Forfatter Emne: Fjerne gammel maling fra fræser  (Læst 11182 gange)

Spsmed

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 106
Fjerne gammel maling fra fræser
« Dato: Februar 05, 2019, 11:50:40 »
Hej.. Jeg har købt en gammel fræser som jeg gerne vil ha malet om.. Hvad er den mest effektive/nemmest måde og gøre det på..? Jeg tænker på sandblæse malingen væk eller bruge gode gamle bums maling fjerner men det skal jo skylles rigeligt med vand bagefter og det jeg ikke for vild med på en fræser.. Hvad er jeres erfaringer/forslag.. På forhånd tak 😊

Kidde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 96
Sv: Fjerne gammel maling fra fræser
« Svar #1 Dato: Februar 05, 2019, 12:14:06 »
Skiller du den ad eller ej ?

Skiller du den ikke ad, kommer der sand ind over alt! uanset hvor meget du dækker af.

Hvad er chancen for at du har klikket på det link med ham fredrik der "renoverer" sådan en Varnamo krabat ? (der er jo flere film i serien)

Det er nok hvad dit temperament er mest til: BUMS, andre kemikalier, sandblæsning, kopbørste, fiber skive, skrabe jern ect. ect. ect.

Det er jo tit også forskellige metoder der skal i brug alt efter hvor medtaget og hvor grundig/puristisk du vil være. små dele er jo nemme på en roterende stålbørste, hvor større dele nok er mere stationære.

Som sagt kommer man næsten til at bruge alle metoder da de jo her hver deres force på hver sin del.
“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Fjerne gammel maling fra fræser
« Svar #2 Dato: Februar 05, 2019, 14:12:14 »
Jeg ville prøve med noget malingsfjerner først, fræseren tager ikke skade af lidt vand, bare de blanke dele er beskyttet af olie.
Synes ikke at sandblæsning er vejen frem, sandet kommer ind alle vegne, men adskiller du den i atomer, kan du jo som nævnt ovenover godt sandblæse.
Ellers må du jo bruge sandpapir, så behøves du jo ikke at fjerne det hele.
Nye maskiner er sprøjtet med sprøjtespartel eller lignende, for at udjævne den "grove" støbning, så sidder det ok fast, synes jeg ikke der er nogen grund til at fjerne det.
Husk altid at skille tingene ad.

Spsmed

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 106
Sv: Fjerne gammel maling fra fræser
« Svar #3 Dato: Februar 05, 2019, 15:57:33 »
Jeg ville prøve med noget malingsfjerner først, fræseren tager ikke skade af lidt vand, bare de blanke dele er beskyttet af olie.
Synes ikke at sandblæsning er vejen frem, sandet kommer ind alle vegne, men adskiller du den i atomer, kan du jo som nævnt ovenover godt sandblæse.
Ellers må du jo bruge sandpapir, så behøves du jo ikke at fjerne det hele.
Nye maskiner er sprøjtet med sprøjtespartel eller lignende, for at udjævne den "grove" støbning, så sidder det ok fast, synes jeg ikke der er nogen grund til at fjerne det.

Den bliver ikke skilt ad...magter ikke og skille de ad så det bliver den "nemme" måde 😁

Kidde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 96
Sv: Fjerne gammel maling fra fræser
« Svar #4 Dato: Februar 05, 2019, 21:53:07 »
Så er det kopbørste og åndedrætsværn og så har biltema også billige "scotchBrite" skiver der fint klarer maling.
“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Fjerne gammel maling fra fræser
« Svar #5 Dato: Februar 06, 2019, 01:02:35 »
Sandpapir, trekantsliber, spartel, grunder og slutmaling i gland 50 og så 14 dage så er du ved at være der. Husk at den skal sprøjtes, så bliver det flot

Spsmed

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 106
Sv: Fjerne gammel maling fra fræser
« Svar #6 Dato: Februar 06, 2019, 23:23:06 »
Okey så bliver det The hard way.. Knofedt og evt lidt bums 😊men hvad type maling bruger i til sån en maskine...? Jeg tænker og male den maskine grøn.. En blank overflade der er nem og tørre af for snavs og olie.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Fjerne gammel maling fra fræser
« Svar #7 Dato: Februar 07, 2019, 06:42:38 »
Så en youtube fra en amerikansk firma der renoverede planslibere, de brugte autolak, som de synes var helt fantastisk.
Men ellers er det vist meget udbredt at bruge Esbjerg maskinmaling.

Jeg har lige sandblæst og malet klippebordet på min havetraktor, brugte 2-k epoxygrunder fra biltema, synes den var nem at arbejde med, brugte så også noget 2-k epoxy maling, noget jeg havde stående..

Så vil du have en stærk grunder, kan jeg anbefale den fra biltema.. https://www.biltema.dk/bad/badpleje/epoxy/epoxyprimer-2000023393
Husk altid at skille tingene ad.

tk

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 109
Sv: Fjerne gammel maling fra fræser
« Svar #8 Dato: Februar 07, 2019, 10:52:49 »
       Hej, tillykke med den nye maskinpark.
  Med hensyn til selve lakeringen, så ved jeg at
  Esbjerg paint har en grøn, de kalder Hannover grøn.
  Den fås i 5ltr. dåse og på spray. Jeg brugte den til at
  male understellet til den Warco jeg købte for nogle år
  siden, uden skab, for at spare på fragten. Farven passede
  perfekt!

  med venlig hilsen Teddy
teddy

Spsmed

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 106
Sv: Fjerne gammel maling fra fræser
« Svar #9 Dato: Februar 09, 2019, 11:39:02 »
       Hej, tillykke med den nye maskinpark.
  Med hensyn til selve lakeringen, så ved jeg at
  Esbjerg paint har en grøn, de kalder Hannover grøn.
  Den fås i 5ltr. dåse og på spray. Jeg brugte den til at
  male understellet til den Warco jeg købte for nogle år
  siden, uden skab, for at spare på fragten. Farven passede
  perfekt!

  med venlig hilsen Teddy

Mange tak for det.. Så skal begge maskiner lige ha en kærlig hånd med grundig rengøring til og begynde med og senere her til sommer maling.. Her er lidt billeder af maskine instaletionen 😁
« Senest Redigeret: Februar 09, 2019, 11:46:14 af Spsmed »

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Fjerne gammel maling fra fræser
« Svar #10 Dato: Februar 09, 2019, 12:22:11 »
Det ser godt ud  [th]
Hvad med drejebænken, skal den også males, eller ser den rimelig ud.
Husk altid at skille tingene ad.

Spsmed

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 106
Sv: Fjerne gammel maling fra fræser
« Svar #11 Dato: Februar 09, 2019, 12:45:23 »
Det ser godt ud  [th]
Hvad med drejebænken, skal den også males, eller ser den rimelig ud.

Drejebænken får en grundig rengøring først og så vi vil jeg vurdere om den skal pyntes op med ny maling..Stænk skærmen kan jeg på nuværende tidspunkt sige skal males.. Den ser noget træls ud.. Det bliver spændende og kører med disse (for mig store maskiner) og se om de lever op til mine forventninger.. Jeg vil skrive flere indlæg om dette med tiden 😊

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Fjerne gammel maling fra fræser
« Svar #12 Dato: Februar 09, 2019, 12:58:46 »

Det er jo stort [th] Hjertelig tillykke og god arbejdslyst. ]jul[
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Spsmed

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 106
Sv: Fjerne gammel maling fra fræser
« Svar #13 Dato: Februar 09, 2019, 14:23:16 »
Mange tak for Tommy.. Rengøringen er allerede startet i dag... Hvad midler bruger i til og fjerne indtørret ja nærmest hærdet olie...? Som det ses på billedet.. Har lige prøvet med WD 40 men det virker ikke..måske det skal slibes væk
« Senest Redigeret: Februar 09, 2019, 14:32:41 af Spsmed »

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Fjerne gammel maling fra fræser
« Svar #14 Dato: Februar 09, 2019, 15:00:12 »
Det ville være synd at begynde at slibe på den fine maling.

Det skal nok "stå i blød" lidt. Prøv dig frem, dieselolie, motorrens, brun sæbe f.eks. Og så skuresvampe og knofedt. ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.