Forfatter Emne: ABB motorer. Godt eller skrot?  (Læst 5808 gange)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
ABB motorer. Godt eller skrot?
« Dato: December 06, 2016, 07:09:42 »

Er der nogen, der har erfaring med ABB motorer.

De vejer generelt ca. 30 - 50 % mindre end andre fabrikater, hvilket jo må betyde mindre jern og/eller kobber.
Desuden er de generelt en del billigere, og i min verden hænger pris og kvalitet desværre ofte sammen.

Fordelen ved den, jeg kigger på, er for det første, at jeg ikke skal slibe 4 mm af akseldiameteren, for at få den til at passe hullet.
Den kører kun 900 rpm. så jeg behøver ikke komme under 50 hz. for at få de hastigheder, jeg gerne vil have. 30 Hz er nok ikke noget problem, men jeg kan godt lide langsomtkørende motorer.
Den skal kobles i trekant ved 380 volt, hvilket vel burde betyde gode solide vindinger.
"Cos fi" er 0,89 hvilket er bedre end mange andre.

Men er det noget billigt skrammel med et dårligt moment, som jeg skal holde pølserne fra?
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

ibot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 227
Sv: ABB motorer. Godt eller skrot?
« Svar #1 Dato: December 06, 2016, 10:55:40 »
Jeg var i firserne på studiebesøg på Asea-Brown-Boweri fabrikken i Odense (Tidligere Thrige).

Her udtalte den projekterende ingeniør, at en elmotors drifttemperatur ved den nominelt afgivne effekt skulle ligge på 50 grader.

Hvis den har en lavere temperatur, har man brugt for meget jern eller for meget kobber, og hermed kan man ikke producere motorer til en konkurrencedygtig pris.

Edit: Tommelfingerregel for 50 graders Celcius: Det er den temperatur, hvor man lige netop ikke kan holde på emnet i længere tid uden at brænde sig.


« Senest Redigeret: December 06, 2016, 10:59:16 af ibot »

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: ABB motorer. Godt eller skrot?
« Svar #2 Dato: December 06, 2016, 11:22:37 »
Hej ibot. Rart at "se dig", det er godt nok længe siden.

Det var jo en rigtig god og beroligende oplysning, og en god forklaring på, at jeg kan gå 50% op i ydelse og samtidig 30% ned i vægt i forhold til den meget tunge kinesermotor, som sidder der nu. Vel at mærke uden at der tilsyneladende er sænket på kvalitetskravene.

Når jeg så samtidig kan undgå lave frekvenser, fordi den kører 900 rpm i stedet for 1400, skulle varmeafledningen jo heller ikke blive et problem.

Tak.  ;D
« Senest Redigeret: December 06, 2016, 11:28:25 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

ibot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 227
Sv: ABB motorer. Godt eller skrot?
« Svar #3 Dato: December 06, 2016, 12:31:01 »
Hej Tommy

Jeg kigger da herind af og til. Selvom jeg måske ikke er så aktiv...

Vedrørende problemet med elmotorer, der bliver varme ved lave frekvenser, er det en almindelig (mis)opfattelse, at det udelukkende skyldes for ringe afkøling pga. ventilatorens lave omdrejningstal.

Imidlertid er en meget væsentlig faktor, at motorens jern går "i mætning" ved lave frekvenser, hvilket medfører højere strømtræk og hermed opvarmning.

Hvis man har en frekvensomformer med et display, der kan omstilles til at vise motorstrømmen, kan man meget let få syn for sagn.


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: ABB motorer. Godt eller skrot?
« Svar #4 Dato: December 06, 2016, 16:26:09 »
Jeg tror da bestemt ABB er noget af det bedste, grunden til de vejer mindre er at hus og fod er i aluminium, hvor de billige er støbejern.
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: ABB motorer. Godt eller skrot?
« Svar #5 Dato: December 06, 2016, 20:40:58 »
Hej Tommy

Jeg kigger da herind af og til. Selvom jeg måske ikke er så aktiv...

Vedrørende problemet med elmotorer, der bliver varme ved lave frekvenser, er det en almindelig (mis)opfattelse, at det udelukkende skyldes for ringe afkøling pga. ventilatorens lave omdrejningstal.

Imidlertid er en meget væsentlig faktor, at motorens jern går "i mætning" ved lave frekvenser, hvilket medfører højere strømtræk og hermed opvarmning.

Hvis man har en frekvensomformer med et display, der kan omstilles til at vise motorstrømmen, kan man meget let få syn for sagn

Jeg skrev det, fordi jeg kunne se, at du ikke havde været logget på længe, men man kan jo selvfølgelig også godt kigge ind, uden at logge på. :)

Jeg har bemærket, at strømmen stiger ved lavere frekvens, men regnede det som en følge af, at min VLT er sat til at holde et fast moment.
Løsningen må jo i begge tilfælde være mere køling.

Citat fra: Jens
Jeg tror da bestemt ABB er noget af det bedste, grunden til de vejer mindre er at hus og fod er i aluminium, hvor de billige er støbejern.
He he. Nu har jeg så lige været ude og file i en lille ABB på rodehylden ;D og det har du jo ret i. Ved ikke hvorfor jeg aldrig rigtig har regnet ABB motorer for noget ??? men egentlig nok mest på grund af vægten. :o
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: ABB motorer. Godt eller skrot?
« Svar #6 Dato: December 06, 2016, 21:06:28 »
Vi har hundredevis af Motore og frekvensomformere på mit job. Og 95% er ABB 😀

De kører normalt i evigheder, og der er ingen tvivl om at ABB er tæt på at være noget af det bedste man kan få.
Det eneste vi skifter er lejer, og det er typisk pga smørefejl (mangel) eller pga. Omformer 'støj' hvis der ikke bruges isolerede lejer..

Jeg ville ikke være i tvivl om hvilken motor jeg ville foretrække, hvis jeg skulle udskifte i privaten 😀


Mvh
« Senest Redigeret: December 06, 2016, 21:09:40 af RH »

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: ABB motorer. Godt eller skrot?
« Svar #7 Dato: December 06, 2016, 21:18:11 »
Nu spørger jeg nok dumt, men hvad er isolerede lejer? :)
Husk altid at skille tingene ad.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: ABB motorer. Godt eller skrot?
« Svar #8 Dato: December 07, 2016, 15:15:16 »
Isolerede lejer er lejer hvor kuglerne f.eks er lavet af keramik.
De modvirker lejestrøm, et fænomen man ofte ser ved drift med frekvensomformer.
Lejestrøm ødelægger kuglebanen i lejet, se billedet.

SVJV så er det et fænomen der oftest ses på større motorer.



Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: ABB motorer. Godt eller skrot?
« Svar #9 Dato: December 07, 2016, 15:46:47 »
Nå på den måde, ja det har jeg hørt lidt om.
Er det ikke noget med at de nymodens synkron motorer, med permanente magneter, er lejerne særlig udsatte?

Husk altid at skille tingene ad.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: ABB motorer. Godt eller skrot?
« Svar #10 Dato: December 07, 2016, 16:22:13 »
Du kan læse om dem her Jens
http://www.skf.com/uk/products/bearings-units-housings/engineered-products/insocoat-bearings/index.html

Enten inder eller yder ring med keramisk belægning.

Er selve kuglerne keramiske, kalder skf dem hybrid lejer.

Mvh

ibot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 227
Sv: ABB motorer. Godt eller skrot?
« Svar #11 Dato: December 08, 2016, 11:16:56 »
Her er en rigtig god forklaring på fænomenet:

http://www.repamotor.dk/files/182_JesperMoosDanfoss.compressed.pdf

Ved små motorer vil det som oftest være tilstrækkeligt at bruge skærmet kabel mellem motor og frekvensomformer, og sørge for at motoren har en god jordforbindelse.