ikke godt nok...
Der må da være en løsning, der sikrer bedre end, bare det at bruge hovedet (som ikke er nok) eks. hvor tit ser vi ikke folk stå ved en søjleboremaskine med handsker på, til trods for oplysning...

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Sikkerhed på maskinerne.
« Svar #6 Dato: Oktober 30, 2020, 18:38:09 »
Jeg bruger handsker når jeg bruger alle mine maskiner

Men ellers nej den der saw-stop eller hvad dens navn er, - den er super smart. Men jeg har aldrig set noget lignende.

Jeg har set en bygge skivebremse på sin drejebænk.  Det var effektiv, og det kan nemt stoppe den til trods for stor enerti...

De fleste drejebænke med bremse som jeg bruger er også ret effektive og stopper på få sekunder. Men hænger man fast så er man snoet med flere gange inden, - selvfølgelig afhængig af farten..
Men jeg har aldrig nogen anden form for sikkerhed.
Det er svært fordi at man arbejder som man gør ved dem. Og det er en 'åben' maskine..

Det bedste man kan gøre er at skærme den så godt af som muligt og ellers stoppe den for at lave div. Justeringer osv


Harry

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 69
Sv: Sikkerhed på maskinerne.
« Svar #7 Dato: Oktober 30, 2020, 18:50:34 »
Du er en modig mand, jeg har set en komme alvorlig til skade da roterende emne fik fat i handsken

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Sikkerhed på maskinerne.
« Svar #8 Dato: Oktober 30, 2020, 19:14:55 »
Man skal ikke tage let på sikkerheden, selv om man har årelang erfaring.

Min tidligere nabo havde altid arbejdet som maskinsnedker, og havde aldrig kommet til skade.
Han havde også en del maskiner hjemme , efter han var gået på pension stod han og arbejdede med fræseren, som var uden den helt store sikkerhed, så et øjebliks uopmærksomhed kosted et "pænt stykke" af 3 fingre på den ene hånd.
 
Husk altid at skille tingene ad.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Sikkerhed på maskinerne.
« Svar #9 Dato: Oktober 30, 2020, 19:40:21 »
Du er en modig mand, jeg har set en komme alvorlig til skade da roterende emne fik fat i handsken
Jeg vurderer chancen for at slå/skære fingrene uden handsker er større.

Men er dog bekendt med faren der er forbundet med brugen af handsker

Thomas

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 64
Sv: Sikkerhed på maskinerne.
« Svar #10 Dato: November 19, 2020, 11:42:05 »
Hejsa.

I England er det et krav med en fodpedal der stopper maskinen når man flytter foden.
Det har jeg haft store diskusioner om med UK besætnings medlemmer. For jeg er stærkt imod!
Når den ene fod skal være i fodpedalen, står man faktisk på et ben, fordi man prøver at holde maskinen igang med den anden fod medens man f.eks koncentrerer sig om at slå et gevind.

Det er jo så også de samme mennesker der når de bruger en fil f.eks til en rejfning, holder venstre arm over kloen for at holde på filen.
Det skal jo være venstre hånd på file håndtaget (som selvfølgelig er monteret) og den højre hånd på den anden ende af filen, så man ikke rager ind over kloen.
« Senest Redigeret: November 19, 2020, 11:45:46 af Thomas »
Med venlig hilsen
Thomas

Floyd

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 38
Sv: Sikkerhed på maskinerne.
« Svar #11 Dato: November 21, 2020, 22:32:29 »
For at svare på det oprindelige spørgsmål, så har min drejebænk en skærm over trekloen, med en microswitch, så den ikke kan køre, hvis skærmen ikke er på plads. Den skal slås op for at man kan komme til med T-nøglen på kloen.

I mit erhvervsaktive liv havde jeg et trykkeri, hvor vi bl.a. havde en såkaldt vingeautomat fra 50'erne - et støbejernsbæst på omkring 1 tons, med store bevægelige dele, hvor man godt kunne komme til skade, men et vidunder i trækstænger og excentrikker samt sug og blæs til papiret.
På et tidspunkt fik vi besøg af en grønskolling fra arbejdstilsynet, der forlangte, at den skulle være indkabslet i et bur, så maskinen ikke kunne køre, hvis lågen var åben - "for hvad nu hvis en trykker fik et ildebefindende og faldt ind over de bevægende dele" - man kunne bare ikke bruge maskinen heller. Alle trykkerier med respekt for sig selv havde en sådan - uden bur. Jeg fandt det ikke rimeligt, at jeg som ret lille virksomhed skulle bekoste udviklingen af et sådant, og med BSTs mellemkomst lykkedes det at slippe. "grønskollingen" kom fra fødevaresektoren og vidste intet om trykkerier, skulle bare gøre sig fortjent til sin løn.
Prøv at søge på "lathe accident" på Youtube, så skal I bare se. Min pointe er, man kan komme galt afsted med alle maskiner. Man kan gå med seler og livrem og røven bar (undskyld mit franske) og kan alligevel komme galt afsted.
God weekend
Floyd

If you can't fix it with a hammer, it's an electrical fault