Forfatter Emne: Mig og Maho 300P  (Læst 9962 gange)

Rim

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 143
Mig og Maho 300P
« Dato: November 23, 2011, 22:24:36 »
Efter visse fostyrrelser på "tråden" prøver jeg igen.
Så er jeg endelig så langt at jeg vil publicere lidt om mit Maho 300P projekt, sommetider skal man holde kortene tæt til kroppen indtil man har styr på det hele Tunge. det har været en lang tur som startede med at jeg hentede den i Svendborg på en trailer, jo det var måske lige i overkanten men vægt mm skulle hænge sammen, fik den hjem uden problemer men skulle så have den af traileren her måtte jeg altså bestille en maskine med et par palle gafler for at få den af og få den proppet ind i garagen. Så startede hele processen med at få den til at køre, dels så var lejerne ved miliongearet færdige, så de blev skiftet, så kunne den ikke køre på automatik, rodede i nogen tid indtil jeg fandt at der var fjernet nogle ledninger og noget var byttet rundt, alt blev ført tilbage til det oprindelige og så kørte automatikken også efter at havde justeret lidt på servoforstærkeren. Nu syntes jeg at jeg var så langt at jeg måtte til at finde et plan til fræseren, kiggede lidt rundt omkring og måtte erkende at det vidst var mindst lige så dyrt som fræseren hvilket ikke lige var lagt i budgettet, fandt nogle på Ebay men var voldsomt usikker på om det nu var en god ide, men endte, efter lidt email med Lars, at en af de fundne vidst var det bedste køb, jeg bød på planet efter at havde fået prisen på fragt til DK 145€, jeg fik det så var det bare at vente på at det kom ind af døren, jeg var godtnok temmelig usikker på om det nu også var en god ide, har haft en 13Kkr Ebay sag kørende, som jeg bare måtte erkende var tabt. I mellemtiden rodede jeg så med målestave og hydraulik, hydraulikken pumpen kører med meget korte mellemrum, så noget er utæt jeg har skiftet rundt ,med nogle af de komponenter som jeg fik med, men det ændrer lige som ikke noget den hammer videre på pumpen, må bestille en ny ventil. Målestavene er der 3 af men kun en duer, fik skiftet pære i den ene og lånte noget udstyr til at justere dem med, men den sidste ville ikke den blev renset og målt men der var altså en elektrisk defekt som ikke lige lod sig lave, fandt nogle ombytning på Ebay til 7000kr stykket fy for den lede Shokeret der må være en anden mulighed, søgte på Ebay de og fandt en 420mm stav som jeg bød på men den endte i 503€, lidt over det jeg havde tænkt jeg ville give for den, ugen efter var der en 220mm stav som jeg bød på og fik til 1300,- flyttede vognen over i min 420mm stav og så duede den også, så manglede to af dem nye læber fandt den danske forhandler og bestilte 2m til 750kr ja ruineret kan man lettest blive Huh.
Nu fungerede alt med undtagelse af den ene hydraulik ventil og jeg fik prøvet at lave programmer på styringen det skal jeg nok få noget sjovt ud af, faldt over en hjemmeside hvor de laver Linux styring af gl maskiner og bestilte en PC og noget interface kort så kan det blive en projekt her til vinter med at skifte den originale styring ud med noget mere tidsvarende.
Så i dag kom lastbilen med universalbordet ,150kg på en palle, min betænkelig hed blev gjort til skamme super fint bord, ser stortset ubrugt ud og har ingen skader, kan dreje tilte og vippe det skal nok blive godt, skilte det ad for at sikre mig at det så ordentlig ud inden i og for at få det rengjort smurt.
Så her er så billederne:
Tog lige et billede af min renoverede koldsav samtidig den har i vidst ikke set, udstyret med store nylon hjul så den er til at flytte rundt med.
« Senest Redigeret: November 23, 2011, 22:43:13 af Rim »
Livet er for kort til små værksteder, Aboga 823 , Mondiale

Rim

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 143
Sv: Mig og Mario 300P
« Svar #1 Dato: November 23, 2011, 22:35:15 »
Jeg har fortsat et problem med hydraulikken, :-\ den ventil som er øverst driller, har skiftet alle oringe både indvendigt og udvendigt på de to jeg har men uden det hjalp, så har jeg haft dem skildt ad og renset i acetone, det hjalp heller ikke, har ikke lige lyst til en ny (2500 + moms), det er altså noget dyrt gammel skrammel, er der nogen som har sådanne en liggende fabrikat Hawe G30 skal den hedde, eller kan man ikke bare bygge noget nyere billigere ind i stedet for? Har skruet ned for trykket så den stadig kan slippe værktøjet så hamrer pumpen ikke så tit. :P
Har lavet den første prøve fræsning med fulde omdrejninger på hovedet med platter til overflader det tygger den bare lige igennem og det er altså noget lettere at skrive 200 og trykke start end at dreje 400 omgange på et hjul ;D ;D ;D. Har haft et måleur på planet og lavet det helt vandret, målt på de værktøjer der er med om de er nogenlunde lige. og det er kun borepatronen som er lidt skæv.

Har planer om at lave en Linux løsning til styring i stedet for den Haidenhain TC121 styring som sidder på den nu.
Her er der mere info:
Hjemmesiden med Linux CNC http://www.linuxcnc.org
Hjemmesiden til interface  http://www.mesanet.com/index.html
Har købt 7I43H, hvilket er en fejl  :'( det skal være med parallel port da der ikke i EMC2 er USB support, 7I43-U-4 tror jeg man skal gå efter.
og til motorstyring  7I33 til 4 motorer og 7I37 til IO.

Den PC som jeg har lavet til formålet er en BOXD525MW/mini-ITX 1.66 1M fra computersalg, kasse Lian Li PC-Q07B Mini-ITX Cube - black og ram, kassen er uden PS men jeg havde en til at ligge.

Claus.
 
« Senest Redigeret: November 23, 2011, 22:50:03 af Rim »
Livet er for kort til små værksteder, Aboga 823 , Mondiale

Rim

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 143
Sv: Mig og Maho 300P
« Svar #2 Dato: Marts 12, 2012, 21:15:59 »
 ;D ;D ;D Min Maho har fundet sin storesøster der bliver genforening her inden for et par uger, hun er lidt defekt så er der noget at arbejde med igen :P. Ja det er en Maho 500C her kan i så se den.
Livet er for kort til små værksteder, Aboga 823 , Mondiale

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Mig og Maho 300P
« Svar #3 Dato: Marts 12, 2012, 21:58:45 »
Er der flere storesøstre? Jeg kiggede på en i weekenden, men der var nogle ting der fik mine alarmklokker til at bimle. Jeg står af på din 300, da den er underdimensioneret.

Husk jeg har Heidenhain linialer på lager  ;)

Rim

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 143
Sv: Mig og Maho 300P
« Svar #4 Dato: Marts 12, 2012, 22:26:19 »
Ok med de linialer men det er altså et overstået kapitel, der sidder 3 som kører som de skal justeret med rigtig Heidenhain udstyr så de spiller max. Ok så må jeg jo sætte den til salg når jeg har fundet ud af hvilken der er bedst ;D ;D
Livet er for kort til små værksteder, Aboga 823 , Mondiale

Rim

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 143
Sv: Mig og Maho 300P
« Svar #5 Dato: April 04, 2012, 20:30:00 »
Så er der skiftet maskin park, min kineser bænk gik til Skanderborg/Horsens et sted, min Maho 300P gik til Hobro, hentede min nye bænk en Mondiale i Birkerød og nu er den på plads og min Maho 500P som jeg i første omgang havde opgivet at have plads til fik jeg klemt ind uden at skulle køre med garageporten åbent, det er ikke optimalt men det fungere den må blive på pallen indtil den er 100% kørende, foreløbig har jeg skiftet 36 tantal lytter og lavet en -15V så nu spiller den har lidt med at den syntes den skal køre uden for Y aksen men det skal jeg nok finde. Da jeg fik den havde den smidt alle parameter, de er lagt ind igen manuelt der er kun ca 300, så har jeg rodet med at sætte en anden skærm på fandt et CGA EGA til VGA konverter board, men det er vidst mere et MGA signal den sender ud så det slås jeg lidt med men skal nok få en anden monitor på den. Fik i dag RS232 kommunikation til en PC op og køre så nu kan jeg gemme mine programmer på PC, ville også havde gemt alle parametrene men det fandt jeg ikke lige en måde på.
Claus.
Livet er for kort til små værksteder, Aboga 823 , Mondiale