Forfatter Emne: SR80  (Læst 16965 gange)

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: SR80
« Svar #30 Dato: Oktober 07, 2019, 17:43:43 »
Den ser fin ud

Når du har en tripan der passer, så ville jeg overhovedet ikke overveje at skifte den ud med en kineser multifix.

Men vi kan da bytte hvis det er
« Senest Redigeret: Oktober 07, 2019, 19:35:17 af RH »

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: SR80
« Svar #31 Dato: Oktober 07, 2019, 17:44:59 »
Masser af dejligt legetøj.  [th] [th] [th]

Hvis din Tripan hedder 111 og du har mere end den ene holder, kunne jeg godt være interesseret - HVIS
den altså skal sælges, når du får din Multifix. ;D
Det ligner der er 5 her



Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: SR80
« Svar #32 Dato: Oktober 07, 2019, 20:24:51 »
Masser af dejligt legetøj.  [th] [th] [th]

Hvis din Tripan hedder 111 og du har mere end den ene holder, kunne jeg godt være interesseret - HVIS
den altså skal sælges, når du får din Multifix. ;D
Det ligner der er 5 her



Dem så jeg også (bagefter)  ;D
Desværre så jeg også, at blokken har håndtaget siddende i "numsen", så det er vist type 11 og ikke 111.
Det er lige lille nok til mig, så det er nok meget bedre at I to bytter.  ;D ;D ;D

Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

mriisj

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 19
Sv: SR80
« Svar #33 Dato: Oktober 07, 2019, 21:26:38 »
Jeg må nok bedrøve jer begge, der er intet navn i hverken bespænderen eller nogle af holderne, der er et ikke helt læsbart navn i håndtaget men det kan være fra producenten af håndtaget, ?allario tror jeg der står hvis det giver mening, de stålholdere jeg har er 8 mm og de skal bankes ind i værktøjs holderen  så jeg mener det er en billig kopivarer.....

Men jeg bytter gerne  :D

Har fået mail i dag at min bestilling på Aa hurtigspænd systemet endelig er afsendt fra Paulimot.
SR80
Proxxon 500

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: SR80
« Svar #34 Dato: Oktober 07, 2019, 21:37:33 »
Kan der stå Aloris?

Tillykke med købet. Jeg skal nok se at få målt den til dig. Og se om jeg kan finde tid til at lave dig en.

Hvad skal du have for den gamle i ren handel?

Mvh

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: SR80
« Svar #35 Dato: Oktober 08, 2019, 00:55:59 »
Aloris er den amerikanske kiletype, som kineserne kopierer under mange navne og i rå mængder.

Tripan blev et stykke tid lavet i Frankrig og hed SMID, og mange af de to helt små typer sælges faktisk brugt på fransk Ebay. Også tysk Ebay fra franske sælgere.
Når håndtaget sidder i enden på blokken, er det enten type11 (for lille) eller type 011 (alt for lille)  ;D  8 mm holdere er type 11.
Type 011 er vist mest til urmagerbænke o.l. (4 mm stål)

PS. Når du siger, at de skal bankes i blokken, er du så sikker på stemplet er justeret rigtigt [quest] Jeg har aldrig hørt om billige kopier af Tripan.
« Senest Redigeret: Oktober 08, 2019, 01:26:32 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: SR80
« Svar #36 Dato: Oktober 08, 2019, 08:41:33 »
Tommy, han skriver stålet skal bankes i værktøjs holderen, ikke blokken

Det er i min optik skaftet på drejestålet der er for højt




Men ja kender godt den amerikanske holder. Men vidste ikke om de havde lavet en kopi af tripan på et tidspunkt.
Det var blot det navn der lå tættest på det han mener der står

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: SR80
« Svar #37 Dato: Oktober 08, 2019, 13:20:16 »

RH. Neej det gør han nu ikke :D

Han skriver at de "stålholdere" han har er 8 mm, og at de skal bankes ind i "værktøjsholderen". ;)

Jeg ved ikke, hvilken af delene han mener, men den gåde får vi nok løst. ;)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: SR80
« Svar #38 Dato: Oktober 08, 2019, 13:33:29 »
Et drejestål er også det man i daglig tale kalder for en stålholder

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: SR80
« Svar #39 Dato: Oktober 08, 2019, 14:27:20 »
Et drejestål er også det man i daglig tale kalder for en stålholder

Og det er lige så forkert som for(t)sætter. ;D

Han mener sikkert det samme som du, fordi han skriver ind og ikke ned. Det var også bare en tanke. ;)

Det hele - også den avancerede højdejustering ser nu meget originalt ud.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: SR80
« Svar #40 Dato: Oktober 08, 2019, 16:36:27 »
Nu skal vi jo heller ikke fluekneppe.

Men synes ikke det er det samme som en stavefejl. (forsætter/fortsætter)

En stål holder er det som holder det skærende værktøj.
Helt tilbage fra den gang man brugte holdere til at holde Feks toolbit stål.


Vi skal vel helst holde os til de rigtige termer. Det er jo fagteori
Det andet hedder en sideholder og den sidder på en grundholder.  (altså hurtigskifte sættet)



Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: SR80
« Svar #41 Dato: Oktober 08, 2019, 19:58:09 »

Hvilke termer tilhører Flueknepperi [quest] ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

mriisj

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 19
Sv: SR80
« Svar #42 Dato: Oktober 09, 2019, 10:15:50 »
For ikke at skabe mere forvirring skal jeg her prøve at forklare mig bedre.

Den holder der er monteret på forsætteren med stemplet i virker perfekt og her kan jeg ikke se noget slør men som tidligere nævnt er der ingen navn i denne.

Holderene der holder det skærene stålet eller stålplatte (holder) jernet har jeg nu målt dem alle og de er nøjagtig 8,000mm
De stålplatte-holdere jeg har fra Proxxon er 8,012mm så der så 1,2 hundrededel større og det er nok derfor de havde svært ved at passe ind.
Højden på "stempelblokken" er 29,7mm, alle mål er taget med Mitutoyo mikrometer skrue eller skydelærer med den unøjagtighed de nu har :)
 
alt i systemet er i mm såsom gevind og unbrako, centerbolten på stempelblokken er 6mm.
Navnet på håndtaget har 9 bogstaver hvor det første er ulæselig pga. støbningen, resten tyder jeg til allario....jeg uploader gerne et billede hvis det har interesse.

Jeg tænker at købe en bog om drejning så jeg kan lære lidt om faget, er der nogen i kan anbefale ?




« Senest Redigeret: Oktober 09, 2019, 11:59:25 af Søren »
SR80
Proxxon 500

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: SR80
« Svar #43 Dato: Oktober 09, 2019, 11:12:13 »
Det er godt nok stramme mål. 8)

"X-allario" lyder italiensk, og italienere har bl.a. også lavet deres egen Dixon kopi, jeg kan ikke lige huske navnet, men rigtig god kvalitet. Så måske har de også lavet en Tripan [quest]

"Platteholder" er nok er nok den rigtige "term" - eller bare drejestål.  ;)

Hvis du kan finde V. Utke "Værkstedsteknik" antikvarisk, så er den ikke dum at lære af.

PS. Den italienske Dixon hedder vist Rapid. :)


« Senest Redigeret: Oktober 09, 2019, 11:29:08 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1365
    • Frylunds Maskinforum
Sv: SR80
« Svar #44 Dato: Oktober 09, 2019, 11:59:59 »
For ikke at skabe mere forvirring skal jeg her prøve at forklare mig bedre.

Den holder der er monteret på forsætteren med stemplet i virker perfekt og her kan jeg ikke se noget slør men som tidligere nævnt er der ingen navn i denne.

Holderene der holder det skærene stålet eller stålplatte (holder) jernet har jeg nu målt dem alle og de er nøjagtig 8,000mm
De stålplatte-holdere jeg har fra Proxxon er 8,012mm så der så 1,2 hundrededel større og det er nok derfor de havde svært ved at passe ind.
Højden på "stempelblokken" er 29,7mm, alle mål er taget med Mitutoyo mikrometer skrue eller skydelærer med den unøjagtighed de nu har :)
 
alt i systemet er i mm såsom gevind og unbrako, centerbolten på stempelblokken er 6mm.
Navnet på håndtaget har 9 bogstaver hvor det første er ulæselig pga. støbningen, resten tyder jeg til allario....jeg uploader gerne et billede hvis det har interesse.

Jeg tænker at købe en bog om drejning så jeg kan lære lidt om faget, er der nogen i kan anbefale ?

Vi æææælsker billeder. :)

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D