Forfatter Emne: mit lille hjørne.  (Læst 18850 gange)

møffe

  • Gæst
mit lille hjørne.
« Dato: December 14, 2011, 22:12:02 »
nu fik jeg også lidt mere styr på min lille garage.

om ikke andet hovededelen af værkstedet, som jeg endeligt har brugt nok tid på til at kunne sige der er nogenlunde opryddet.






det er sådan en lille rundtur.

det er naturligvis min vesuv prince drejebænk, der kommer også et billede af en horisontal slæde når jeg er færdig med den på skolen.

saven,bænkboremaskinen og slibestenen er billige harald nyborg modeller (saven gav jeg 500kr for og ved samme person købte jeg boremaskinen for 300kr)

og så har jeg naturligvis en del håndværktøj.

møffe

  • Gæst
Sv: mit lille hjørne.
« Svar #1 Dato: December 22, 2011, 13:16:19 »
og så fik jeg afsluttet mit vertikalslæde prøve på grundforløb

det blev til et stort 10tal, så jeg er naturligvis godt tilfreds.

den er stiftet sammen.







så nu mangler jeg bare at lave et skruestik næste gang jeg skal på skole.


Huusom

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 35
Sv: mit lille hjørne.
« Svar #2 Dato: December 22, 2011, 14:15:51 »
Det er godt nok en fin slæde du har fået lavet dig der!  :D

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: mit lille hjørne.
« Svar #3 Dato: December 22, 2011, 15:12:10 »
Så har du lige fordoblet dine muligheder ved drejebænken med den fine 10 tals godt gået slæde.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

møffe

  • Gæst
Sv: mit lille hjørne.
« Svar #4 Dato: December 22, 2011, 15:54:44 »
Mange tak.

Jeg mangler lige at lave skala på den. Men fik et tip af en lære hvordan det gøres nemt.

Det er simpelthen bare at fastmontere slæden på drejebænken hen af z siden. Et måleur på en fastdel ved spindlen og så bare give den 1/10 på uret hvor der så skal laves en streg med slæden ( naturligvis med noget der kan ridse)

Det er jo nemt.
« Senest Redigeret: December 22, 2011, 16:26:48 af møffe »

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: mit lille hjørne.
« Svar #5 Dato: December 22, 2011, 20:34:23 »
Tillykke med din fine karakter  :)

Her er lidt inspiration til din skala http://forumfagteori.ef.dk/forum/index.php?topic=221.msg1404#msg1404

møffe

  • Gæst
Sv: mit lille hjørne.
« Svar #6 Dato: December 22, 2011, 22:19:06 »
Tak for det.

Jeg er overbevist om at den med måleuret faktisk er nemmest, jeg havde regnet med at lave en gradskala, men kan nemt se nemheden i lige den med måleuret.

Stigningen på gevindet er bare M14x2 så hver omgang giver 2mm.

møffe

  • Gæst
Sv: mit lille hjørne.
« Svar #7 Dato: Juni 17, 2012, 17:28:46 »
så blev jeg sent på H1. jeg har et årst praktik fra tidligere så jeg kom afsted ret tidligt efter grundforløb.

som opgave skulle vi lave en rullepinol og en dornpresse.

jeg ændrede naturligvis begge dele til noget som jeg selv kunne bruge.

rullepinolen blev eget design og i morskonus 2.

jeg kunne have lavet huset mindre, men pga der var lidt begrænsninger i nogle af værktøjerne på skolen så blev den med store lejer.











og den passer.


dornpressen blev ændret til en dåsepresse, som igen er af helt egen design. tandhjul og tandstang er også efter de mål jeg fastlagde før jeg udregnede hvilken fræser der skulle bruges her, jeg var dog heldig med mine 44mm på tandhjulet da det er 2 hele omgange på delhovedet. den udbygning som findes på venstre side er så et hus med en retur fjeder i, så stemplet altid er i top. alt er naturligvis taget ud fra min egen fantasi, og det virker ganske fortrindeligt.







dette gav  
10tal i tegning i inventor
10 i manuel bearbejdning
7 i cnc (har ikke arbejdet med cnc på virksomheden endnu)

så alt i alt er jeg meget godt tilfreds.
« Senest Redigeret: Juni 17, 2012, 17:33:33 af møffe »

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: mit lille hjørne.
« Svar #8 Dato: Juni 17, 2012, 23:32:32 »
Er der et trykleje i bunden af pinolen?
Hvad med et billede af en dåse under masning?
Jeg er ikke kvalificeret til at bedømme resultatet, men dine karakterer taler jo for sig selv - til lykke med dem.

møffe

  • Gæst
Sv: mit lille hjørne.
« Svar #9 Dato: Juni 18, 2012, 06:14:28 »
Fra spidsen er det 2kuglelejer 1trykleje og sidst 1nåleleje. Nederst ligger så en kobberbrik til at hive nålelejet ud med igen.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: mit lille hjørne.
« Svar #10 Dato: Juni 18, 2012, 08:45:28 »
Det ser sku godt ud, det du får lavet! Og tillykke med karaktererne! :)

Mvh
Søren
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

møffe

  • Gæst
Sv: mit lille hjørne.
« Svar #11 Dato: Juni 18, 2012, 11:12:57 »
Mange tak.
Jeg kan nemt se der er en fordel i at være lidt oppe i ældre i forhold til de 17-19årige på holdet (jeg er 32) det med at opfinde noget kommer meget lettere til mig.

møffe

  • Gæst
Sv: mit lille hjørne.
« Svar #12 Dato: Marts 12, 2013, 21:26:56 »
så blev jeg også færdig med H2.

opgaven bestod af at bygge en flaskedonkraft ud fra nogle tegninger vi fik udleveret, dog skulle vi selv lave andre tegninger og så planlægge arbejdet.

en kammarat og jeg besluttede at bygge en donkraft med penomatik til at pumpe med, detsværre så var planen at den indbyggede 5 vejs ventil skulle kunne vende luftstemplet, men pga manglende hastighed så ville stemplet i hele tiden stå så den fik luft på begge sider, samtidig.

så efter 4 uger med forskellige afstande på ventilen, og flere forskellige matrialer. så blev løsningen en ekstern 5 vejs ventil med 2 kontra/drossel ventiler.



resultatet blev 5 stk 10 taller( autocam,tegning,manuel,cnc samarbejde, tror jeg det var vi fik karaktere for) . og så lige et 12 tal i engelsk som også er en del af pensum på H2.

jeg blev så nød til at lave både tapnøgler,en gevind prøve ring til 40x1,5 en borebøsning og en del andre ting, da vi havde tiden og lige så godt kunne lave alt selv.

den kan holde 230bar kortvarigt, men falder langsomt i tryk.

det skal siges at jeg arbejder med hydralik til dagligt, og min makker arbejder med plastic produkter til dagligt, derfor der er flere forskellige matrialer til stede, bla akryl,pom og et plastic produkt der er selvsmurt.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: mit lille hjørne.
« Svar #13 Dato: Marts 13, 2013, 07:40:45 »
Det ser sku godt ud, stort tillykke med de fine karakterer!

Jeg var selv i lære fra jeg var 15 til jeg var 19, kunne nu godt have brugt lidt
mere modenhed dengang, det kan jeg da se i dag.


Mvh
Søren
« Senest Redigeret: Marts 13, 2013, 07:43:06 af Søren »
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

møffe

  • Gæst
Sv: mit lille hjørne.
« Svar #14 Dato: Marts 13, 2013, 08:47:16 »
Det er også noget vi ser meget af, de unge knægte skal holdes i meget kort snor for at være bare lidt produktive. Min makker og jeg var ude i værkstedet efter 1,5dag. Der var vores tegninger færdige, og vi kunne begynde at producere. Der er jo ingen garantier for at tegningerne er brugbare, og vi havde også en del ændringer og andre designs løbende.

Vi var tæt på færdige efter 4 uger, detsværre så havde vi problemer med ventiler og tætheden på kuglesæderne. Men den kan løfte når der sættes luft til.

Men man bliver mere seriøs med tiden,sammen med indsigten i hvad der faktisk er muligt at lave.

Og tak.