Forfatter Emne: 230V motor - egnet til frekvensomformer?  (Læst 14374 gange)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: 230V motor - egnet til frekvensomformer?
« Svar #15 Dato: Marts 25, 2020, 08:03:02 »
Nu har jeg mest rodet med Danfoss Vlt 2800, der kan man vælge udgangsspændingen, om det er tilfældet med alle frekvensomformere ved jeg ikke.
(det er kun dem med 400 volt ind, man kan vælge, er det en med 230 volt ind, kan man ikke gå op i volt)
Sakset fra manualen

Jens, Jeg tør heller ikke rode mig ud i andet end Danfoss. Det er svært nok at tygge sig gennem manualen til et fabrikat. ;)

Men det, du viser, er jo kun de mærkeplade-oplysninger: spænding, strøm, effekt, omdrejninger og frekvens, som du skal taste ind, for at omformeren kan beregne automatisk motoroptimering, automatisk termosikring og hvad den ellers regner ud. Det ændrer altså ikke på omformerens udgangsspænding. Prøv at måle.

På en 380 V omformer skal du jo stadig selv koble en 230/380 V motor i stjerne, så viklingerne kommer i "serie" med et fælles nulpunkt og  kun får 230 V hver (af de 380 leverede). Sætter du den samme motor til en 230V omformer, skal du koble den i trekant, så hver vikling får 230 V direkte.

Med en 220V (ind) omformer kan du kun bruge en motor, som iflg. mærkepladen kan køre på 220V, derfor har du ingen valgmuligheder..

Jeg har en 2 hk ABB motor, som er mærket 400/690 V. Den skal trekantkobles på en 380 V omformer, og kan ikke køre på en 220V. (Det kan den faktisk godt, men den trækker ingen ting)

Nu skal jeg jo som sagt helst ikke kvaje mig igen sådan lige med det samme  ;D men jeg er altså (ret) sikker på, at omformerens indgangs og udgangsspænding er den samme uanset type.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: 230V motor - egnet til frekvensomformer?
« Svar #16 Dato: Marts 25, 2020, 08:14:40 »
Nu har jeg aldrig haft brug for det, man kan jo ikke køre 3x230 volt her i danmark, men i andre lande køre de 3x230 volt, så jeg er ret sikker på den kan stilles til at køre 3x230 volt ud.
Billedet jeg satte ind er fra manualen på VLT, og her vælges hvilken spænding motoren skal have.

Elles må jeg jo lave en test for tvivlerne  ;D ;D ;D ;D ;D

Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: 230V motor - egnet til frekvensomformer?
« Svar #17 Dato: Marts 25, 2020, 08:52:49 »
Nu har jeg aldrig haft brug for det, man kan jo ikke køre 3x230 volt her i danmark, men i andre lande køre de 3x230 volt, så jeg er ret sikker på den kan stilles til at køre 3x230 volt ud.
Billedet jeg satte ind er fra manualen på VLT, og her vælges hvilken spænding motoren skal have.

Elles må jeg jo lave en test for tvivlerne  ;D ;D ;D ;D ;D

Neeej Jens :) Af samme grund har du aldrig set en 3x220 V omformer herhjemme - dem sælger man i de lande, hvor der er brug for dem. ;)
Hvis man kunne koble om, var det ikke nødvendigt at lave dem.

Jeg var lige ude for at kigge. Du kan faktisk "teste", ved at se på typeskiltet på din VLT. " OUT: 3x Uin  0-1000 Hz"
Men prøv endelig med voltmetret :)

I øvrigt, hvis du skal skifte engang, så er de små FC51 mindst lige så gode som VLT 2800 (bedre synes jeg) og manualerne næsten identiske.


Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: 230V motor - egnet til frekvensomformer?
« Svar #18 Dato: Marts 25, 2020, 19:19:44 »
Det er en EN-Faset motor den kan ikke styres med en trefaset omformer.
Der findes nogle en-fasede pulsbredde regulatorer især brugt til ventilatorer som måske kan bruges.
Jeg har vist en, men hvor stor den er, og hvor den er ved jeg ikke lige nu, men jeg kikker.
Læs hodjasblog.one på Nettet

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: 230V motor - egnet til frekvensomformer?
« Svar #19 Dato: Marts 26, 2020, 22:16:37 »
Har fundet den, beregnet til ventilator styring med integreret temperatur kontroller. totalt uegnet til noget hvor der skal være
drejningsmoment ved lave omdrejninger.
Find en 3 faset motor, hvis du skal have et brugbart moment ved lave omdrejninger.
vh jensOC.
Læs hodjasblog.one på Nettet

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: 230V motor - egnet til frekvensomformer?
« Svar #20 Dato: Marts 28, 2020, 17:38:55 »
Corona  og solskin giver jo rig lejlighed til at stå ved havebordet og hygge sig. :)

Billede 1 er typeskiltet på en gammel KEF bænksliber. Det er en induktions/asynkronmotor til 1 fase, og oplysningerne er stort set identiske med Bjørns typeskilt.

Billede 2 er "klemkassen". med den eneste kondensator.

Billede 3 viser tydeligt 4 ledninger ud fra motoren. Når jeg måler på dem passer det med en driftvikling og en startvikling, og de er koblet på kondensatoren begge to.
Når jeg måler, bruger begge viklinger strøm under drift, så intet tyder på at "startviklingen" kobles fra.

Billede 4 Viser hvordan den er koblet.

Jeg har googlet til bevidstløshed, for at finde ud af, hvordan sådan en er viklet. :(
Er der nogen, som kan vise eller forklare det [quest]

Og nej, JensOC, Den kan bestemt ikke køre på en frekvensomformer.
« Senest Redigeret: Marts 28, 2020, 17:42:27 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: 230V motor - egnet til frekvensomformer?
« Svar #21 Dato: Marts 28, 2020, 18:40:57 »
Ja så lærte man jo også lidt i dag  [th]
Vedrørende frekvensomformer og få den til at sende 230 volt ud,  i stedet for 400 volt, kom jeg ikke videre, mit ellers så gode digitale voltmeter flippede helt ud, så jeg troede det var kaput, det kunne ingen gang måle 400 volt efterfølgende, men efter en lille pause var det blevet sig selv igen, jeg har et analogt voltmeter et eller andet sted, når det dukker op prøver jeg igen.
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: 230V motor - egnet til frekvensomformer?
« Svar #22 Dato: Marts 28, 2020, 19:40:15 »
Ja så lærte man jo også lidt i dag  [th]
Vedrørende frekvensomformer og få den til at sende 230 volt ud,  i stedet for 400 volt, kom jeg ikke videre, mit ellers så gode digitale voltmeter flippede helt ud, så jeg troede det var kaput, det kunne ingen gang måle 400 volt efterfølgende, men efter en lille pause var det blevet sig selv igen, jeg har et analogt voltmeter et eller andet sted, når det dukker op prøver jeg igen.

He he. Skal jeg nu være hudløst ærlig, så havde jeg nok håbet lidt på at skulle brillere, ved at få den til at køre på en omformer. ;)
DET skulle jeg så IKKE. ;D ;D ;D ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: 230V motor - egnet til frekvensomformer?
« Svar #23 Dato: Marts 28, 2020, 20:25:03 »
Her er lidt om 1 Fase motorer Jeg har rodet lidt i gamle lærebøger Denne hedder Elektro Teknik Teori og praksis. Forlaget IVAR.
Tommy du må gerne ombryde billederne og vend dem rigtig.
« Senest Redigeret: Marts 28, 2020, 20:38:21 af JensOC »
Læs hodjasblog.one på Nettet

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: 230V motor - egnet til frekvensomformer?
« Svar #24 Dato: Marts 28, 2020, 20:28:34 »
Her skulle gerne være e´den første PDF fil
Læs hodjasblog.one på Nettet

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: 230V motor - egnet til frekvensomformer?
« Svar #25 Dato: Marts 29, 2020, 00:47:13 »

Tak Jens. [th] [th]

Det skal jeg ikke lige granske kl. 2 om natten. ;D   Men her er billederne - hvis det var det du mente.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: 230V motor - egnet til frekvensomformer?
« Svar #26 Dato: Marts 29, 2020, 10:34:34 »
Tak igen Jens. [th] Det er skægt at få noget opfrisket, som man ikke har skænket en tanke i 45 år. Tiden går. :-\
Ved nærmere eftertanke har jeg jo faktisk nok haft den bænksliber næsten lige så længe. :o

Det er rigtig fint. Det eneste, jeg ikke rigtigt kan finde "logikken" i, er den startvikling, som er koblet 100% parallelt over driftsviklingen og kører konstant. - Det giver ikke rigtig mening (i mit hoved ;D) men det må jo være et spørgsmål om motorgeometri.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: 230V motor - egnet til frekvensomformer?
« Svar #27 Dato: Marts 29, 2020, 11:58:53 »
He he. Skal jeg nu være hudløst ærlig, så havde jeg nok håbet lidt på at skulle brillere, ved at få den til at køre på en omformer. ;)
DET skulle jeg så IKKE. ;D ;D ;D ;D
[/quote]

Giv nu ikke op Tommy ;D
Vil frekvensomformeren acceptere, kun at man bruger 2 faser ud, og bruger en der sender 240 volt ud, burde det vel kunne lade sig gøre, motorerne kan jo køre både 50 og 60 hz

Havde for lang tid siden en gammel frekvensomformer (ikke en Danfoss) der brændte den ene af faserne i udgangen af, men den sendte de to andre faser ud, uden at brokke sig.
Husk altid at skille tingene ad.

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: 230V motor - egnet til frekvensomformer?
« Svar #28 Dato: Marts 29, 2020, 13:32:40 »
I en 3fase motor har man et drejefelt skabt af (Tesla) faseforskydningen 120 grader mellem faserne, viklingerne er også fordelt
med 120 grader forskydning rundt i noterne
I en 1fase motor skaber man drejefeltet ved hjælp af serie kondensator som forskyder hjælpeviklingens strøm et antal
grader, samtidig med at hjælpeviklingen er forskudt i noterne det giver drejefeltet,resultat altså  2faser forskudt cirka 120 grader.
Man kan ikke få en 1fase motor til at køre på en frekvensomformer direkte da der ikke er 120 grader mellem viklingerne, så man
skal nok beholde kondensatoren i start viklingen, og måske ændre på størrelsen af kondensatoren
vh jensoc
« Senest Redigeret: Marts 29, 2020, 13:52:02 af JensOC »
Læs hodjasblog.one på Nettet

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: 230V motor - egnet til frekvensomformer?
« Svar #29 Dato: Marts 29, 2020, 14:03:42 »
He he. Skal jeg nu være hudløst ærlig, så havde jeg nok håbet lidt på at skulle brillere, ved at få den til at køre på en omformer. ;)
DET skulle jeg så IKKE. ;D ;D ;D ;D

Citat fra: jens
  Giv nu ikke op Tommy ;D
Vil frekvensomformeren acceptere, kun at man bruger 2 faser ud, og bruger en der sender 240 volt ud, burde det vel kunne lade sig gøre, motorerne kan jo køre både 50 og 60 hz

Havde for lang tid siden en gammel frekvensomformer (ikke en Danfoss) der brændte den ene af faserne i udgangen af, men den sendte de to andre faser ud, uden at brokke sig.

 ;D ;D ;D Nej man skal aldrig give op, men Niels Hausgård siger alligevel, at man skal vælge sine nederlag med omhu. ;)

Den der "skæve belastning"  var jo den "lidt" for hurtige bemærkning, som berettiger min underskrift. ;)

Men JensOC nåede jo lige at svare, mens jeg skrev. De tre faser er jo hver sin sinuskurve, som topper forskudt for hinanden. Hvis du kun bruger to, vil du få et "hul" ved hver tredje top. Tilsvarende vil du kun udnytte hver tredje top, hvis du kun bruger en fase.

Uden at jeg kan overskue hvordan, er det sikkert også grunden til, at man nok, som du siger, ikke kan lave en enfaset omformer. Hvis man kunne, ville man uden tvivl gøre det.
« Senest Redigeret: Marts 29, 2020, 14:20:56 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.