Forfatter Emne: Hurtigskiftstålholder type bestemmelse  (Læst 11174 gange)

Spsmed

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 106
Sv: Hurtigskiftstålholder type bestemmelse
« Svar #15 Dato: Februar 19, 2019, 00:52:23 »
Okey.. Tak for info Jens..Så her jeg lidt og arbejde videre med 😁

Spsmed

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 106
Sv: Hurtigskiftstålholder type bestemmelse
« Svar #16 Dato: Marts 12, 2019, 18:22:33 »
Så jeg tilbage med nyt vedrørende stålholder til min drejebænk.. Jeg købte en T2 stålholder hos RDG tools i UK men den passede desværre ikke til min værktøjs holder .. Og da jeg vil ha nogle mål på modellen større T3 og RDG tools ikke svarede tilbage så besluttede jeg mig til og selv prøve og fremstille en der passer.. Jeg købte en stang 50x50 automat stål for under 100 kr hos Skjern teknisk skole og afkortede dem på 108 mm og da klodsen i forvejen var i vinkel på alle 4 sider (godt nok i min Verden) så brugte jeg simpelthen en original holder og sidse op efter 1:1 på den afkortede 50x50 klods og håbede jeg kunne ramme målene på denne simple måske lidt nem/dovne måde.. Og det endte op med faktisk og passe ganske udmærket i den sidste ende trods en træls fuck up da jeg fræsende Nr 2 V fuge.. Jeg fik ikke låst bordet på x retningen så det resulterede i en ret træls hak som i kan set på billederne.. Men det betød intet med hvordan stålholderen passende på værktøjs holderen.. Så jeg var ganske tilfreds med resultatet på trods af afstanden imellem de de 2 V fuge fra center til center ragede ca en 1/2 til 1mm.til forhold til den original holder..Jeg testede holderen med en 45 graders stål og plandrejede og rejfede med den i stål 37 og den opførte sig helt stabil så projektet var vellykket.. Selvfølgelig er finishen ikke i pro kvalitet samt fremgangsmåden måske ikke helt korrekt i andres verden.. Men funktionaliteten er god nok for en smede basse som mig med den pt begrænsede erfaring med maskinesrbejder faget.. Jeg lærer nyt hele tiden og det sjovt og hyggeligt 😁
« Senest Redigeret: Marts 12, 2019, 19:33:37 af Spsmed »

Spsmed

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 106
Sv: Hurtigskiftstålholder type bestemmelse
« Svar #17 Dato: Marts 12, 2019, 19:05:55 »
Og fræse T sporet tog lang tid og blev træt en armen da jeg ikke brugte tilspænding på Y retningen.. Tog ca. 2 tiende del ad gangen for ikke og ødelægge værktøjet og brugte lidt vand ind imellem men det endte ud fint😁Resten af projektet var lige ud ad landevejen med lave M10 gevind huller og justereskrue..Unbraco boltene var lige noget jeg havde for hånden og vil da ha dem i samme længde og vil måske ha holderen gjort mørkere i farven med noget blå væske man bader den i så den ligner mere originalen.. Men indtil videre har jeg da en funktionel stålholder.. Så skal jeg have lavet nogle flere af dem i til forskellige dreje stål 😁😁
« Senest Redigeret: Marts 12, 2019, 19:27:13 af Spsmed »

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Hurtigskiftstålholder type bestemmelse
« Svar #18 Dato: Marts 12, 2019, 19:58:34 »
Fint arbejde. det kan du godt være tilfreds med. Når du skal i gang med nr. 2 så har du nu høstet en del erfaring som vil hjælpe dig vider frem ]jul[

Spsmed

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 106
Sv: Hurtigskiftstålholder type bestemmelse
« Svar #19 Dato: Marts 12, 2019, 20:25:20 »
Tak for det  :)og ja jeg lærer hele tiden, og prøver mig frem med nye metoder 8)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hurtigskiftstålholder type bestemmelse
« Svar #20 Dato: Marts 12, 2019, 20:27:32 »
.. Jeg lærer nyt hele tiden og det sjovt og hyggeligt 😁
Og det er lige netop det, det handler om. [th] [th] [th]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Spsmed

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 106
Sv: Hurtigskiftstålholder type bestemmelse
« Svar #21 Dato: Marts 12, 2019, 20:29:58 »
.. Jeg lærer nyt hele tiden og det sjovt og hyggeligt 😁
Og det er lige netop det, det handler om. [th] [th] [th]

lige præsis 8)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Hurtigskiftstålholder type bestemmelse
« Svar #22 Dato: Marts 12, 2019, 20:54:43 »
Det ser godt ud  [th]
Så må du have gang i en serieproduktion  ;D
Husk altid at skille tingene ad.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Hurtigskiftstålholder type bestemmelse
« Svar #23 Dato: Marts 13, 2019, 06:35:43 »
Ja den blev ikke helt tosset
Sådan en hss fræser, der tager du bare fuld spån, og så godt med kølevand på. Tilspænding skal selvfølgelig passe

Og det er aldrig dumt at have nogle streger at køre efter og slet ikke i starten/nybegynder

Mvh

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hurtigskiftstålholder type bestemmelse
« Svar #24 Dato: Marts 13, 2019, 10:14:26 »
Spsmed: Når nu RH skriver som han gør :) og du selv tidligere var i tvivl om værktøjskvalitet, hvilken kvalitet svalehalefræser brugte du så [quest]

Jeg har smadret både den ene og anden slags >:( Masser af køling men jeg kan selvfølgelig ikke garantere for tilspændingshastigheden med håndkraft.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hurtigskiftstålholder type bestemmelse
« Svar #25 Dato: Marts 13, 2019, 11:39:47 »
ARRRGH - ??? :-[ og du brugte jo så netop ingen svalehalefræser. ;D Sorry, det var tidlig morgen. 8)

Instruktion i brug af svalehalefræser søges. ;D

« Senest Redigeret: Marts 13, 2019, 11:42:07 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Hurtigskiftstålholder type bestemmelse
« Svar #26 Dato: Marts 13, 2019, 14:23:18 »
Der hvor du er kommet til at tage lidt for meget, det lille hjørne. Kan du lige give en klat co2  og der efter en fin slet fil så det er i plan, så kan det ikke ses

0005

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 168
Sv: Hurtigskiftstålholder type bestemmelse
« Svar #27 Dato: Marts 14, 2019, 09:13:27 »
Som jeg skrev den 16/02 19 så er de mål på mine 100 mm mellem de to v spor, på modsat side af der hvor drejestålet sidder , jeg har i mellemtiden fundet ud af at Fa Tool Span Møllehaven 14 4040 Jyllinge er forhandler her i Danmark og de hedder RAPIDUE type B men som andre skriver sælges de også som Dickson
Per Bærentzen mobil 20760753

0005

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 168
Sv: Hurtigskiftstålholder type bestemmelse
« Svar #28 Dato: Marts 14, 2019, 16:32:44 »
Som jeg har skrevet før så har jeg taget målet i de to vinkelspor , og på min er det 100mm det er så en RAPIDIO typ B men jeg har fundet ud af at en forhandler her i Danmark er Tool Span Møllehaven 14 4040 JYLLINGE telf56636655
Per Bærentzen mobil 20760753

0005

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 168
Sv: Hurtigskiftstålholder type bestemmelse
« Svar #29 Dato: Marts 14, 2019, 16:43:09 »
Jeg har prøvet at svarre men et eller andet går galt
Der hvor du er kommet til at tage lidt for meget, det lille hjørne. Kan du lige give en klat co2  og der efter en fin slet fil så det er i plan, så kan det ikke ses
Som jeg skrev den 16/02 19 så er de mål på mine 100 mm mellem de to v spor, på modsat side af der hvor drejestålet sidder , jeg har i mellemtiden fundet ud af at Fa Tool Span Møllehaven 14 4040 Jyllinge er forhandler her i Danmark og de hedder RAPIDUE type B men som andre skriver sælges de også som Dickson
Per Bærentzen mobil 20760753