Forfatter Emne: Drejebænk KapemaType GH1640A  (Læst 25028 gange)

Spsmed

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 106
Sv: Drejebænk KapemaType GH1640A
« Svar #60 Dato: Februar 13, 2019, 17:46:43 »
Hold nu op med jeres kædesav. Manden bliver rundt forvirret. Det ender med at han falder for flasken og går fra kone og syv sulten børn.
P smed. Nu går du til Sanistål og køber KEMA GL 68 Vangeolie. Det er en sprek dåse koster omkring 60 kr. og så giver du vanger og glide flader et lille pust og så er det ok
www.kema.dk

Ha ha tak for dit bekymring, men os jyder er ikke sån og slå ud 😁jeg har købt noget vange olie på spray hos G autodele i Ringkøbing samt noget speciel motorens til rengøring af fræseren 👍👍👍
« Senest Redigeret: Februar 14, 2019, 17:14:52 af Spsmed »

Spsmed

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 106
Sv: Drejebænk KapemaType GH1640A
« Svar #61 Dato: Februar 14, 2019, 17:35:18 »
Så fik vangerne RIGTIG vange olie idag 😎Kema GL-68 Så nu svesker det hele 👍Så lige endnu en spørgsmål til..Har denne hurtigskiftstålholder som er noget anderledes en de andre der også fulgte med bænken..Mit gæt er den er til udborerstål...Hvad er jeres bud på hvad stål der skal sidde i [quest]
« Senest Redigeret: Februar 14, 2019, 17:36:55 af Spsmed »

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Drejebænk KapemaType GH1640A
« Svar #62 Dato: Februar 14, 2019, 17:39:25 »
Godt med olie!
Holderen er til bor med konus. Praktisk at kunne bore med tilspænding og slippe for at hive i håndtaget på pinoldokken.
Regner da at den er med et konisk hul?

Sendt fra min SM-J510FN med Tapatalk
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Drejebænk KapemaType GH1640A
« Svar #63 Dato: Februar 14, 2019, 21:58:30 »
Eller f.eks. til en borepatron eller en spændetangsholder med konus3 (2?) i stedet for ISO40, til de samme spændetænger som du bruger i fræseren. Konusbor er upraktiske og dyre. ;)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Drejebænk KapemaType GH1640A
« Svar #64 Dato: Februar 14, 2019, 22:08:43 »
Sikke noget sludder Tommy....konusbor er sagen, nemme at arb med og kan også bruges i søjleboremaskine... [th] [th] :)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Drejebænk KapemaType GH1640A
« Svar #65 Dato: Februar 14, 2019, 22:20:50 »
Sikke noget sludder Tommy....konusbor er sagen, nemme at arb med og kan også bruges i søjleboremaskine... [th] [th] :)

Jo jo! Men dyre er de og upraktiske, fordi de ikke har antræk og kun passer i én konus. Og et sæt fra 1 til 25 mm ( i konus3 ;D ) er måske ikke lige på hylden hos de fleste forhandlere. ;D

Er du ikke tilfreds med en borepatron, kan du jo også bruge en spændetang i søjleboremaskinen.

Imho. ;)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Drejebænk KapemaType GH1640A
« Svar #66 Dato: Februar 14, 2019, 22:22:25 »
Tommy du skal ud og lufte hunden,
Ja jeg har konusbor ned til 10 mm også rivaler det er ment at bruge

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Drejebænk KapemaType GH1640A
« Svar #67 Dato: Februar 14, 2019, 22:33:33 »
Ja konusbor synes jeg nu også er ok..
Når det så er sagt har jeg en del konusbor, der er ned drejede til ø 13mm, helt op til ø50mm bor, det er heller ikke så det bedste, men kan dog sagtens bruges med forsigtighed, bare man bore op af en del gange.
Har dog også nogle konusbor, som jeg bruger mest..

(har et næsten komplet sæt bor med ½mm spring til ø50mm, det er fra da jeg arbejde på maskinfabrik, så var der ofte bor der blev skæve i konussen,og ubrugelige på fabrikken, dem drejede jeg så ned, og på det tidspunkt kunne jeg ikke bruge konusbor i min daværende drejebænk, for ellers kunne de jo nok have været drejet ned til nummeret mindre konus  ;D)

Har for øvrigt lige foræret nogle 4 og 5 mm bor med konus væk, dem brugte jeg aldrig..
« Senest Redigeret: Februar 14, 2019, 22:35:13 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Drejebænk KapemaType GH1640A
« Svar #68 Dato: Februar 14, 2019, 22:37:29 »
Tommy du skal ud og lufte hunden,
Ja jeg har konusbor ned til 10 mm også rivaler det er ment at bruge

Hunden har holdt fyraften. :D

OK. Det er så åbenbart smag og behag, jeg troede verden var vokset fra konusbor.

Jeg tror, jeg har nok konusbor fra en nedlagt smedje til at fylde ølkasse og jeg bruger dem kun, når jeg ikke har et alm bor, som er stort nok. I de fleste tilfælde skal man fumle med konus formindskere eller forstørrere, og så skal man bøvle med at få det skilt ad bagefter. >:(
En spændetang virker altid. :)

Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Drejebænk KapemaType GH1640A
« Svar #69 Dato: Februar 15, 2019, 05:01:39 »
Ja Ja som altid , en vil ha moren og en datteren.... :) Men eeen ting har du ret i, de er dyre..Men brugte er der jo også nogle a....
Prøvede lige at google dem, fik ca 14000 hits, såååååå er de da vist heller ikke mere bøvlet at få fat i... :) :)                                                                                         

Jaee jens jeg drejer dem også ned så de passer enten i den lille patron, eller i den store...Bruger først konusbor fra ca 14-16 mm...


RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Drejebænk KapemaType GH1640A
« Svar #70 Dato: Februar 15, 2019, 06:17:13 »
Jeg vil også lige skrive min mening

Konus bor = genialt..

Sidder super godt fast (Hvad skal man med antræk?!)
Super nemme at skille ad.
Med 3~5 konus størrelser, passer de i alle maskiner.

Man har alligevel konus i drejebænk og boremaskiner.
Jeg tror aldrig en MK forsvinder

Men selvfølgelig er der stadig nogle der bruger klemtænger. Men faktisk er de hos mange på vej væk.


Hvis man skulle bruge klemtænger, så vil jeg da godt se dig bore et 80~100mm hul med et spiralbor, med den tilspænding som det faktisk kan køre med.


Jeg ved heller ikke om de er ret meget dyrere?

Jeg har aldrig til sammenligning set større bor uden konus?
« Senest Redigeret: Februar 15, 2019, 06:20:30 af RH »

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Drejebænk KapemaType GH1640A
« Svar #71 Dato: Februar 15, 2019, 12:54:01 »

Det kan da godt være, at det kun er mig, som troede at konusbor hørte fortiden til. Jeg bemærker dog (med en vis tilfredshed ;)) at folk drejer dem ned, så de kan bruges i en patron eller spændetang. 8)

Jeg "tænker nu heller ikke så stort", mange af os har jo trods alt kun hobbyværksteder. Jeg har en Taiwan søjleboremaskine, som max klare 20 mm. hul (bruger den næsten aldrig) og en ditto bore-fræsemaskine som nok godt nok klarer noget mere. Men begge er med konus 3, og skal jeg endelig lave et 50 mm. hul så klarer jeg det med borestål, rodehoved eller rundbord.

Jeg tror stadig, at det bliver en borepatron eller en spændetangsholder, som kommer til at sidde mest i Spsmeds MK3 værktøjsholder. ;)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Drejebænk KapemaType GH1640A
« Svar #72 Dato: Februar 15, 2019, 15:24:16 »
Der er virkelig ingen ide i at dreje af borene eller sætte en spændetangs holder i en mk3. Andet end hvis boret er større end mk3 tillader.

Folk drejer dem vel kun ned, fordi at de ikke kan bruges på anden vis?
Ikke fordi at det er bedre med en spændetang?


Det bedste alternativ til et stort hul, er et kernebor.




Spsmed

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 106
Sv: Drejebænk KapemaType GH1640A
« Svar #73 Dato: Februar 16, 2019, 12:19:40 »
Godt med olie!
Holderen er til bor med konus. Praktisk at kunne bore med tilspænding og slippe for at hive i håndtaget på pinoldokken.
Regner da at den er med et konisk hul?

Sendt fra min SM-J510FN med Tapatalk

Ja det kan jeg da godt se nu, at den er til konus bor, og den vippe dims er til og stå boret ud igen :D tak for info [th]

Spsmed

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 106
Sv: Drejebænk KapemaType GH1640A
« Svar #74 Dato: Februar 16, 2019, 12:23:11 »
Nå, nyt spørgsmål.....For og få en spejlblank overflade ved drejning i alm. stål, hvad værktøjer bruger i til det...Toolbit stål eller dyre hårdmetals platter eller hvad  [quest] vis gerne billeder af det  :D