Forfatter Emne: Den lille ny  (Læst 13419 gange)

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Den lille ny
« Dato: Marts 19, 2011, 20:41:51 »
Så blev jeg den lykkelige ejer af en Weiler LZ 300, en ældre dame fra 60'erne (tror jeg) med en masse dejligt værktøj og tilbehør til  ;D


     
Hun er selvfølgeligt lidt brugt, og hun har lidt gammel sminke på så hun trænger til et lille make over, lidt ny olie til understellet, og gennerelt en kærlig hånd, men inden under banker der et tysk feinsmecker hjerte der higer efter at tage spån igen,

Jeg har dog et spørgsmål til jer, idet at sikkerheds stiften til gevind spindlen er knakket, så jeg vil høre om der er nogen der kender materiale specifikationerne på den?

mhh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 200
Sv: Den lille ny
« Svar #1 Dato: Marts 20, 2011, 00:34:51 »
Rigtig fin lille maskine! Sådan en Weiler pynter nu!  :) Hvis du skulle stå og mangle reservedele til den kender jeg en som har en halv til at stå.

Lars Mikkelsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 51
Sv: Den lille ny
« Svar #2 Dato: Marts 20, 2011, 10:02:12 »
Må man spørge hvad du måtte smide for den tyske skænhed  8)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Den lille ny
« Svar #3 Dato: Marts 20, 2011, 11:32:15 »
Tillykke med den fine maskine :)

Brudstifter er normalt af uhærdede, de skal jo skåne tandhjulene.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: Den lille ny
« Svar #4 Dato: Marts 20, 2011, 18:21:59 »
Tak tak, ja tænker mig nok at det er uhærdet, men var mere nysgerrig efter om jeg kunne lave den i ST:37 eller noget i den stil, eller om der er en andet stål kvalitet der passer bedre.

Den er købt for det den stod til, 15 kilo, men der er meget tilbehør med  ;D

Smider lidt billeder op af det når jeg kommer i bund i bunken, tror ikke der ellers mangler noget på den eller at der er andet itu, den kom med brugsanvisningen, og er købt af manden der har haft den fra ny, har kørt hos en guldsmed som har haft et par værktøjsmagere ansat til at lave værktøj til smykke fremstillingen.

i think I struck gold hehe

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Den lille ny
« Svar #5 Dato: Marts 20, 2011, 20:01:33 »
Tillyke med maskinen. På min Emco er brudstiften originalt lavet i aluminium,og den holder faktisk.
Mvh Jørgen.

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: Den lille ny
« Svar #6 Dato: April 24, 2011, 10:41:20 »
Nå men som de fleste sikkert har bemærket så har jeg fået mig en lille fin værktøjsfræser også, vil da lige smide et par billeder af herlighedn her i tråden også  ;D



     

Bjørn H

  • Gæst
Sv: Den lille ny
« Svar #7 Dato: Oktober 09, 2013, 16:28:40 »
jeg er godt nok sent på den - men bær over - jeg er ny på forum ;)
sikringstifter på Weiler'e er generelt netop en sikring - dem jeg har mødt har været
af messing eller alu ( Matador) -HVIS man laver en "ups" med ledeskruen
koblet ind - så  hellere klippe en blød, let udskiftelig  stift end vride en feder
inde i gearkassen !!

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Den lille ny
« Svar #8 Dato: Oktober 22, 2013, 15:43:43 »
På min drejebænk er der en konisk stift 2 stk, på dedeskruge / tilspænding og en på gevindstangen, de er 5 mm og er af alu. Jeg har en gang knækkede den ene for at jeg lavede noget kluder i et grov gevind, men så kunne jeg lave en ny. Men det har vel noget at gøre hvor tyk denne stift er, så prøv med noget alu og hvis det holder så er der ikke nødvensig at gøre den stærker
Hans