Forfatter Emne: Udsugning ved drejebænk/fræser og svejser  (Læst 6808 gange)

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Udsugning ved drejebænk/fræser og svejser
« Dato: Maj 14, 2019, 19:14:01 »
Hej

Jeg har længe tænkt på at få installeret udsugning ved et par af mine maskiner.  Skæreolien hænger tit som en tyk tåge.  Det er ikke sundt at gå i.

Jeg vil derfor høre om der er nogle herinde der har lavet noget selv? Hvis, fortæl endelig nærmere

Jeg har kig på en kanalventilator fra Harald Nyborg.  Jeg ved ikke rigtig med rør, ville man kunne bruge nedløbsrør? (Nemt og billigt)

Som sugearm tænker jeg at finde en fra en frisørsalon/Tandlæge eller lign. 

Mvh


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Udsugning ved drejebænk/fræser og svejser
« Svar #1 Dato: Maj 14, 2019, 19:35:52 »
Jeg har en Lindab 160mm kanal ventilator, som svejseudsugning, jeg synes ikke den er meget bevendt, selv om port eller dør står på klem fjerner den ikke ret meget.
Ved ikke om den kan sammenlignes med den du linker til.

Når man drejer/fræser kan man jo prøve at undgå skæreolie mest muligt, og ikke som på div. youtube hvor man oftes ser, uanset hvad der skal drejes skal emnet altid have en gang skæreolie, jeg synes det er en uskik, og helt unødvendigt.

Det er sådan en ventilator jeg har
Husk altid at skille tingene ad.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Udsugning ved drejebænk/fræser og svejser
« Svar #2 Dato: Maj 14, 2019, 20:25:19 »
Hej Jens.
Nej det ved jeg heller ikke. Ved du hvor mange M3/h den suger din?

Jeg har prøvet med sådan en af de helt små, og billige badeværelses sugere. Den kunne godt fjerne røgen.  Dog ikke super effektivt, men ~80% kom væk.


Bare rolig, kølevand og skæreolie bruger jeg kun til nød.
Især kølevand. Det sviner helt vildt.

Men da jeg primært arbejder i rustfrit stål, så er jeg tit nød til at smørre med et eller andet.
(Kun boring). Drejning osv med HM skær bruger jeg aldrig nogen form for køle/smørre middel.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Udsugning ved drejebænk/fræser og svejser
« Svar #3 Dato: Maj 14, 2019, 21:10:11 »
Som jeg lige kunne google mig til, skulle min ventilator yde sådan her.
Kanalventilator CBU 160C 50-60 Hz, 230V. Luftmængde max. 840 m³/h el. 418 m³/h ved 200 Pa og 50 Hz.

Jeg har monteret den så den blæser ud af vægen, der er max 2,5 meter 160mm rør, så jeg synes den burde være super effektiv, men det er den slet ikke..
På værksteder plejer udsugningen vel at ligne denne her, så de må have en højere sugeevne?
Husk altid at skille tingene ad.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Udsugning ved drejebænk/fræser og svejser
« Svar #4 Dato: Maj 14, 2019, 22:10:14 »
Find en gammel emhætte på noget genbrug Der tror jeg at der er mere sug i, og så er der end 3-4 hastigheder

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Udsugning ved drejebænk/fræser og svejser
« Svar #5 Dato: Maj 14, 2019, 22:21:24 »
Okay, det var alligevel mange m3 den flytter så. Underligt du ikke oplever et bedre sug


Vi havde i sidste uge Nederman forbi, og give tilbud på et nyt udsugnings anlæg til maskinværkstedet på mit arbejde.  De fortalte at (som jeg husker det) så var alt over 500m3 godt, men 800m3 var rigtig godt til svejs og tyk skæreolie.

I vores smede værksted blev der for to år siden monteret et komplet anlæg fra samme leverandør.  Sugeren kører på frekvens omformer, og styrer omdr. Efter sug/forbrug.  Han kunne ikke huske nøjagtig tal. Men det var ca de 800, og holder man hånden op mod sugearmen, så er der rigtig godt sug i. 



jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Udsugning ved drejebænk/fræser og svejser
« Svar #6 Dato: Maj 14, 2019, 22:41:08 »
Jeg tror problemet med den jeg har er den kun levere en meget svagt sug/tryk, selv om den skulle kunne flytte mange m3 luft, som jeg lige kan finde frem er motoren kun på 60, eller 108 watt. (der er to typer) ved ikke hvilken jeg har, den er gemt afvejen oppe i hjørnet af et skab.
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Udsugning ved drejebænk/fræser og svejser
« Svar #7 Dato: Maj 15, 2019, 16:42:58 »

Lindab og lignende ventilatorer er vel lavet til at være så lydløse som muligt, fordi de er beregnet til at flytte luft inde i huset. Jeg havde samme type som Jenses, til noget varmeflytning fra en brændeovn. Man kunne da høre den, men heller ikke meget mere. Til gengøld skulle man også have hånden helt op til mundingerne i loftet, for at mærke at den sugede eller pustede. Det var nærmest kun en svag brise.

Den flyttede da varmen rimeligt fra rum til rum, men jeg tror faktisk ikke 800 kbm. på en time er ret meget. Hvad suger en god støvsuger i minuttet. [quest]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Udsugning ved drejebænk/fræser og svejser
« Svar #8 Dato: Maj 15, 2019, 22:33:03 »
Ja det kan godt tænkes at de ikke kan bruges.  Det var også bare en tanke.
Omvendt så kunne den helt billige jeg prøvede med godt suge en del af det væk. Men det var også kun med 3meter nedløbsrør som afgangsrør.

Men et er selvfølgelig m3, noget andet er trykket/vaccumet? Altså hvor hårdt den suger? Der kan en kanal ventilator på 30 watt nok ikke yde det helt vilde sku man mene?

800m3 på en time sagde dem fra Nedermann var en god mængde.   Hvis man tænker over det, så er 800m3 alligevel en del, hvis man ser den som en stor kasse

En støvsuger har umiddelbart et kraftigt sug. Men hvor mange m3 der fiser igennem ved jeg ikke.
Jeg må lave et forsøg, og se hvor tæt på den skal for at fjerne røgen.
Mener nemlig ikke en støvsuger suger særlig kraftigt andet det er tæt på? 

tk

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 109
Sv: Udsugning ved drejebænk/fræser og svejser
« Svar #9 Dato: Maj 16, 2019, 09:53:42 »


  Husk på at den mængde luft du ønsker at transportere gennem sugeren også skal kunne komme gennem din rørinstallation. Derfor er det vigtigt at rør diameteren også svarer hertil. Det går altså ikke at montere et tyndt rør fra eller til en stor motor.  [th]

  Teddy
teddy

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Udsugning ved drejebænk/fræser og svejser
« Svar #10 Dato: Maj 16, 2019, 11:32:38 »
Jeg bor i et hus med energimærkning. Her er det sådan at vores emhætte i  køkken og badeværelset kun virker effektiv når et vindue står åben. Der af kan man lære, der skal luft ind for at der kan komme luft ud. Og det samme problem vil også være i mit værksted, som er en del af huset, men jeg gør det at åbne dør og evt. port

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Udsugning ved drejebænk/fræser og svejser
« Svar #11 Dato: Maj 16, 2019, 14:47:47 »
Nej det har du helt ret i Teddy. Det er også en vigtig faktor at huske.

Hans ja det er rigtigt.   Der skal være god luft tilstrømning.
Jeg må også åbne dør og port. Men det føler jeg er til gene for naboerne.  Især hvis det er stille udenfor.

De drejebænke jeg har larmer en del. Og når man drejer eller borer kan det også godt støje en del. Så ville foretrække at holde døre/porten lukket. 

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Udsugning ved drejebænk/fræser og svejser
« Svar #12 Dato: Maj 16, 2019, 15:32:59 »
Den Lindab jeg har liggende, er samme type som Jenses og på 70 W.
Min kone var noget forbavset over, at jeg vidste, hvor hendes støvsuger stod ;D men den er altså på 1100 W.

Hans har selvfølgeligt fat i en pointe med vacum i rummet, men hvis ellers man har en passende ventilator, tror jeg rørdimension og vinkel på bøjninger er mindst lige så vigtige.
Når man laver varmegenindvinding, brugen man helst 2 x 45 graders bøjninger eller 3 x 30. i stedet for 90.

Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Udsugning ved drejebænk/fræser og svejser
« Svar #13 Dato: Maj 17, 2019, 12:58:15 »
Så må man blæse ind, sammen med at blæse ud, så må der være en form for lige vægt. Altså 2 ventilator. Den ene suger og den anden blæser.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Udsugning ved drejebænk/fræser og svejser
« Svar #14 Dato: Maj 17, 2019, 15:56:00 »
Så må man blæse ind, sammen med at blæse ud, så må der være en form for lige vægt. Altså 2 ventilator. Den ene suger og den anden blæser.

Hvis du mener til varmegenindvinding, så ja. Der er både "sug og pust" i alle rum. Men modstanden i en skarp bø
jning er jo den samme.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.