Debat Forum > Faglig debat

Skråtskårne tandhjul

(1/8) > >>

Claus Lüders:
Hej Jeg står og skal lave et tandhjul til en knastaksel på en lille 9 HP kubota benzinmotor.
Det gamle var lavet i noget fiberlignende materiale og støbt sammen med et stål nav, hvor det så har desværre har løsnet sig.

1. spørgsmål. Jeg påtænker at lave det i sort "POM" uden stålnav. Den sidder med en 4mm NOT.
Kan det holde? Det skulle jo være fint nok i forhold til olien.

2. spørgsmål. Tænderne er skråtskårne i en vinkel på 30 grader.
Er det nok at vinkle mit delehoved 30 grader, eller skal det også stilles skrå i en given vinkel?

Jeg skal nævne at det første tandhjul lavede jeg i ALU, det holdt kun i 2 timer så var det ødelagt. Det var som om tænderne ikke var helt lige brede.
Mvh claus

RH:
Ja det burde være nok bare at vinkle delehovedet.

Men nogle typer pom/nylon udvider sig lidt når de bliver fugtet af olie eller fedt.

Jeg ville nok vælge delrin i stedet.


jens:
Vil lige først pointere, at jeg ingen erfaring har i "skråtskårne" tandhjul
Men kikker man på et, er det jo som om tand dybden er forskellig, som om delehovedet ikke har helt samme grader som tandhjulsemnet, samt at bunden af udfræsningen ikke har samme bredde, som om der er fræset i en trekant.
(som om at delehovedet først er drejet eks ½ grad til den ene side og derefter ½ grad til den anden side, for at  få en "trekantet" form i bunden)

Du kunne prøve at sende en PM til J Håndstad, hvis jeg ikke husker helt galt, er han skrap til det med tandhjul.

RH:
Det du viser Jens.
Er det ikke er spidshjul?

Jeg har, synes jeg selv, renoveret rigtig mange gearkasser (industri gear). Og de har alle haft skråtskåret tandhjul. Men alle har helt ens tænder/tandprofil

Mvh

RH:
Her et 800kg hulaksel gear.

Man kan godt fornemme tænderne og deres 'profil'

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version