Forfatter Emne: Platter eller HS stål til gevind på drejebænk?  (Læst 4076 gange)

Leif Nebel Møller

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 3
Platter eller HS stål til gevind på drejebænk?
« Dato: December 03, 2019, 13:18:56 »
Hej i forumet

Jeg er ny her på siden og bukker mig i støvet over den viden der er at finde her. Spænende læsning.
Jeg har fået fat i en gammel drejebænk, og jeg skal have suppleret op med lidt drejestål og lidt værktøj.

Til indvendig gevinddrejning har jeg mest lyst til at anvende noget HS stål som jeg i sin tid lærte at slibe selv.
Jeg tænker at skærehastigheden er det vigtigste argument for at vælge HS frem for en platte. Plattens høje skærehastighed gør mig lidt nervøs for om jeg kan nå at slå tilspændingen fra, og køre fri. Jeg skulle helst ikke kollidere med kløer o. lignende.
Jeg husker tommelfingerregler om at platter helst skal køre med 200 m/min hvor HS er noget lavere, 20-50 m/min. Det fremgår også af www.fagteori.dk.

Når man kigger rundt på diverse værktøjs sider kan man købe fine sæt til platter. Se eventuelt  https://www.vcfyn.dk/shop/gevindstaal-i-saet-1324p.html

Hvad bruger I ?

Kan man bare køre lidt langsommere med en platte, så der er lidt reaktionstid? Eller har I en fin holder til et slebet HS stål?

Ved platten er man naturligvis bundet til at lave det gevind den er lavet til. Hvis man skal lave trapez eller andet sjovt, er man jo nok tvunget til at lave et HS stål selv.
Jeg synes ikke rigtigt at jeg har fundet en "udboreholder" der kan holde et HS 6x6 mm stål, vinkelret ind imod emnet. Masser af platteholdere, men ingen til HS. Er det rigtigt, eller har jeg bare ikke kigget længe nok?

På forhånd tak

Hilsen
Leif Nebel Møller
Hilsen Leif

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Platter eller HS stål til gevind på drejebænk?
« Svar #1 Dato: December 03, 2019, 13:58:30 »
Toolbitz er ganske fine til at skære gevind, når du selv kan slibe dem.
Du kan også tage gevindstål med på loddede platter, med i overvejelserne de er lidt mere stabile end de "løse" platter, især til de lidt grovere gevind. (synes jeg)

Men du kan også fint bruge udskiftelige gevindplatter, og køre langsommere, så er det bedst kun at tage lidt af gangen.
Fordelen er jo så at geometrien er helt i orden på skæret.

Har købt et lille udvalg på Bangood af holdere og platter, det går fint på min lille Boxford.
Husk altid at skille tingene ad.

Leif Nebel Møller

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 3
Sv: Platter eller HS stål til gevind på drejebænk?
« Svar #2 Dato: December 03, 2019, 20:45:18 »
Hej Jens

Tak for dit svar. Jeg skal jo nok starte lidt forsigtigt og nøjes med noget standard gevind, så jeg både bliver dus med drejebænk og metoderne.
Jeg kan se på nogle film på youtube hvor der ihvertfald ikke køres med 200 m/min.
Som glad amatør kan jeg jo sagtens få tid til at tage nogle ekstra spåner pga forsigtighed.

Bangood ser ud til at have lidt af hvert. Det skal der lige kigges på.
Jeg fandt også lige en dansk side som skal udforskes lidt mere. https://ph-v.dk/
Hilsen Leif

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Platter eller HS stål til gevind på drejebænk?
« Svar #3 Dato: December 03, 2019, 22:27:20 »
Du skulle prøve net 2 i Låsby Han ved alt om platter. og forskelig ståltyber
Når jeg laver gevind så bruger jeg næsten altid tool stål. Som jeg selv sliber i 60 eller 55. De har den fordel at man kan komme til alle steder og helt op tæt på klør. Jeg har prøvet at køre flere forskelig skære meter fra 20 til 50 m der er næsten ingen forskel at se på det færdig gevind . Hvis det er skøj jern så bliver gevindet mere flosset hvis du kører for langsom Husk at sætte forsætteren på 30 grader v mm gevind. Så skærer du kun med den ene side af stålet så får du et meget flot gevind og kan også stille gevind dybten  med forsætteren og kun bruge tværslæden når de kører frem og tilbage
Husk skærer olie